Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag misstänker du medvetet fultolkar mina inlägg :sneaky:
Det jag tycker principen bakom regelverket: att arbetskraftsinvandring främst ska gälla jobb där det finns ett faktiskt kompetensbehov och där lönen speglar det, är helt rätt och riktig.
För jobb med lägre lönenivåer menar jag att fokus i första hand bör ligga på människor som redan bor i Sverige.
Samtidigt kan en höjning av löner och villkor i vissa yrken göra dem mer attraktiva. Det måste väl ändå räknas som en separat fråga?
Är det här du väntar på att någon ska skriva typ, alltså som i Saudi Arabien fast tvärtom?

Vi ska bli så fattiga och få så dåliga universitet och skolor i Sverige att vi importerar all kvalificerad och utbildad arbetskraft, spetskompetens och chefer? :) medan svenskar har de okvalificerade jobben som till äventyrs finns kvar efter att alla företag som kräver kvalificerad utbildad arbetskraft och forskare har flyttat utomlands.

Om någon vill studera så får de göra det i typ Iran eller Kina på deras budget för välgörenhet för U(niversitetslösa)- länder.

Vem "hävdar" det? Citera gärna

https://waitro.org/blog/what-are-the-benefits-of-international-research-collaboration/

Det är internationell forskning som driver innovation och forskning framåt. Inget land klarar sig idag utan internationella forskare/doktorander som fritt kan utföra sin forskning över nationella gränser. Det är ett vedertaget begrepp att forskning idag måste bedrivas internationellt.

https://www.uhr.se/en/start/about-the-council/recent-reports/

Tom regeringen driver frågan om internationell forskning och framhäver den som nödvändig för Sverige.

https://www.government.se/press-rel...in-largest-ever-research-and-innovation-bill/

To be the best, we must also work with the best. That’s why international cooperation and partnerships are key themes throughout the research bill,” says Minister for EU Affairs Jessica Rosencrantz.

Så ja, det är många som 'hävdar' att det krävs internationella forskare i Sverige.

Jag vill ha kollektivtrafik, punkt. På helgerna går inte en enda buss här även fast jag bor efter E14 med flera orter efter vägen. Vardagar finns det kollektivtrafik för de som jobbar 8-17 (om de jobbar centralt, jag jobbar ju lite utanför stadskärnan) men på helgerna ingenting. Det finns mängder med ungdomar i orterna efter linjen som går här till vardags och även vi vuxna är ju intresserade av att kunna åka in till stan och käka middag, ta en öl, gå på bio.... men det går inga bussar. Då blir det bilen och vi måste skjutsa våra ungdomar, om de inte har en moppe eller EPA. Miljömässigt, bajs.

Problemet är att lokaltrafik är kommunens ansvar och de fattigaste kommunerna är de som behöver större täthet och minst kan bekosta det. Lokaltrafiken behöver ju gå med vinst i dagens kommuner. Personligen så tycker jag att lokaltrafiken måste få vara en minuspost i budgeten. Kanske bekostad av ökade statliga anslag för just lokaltrafik.

Åtgärder som gäller fram till valet och bekostas med ökad statsskuld, vad jag förstår. Men jag hade en liten inre kris när jag fann mig plötsligt vara MOT billigare kollektivtrafik! 😄 Men det är den här sortens valfläsk jag är emot. (Undrar hur ordet valfläsk landar om man tex är från Ryssland, jude, och lär sig ordet på SFI. Vi borde kanske säga valdadlar? Mycket mer inkluderande, även för vegosar.)
Fast valfläsk är ju motbjudande och dadlar är goda. Så gissar att valfläsk fungerar fint som ord?

Valdadlar skulle väl vara mer som riktiga och stabila reformer :)

Förvisso - men på ett arbetstillstånd som är villkorat eller ligger under 34 000:- ....eller jobbar inte alls.
Hela poängen med regelverk är ju att det ska finnas vissa krav för att få stanna. Annars blir det i praktiken ingen skillnad mellan tillfälligt arbetstillstånd och permanent rätt att stanna.
Tycker du att de människor som har fått rätt att stanna i Sverige, blivit medborgare ska hindras från inträde till arbetsmarknaden för AG vill cherrypicka människor och ta in nya människor till låglönejobb?
Vad är det för fel på avtalsenlig lön? Jag bara undrar. Det är ju det som medborgarna får tåla i lön, så varför duger inte det för alla? Varför ska personer som ännu inte är medborgare få mer i lön? Är medborgarna i ett land sämre än andra människor?

Lokaltrafiken behöver ju gå med vinst i dagens kommuner. Personligen så tycker jag att lokaltrafiken måste få vara en minuspost i budgeten. Kanske bekostad av ökade statliga anslag för just lokaltrafik.
Kollektivtrafik behöver inte gå med vinst? Det är bara där man har bolag som ansvarar för kollektivtrafiken det behövs. Och då sker det väl ändå oftast med att ägaren (kommun/region) skjuter till ganska mycket pengar?

Där jag bor tror jag knappt vi betalar halva kostnaden för en enstaka biljett, resten är skattefinansierat.

Jag misstänker du medvetet fultolkar mina inlägg :sneaky:
Det jag tycker principen bakom regelverket: att arbetskraftsinvandring främst ska gälla jobb där det finns ett faktiskt kompetensbehov och där lönen speglar det, är helt rätt och riktig.
För jobb med lägre lönenivåer menar jag att fokus i första hand bör ligga på människor som redan bor i Sverige.
Samtidigt kan en höjning av löner och villkor i vissa yrken göra dem mer attraktiva. Det måste väl ändå räknas som en separat fråga?

Att höja lönerna för underbetakda lågstatusyrkena men som är viktiga för samhällsstrukturen, borde lönerna absolut höjas liksom statusen. Problemet är att det är AG som vägrar höja dem och politiker kan inte tvinga dem, särskilt som kommunerna och regionerna och regeringen skär ner i deras budgetar för att ha råd med skattesänkningar för de mest välbärgade, samt då rut/rot och andra lättnader för de som har det gott ställt, som tex energiersättningen där villaägare fick tusenlappar och lägenheter mindre än en hundralapp.

Pengarna måste komma någonstans ifrån och nuvarande regeringen har medvetet valt att skära ner på vård, skola, omsorg, hela socialförsäkringssystemet. Och privatiserat så att stora vårdkoncerner som för vinster utanför Sverige eller till sina aktiebolag inte återinvesterar i verksamheten. Som ett exempel, Kry, de tar betalt tre gånger för samma patient om den är skriven på en Kry mottagning! Samma sak med andra digitala läkare. Sedan skriver de remisser med akut på så landstingsvården tar de i förtur, ergo går det snabbare om man har en privat sjukförsäkring.

https://www.forbes.com/sites/jamess...lion-investment-into-digital-health-platform/

Det är internationell forskning som driver innovation och forskning framåt. Inget land klarar sig idag utan internationella forskare/doktorander som fritt kan utföra sin forskning över nationella gränser. Det är ett vedertaget begrepp att forskning idag måste bedrivas internationellt.
@gulan Och som sagt det finns ingen tid, så länge som universitet eller bibliotek funnits, där något land har klarat sig utan internationella akademiker. Aldrig, någonsin, inte på 500-talet, inte på 1200-talet, inte något stort universitet. Inte klosterväsendet, inte kyrkan finns ingen lärdom eller kunskap utan internationella kontakter och öppenhet och har inte funnits.

Universitet och kunskap blomstrar i öppenhet och internationella kontakter och stagnerar, dör ned och länderna med dem när öppenhet och internationella kontakter blir till slutenhet och intolerans.

Så flyttar lärdomscenter och civilisationer och rikedom med dem. (från Kina till Alexandria till arabvärlden, från arabvärlden till västvärlden och snart från väst till Kina? Arabvärlden igen? vi får se? (inexakt tidslinje med missar) Forskarna flytttar redan från USA, men Sverige är inte med i första ledet och erbjuder plats.)

Senast ändrad:
Kollektivtrafik behöver inte gå med vinst? Det är bara där man har bolag som ansvarar för kollektivtrafiken det behövs. Och då sker det väl ändå oftast med att ägaren (kommun/region) skjuter till ganska mycket pengar?

Där jag bor tror jag knappt vi betalar halva kostnaden för en enstaka biljett, resten är skattefinansierat.

I Stockholm betalas lokaltrafiken ungefär hälften av biljettintäkter och regionalskatt. Kravet är att de inte ska gå med förlust. Därför har ju SL också dragit in och förglesat många linjer som inte är lönsamma. Vilket skapar många problem. Kanske jag ska klargöra att lokaltrafiken inte behöver vara lönsam men att de inte får bli en stor minusförlust som den skulle bli med mer tättrafik i mindre kommuner som geografiskt är stora.

Problemet är att lokaltrafik är kommunens ansvar och de fattigaste kommunerna är de som behöver större täthet och minst kan bekosta det. Lokaltrafiken behöver ju gå med vinst i dagens kommuner. Personligen så tycker jag att lokaltrafiken måste få vara en minuspost i budgeten. Kanske bekostad av ökade statliga anslag för just lokaltrafik.
Ja det är helt vansinnig idé att man kan få gemensamma nyttigheter att gå med vinst. Det ska ju vara delade kostnader!

Men de sluträknar väl ändå med eller utan vinst, dock med kommunens insats som en inkomst?

Att höja lönerna för underbetakda lågstatusyrkena men som är viktiga för samhällsstrukturen, borde lönerna absolut höjas liksom statusen. Problemet är att det är AG som vägrar höja dem och politiker kan inte tvinga dem, särskilt som kommunerna och regionerna och regeringen skär ner i deras budgetar för att ha råd med skattesänkningar för de mest välbärgade, samt då rut/rot och andra lättnader för de som har det gott ställt, som tex energiersättningen där villaägare fick tusenlappar och lägenheter mindre än en hundralapp.

Pengarna måste komma någonstans ifrån och nuvarande regeringen har medvetet valt att skära ner på vård, skola, omsorg, hela socialförsäkringssystemet. Och privatiserat så att stora vårdkoncerner som för vinster utanför Sverige eller till sina aktiebolag inte återinvesterar i verksamheten. Som ett exempel, Kry, de tar betalt tre gånger för samma patient om den är skriven på en Kry mottagning! Samma sak med andra digitala läkare. Sedan skriver de remisser med akut på så landstingsvården tar de i förtur, ergo går det snabbare om man har en privat sjukförsäkring.

https://www.forbes.com/sites/jamess...lion-investment-into-digital-health-platform/
Ett annat problem är att alla inte kan ha medianlönen eller medellönen för då flyttar den sig bara till en högre medianlön och medellön. Någon måste tjäna under medellön och varför inte jag liksom. Det ligger i sakens natur. Det blir bara inflation och höjningen är inget värd.

Status, självbestämmande, medbestämmande och arbetsvillkor däremot...!

@gulan Och som sagt det finns ingen tid, så länge som universitet eller bibliotek funnits, där något land har klarat sig utan internationella akademiker. Aldrig, någonsin, inte på 500-talet, inte på 1200-talet, inte något stort universitet. Inte klosterväsendet, inte kyrkan finns ingen lärdom eller kunskap utan internationella kontakter och öppenhet och har inte funnits.

Universitet och kunskap blomstrar i öppenhet och internationella kontakter och stagnerar, dör ned och länderna med dem när öppenhet och internationella kontakter blir till slutenhet och intolerans.

Så flyttar lärdomscenter och civilisationer och rikedom med dem. (från Kina till Alexandria till arabvärlden, från arabvärlden till västvärlden och snart från väst till Kina? Arabvärlden igen? vi får se? (inexakt tidslinje med missar) Forskarna flytttar redan från USA, men Sverige är inte med i första ledet och erbjuder plats.)

https://www.theguardian.com/us-news...s-us-researchers-trump-administration-science

Det har blivit så galet. Samtidigt som universitet i Sverige 'jagar' internationella forskare så utvisar vi doktorander och forskare som redan är bosatta i Sverige.

Kanske vi borde ge dem högre lön så de kan stanna. Men med de strigenta villkor som SAR innebär så är det inte många som väljer Sverige, vilket gör att vi tappar mark inom forskning och innovation.

https://www.sarsverige.se/en

https://sulf.se/rapport/migration-p...ers-and-undermine-higher-education-in-sweden/

Men de sluträknar väl ändå med eller utan vinst, dock med kommunens insats som en inkomst?
Är inte säker på vad du menar?

Resultatet räknas som i alla andra offentliga verksamheter/nämnder? I balans, överskott eller underskott.

Min poäng var bara att politiken kan välja att styra kollektiven hur stor andel som ska vara skattefinansierad och hur stor andel som ska vara finansierad av biljettintäkter. Det är ju inte som ex. renhållningsverksamhet (kommunalt avfall) som inte får finansieras av skatt överhuvudtaget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund