Appropå jiddret efter förra årets val om "inte min talman"...
Magdalena är kryssad på mindre än 50 000 valsedlar...
Oj vad uselt resultat på både magda och nooshi. Ulf hitta jag inte ens på valsedeln
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Appropå jiddret efter förra årets val om "inte min talman"...
Magdalena är kryssad på mindre än 50 000 valsedlar...
Jag tror att väldigt många, som jag själv, oftast inte utnyttjar möjligheten att kryssa. Jag skulle göra det om jag verkligen gillade någon som inte stod överst, annars inte. Jag är inte ens säker på att jag gillar grejen med personval. Jag vet inte riktigt.Oj vad uselt resultat på både magda och nooshi. Ulf hitta jag inte ens på valsedelnjaha sist det begav sig, läste visst för fort.
Jag tror att väldigt många, som jag själv, oftast inte utnyttjar möjligheten att kryssa. Jag skulle göra det om jag verkligen gillade någon som inte stod överst, annars inte. Jag är inte ens säker på att jag gillar grejen med personval. Jag vet inte riktigt.
Att många som röstar Sd kryssar Åkesson, tänker jag nog mest återspeglar den personkult som finns i det partiet. Det är ju i linje med partiets åsikter på många sätt.
Jag kryssade, men om jag inte känt dem skulle jag nog inte brytt mig om att göra det.
Jag tror att väldigt många, som jag själv, oftast inte utnyttjar möjligheten att kryssa. Jag skulle göra det om jag verkligen gillade någon som inte stod överst, annars inte. Jag är inte ens säker på att jag gillar grejen med personval. Jag vet inte riktigt.
Att många som röstar Sd kryssar Åkesson, tänker jag nog mest återspeglar den personkult som finns i det partiet. Det är ju i linje med partiets åsikter på många sätt.
Om de hade ogillat Andersson borde någon annan sosse fått mång kryss.Och ÄNDÅ så har du då, en REJÄL skillnad i hur folk kryssar... Jag kryssar inte heller... Inte ens på mej själv![]()
Att du dessutom då vänder det till nån "personkult" är ju kul... Jag vidhåller... Mindre än 50 000 visar hur mkt de gillar Magdalena Andersson... Måste bero på nån maktgrej och att hon är kvinna såklart... ( IRONI )
Om de hade ogillat Andersson borde någon annan sosse fått mång kryss.
Jag tror att de fattar att det inte spelar någon som helst roll för resultatet om man kryssar det översta namnet eller inte.
Om de hade ogillat Andersson borde någon annan sosse fått mång kryss.
Jag tror att de fattar att det inte spelar någon som helst roll för resultatet om man kryssar det översta namnet eller inte.
Jag kryssade bara i regionen. Förtidsröstade i annan kommun än min egen och ingen bekant på riksdagsnivå iår.Så kan det vara, sambon gjorde inte det
Jodå. Men det är rätt ovanligt och rätt osannolikt, även om det kan hända. Beroende på vilket av valen och partierna det gäller, är det ju inte heller helt säkert att personen överst åker ut pga den typen av kryssande.https://bulletin.nu/somalisk-doldis...bcks2Lf08opKJ1sJYs_aem_wWoiuxa0zGMgdbDMJxRwsQ
"En tidigare okänd kandidat på nionde plats håller på att ta Vänsterpartiets riksdagsplats i Dalarna. Mohamed Abdukardir Ali (V) har fått så många personröster att han passerar hela listan. Kvar utanför hamnar då partiets klimatpolitiska talesperson Kajsa Fredholm (V)."
"I det svenska personvalssystemet räcker det att en kandidat får personkryss motsvarande minst fem procent av partiets röster i valkretsen för att gå före listans ordning. Ali klarade det. Fredholm gjorde det inte, och tappar därför platsen trots sin förstaplacering."
Jag glömde att kryssa.Jag tror att väldigt många, som jag själv, oftast inte utnyttjar möjligheten att kryssa.
Så gör mamma med, kvinnor först och osvenska nam sedan. Jag kryssade inte, det var ändå kvinnor högst upp på mps's listor som jag var nöjd med.Jag kryssar alltid i alla valen. Brukar läsa på lite om personerna, om jag inte redan vet vilka det är. Sen prioriterar jag att kryssa i första hand kvinnor, i andra hand personer med namn som inte är typiskt svenska.
Vettig mammaSå gör mamma med, kvinnor först och osvenska nam sedan. Jag kryssade inte, det var ändå kvinnor högst upp på mps's listor som jag var nöjd med.
Det där var ju ett väldigt märkligt användande av personkryss tycker jag.Apropå personkryss så är väl kanske exemplet Liberalerna i Malmö mer ovanligt skulle jag tro. Personen högst upp på den lokala listan kom inte in, istället blev det Lars Leijonborg.
"Leijonborg kniper platsen i Malmö eftersom att den nationella namnvalsedeln för Liberalerna placerats ut i vallokalerna tillsammans med den lokala listan.
Det beror på att partiet ville ha Simona Mohamssons namn även i Malmö, som inte fanns med på den lokala listan, för att försöka locka röster, uppger Torkild Strandberg, ordförande för Liberalerna i Skåne.
– Den lista som Leijonborg blev invald på fanns i hela Sverige. Före Lars Leijonborg stod Simona Mohamsson och Romina Pourmokhtari, säger Torkild Strandberg till SVT."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lars-leijonborg-l-kniper-riksdagsplats-istallet-for-listettan
Mamma är nog den politiskt mest vettiga jag känner. Även om hon kan reta upp sig lite väl mycket på höger och deras förehavanden.Vettig mamma. I år fick jag frångå principen lite, kryssade en man för att jag känner till personen bra. Undantag kan ske om det finns goda skäl
![]()