Svensk politik 8

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den där avhandlingen som länkades till tidigare i tråden (har inte läst den dock) fick mig att tänka på att min mamma berättade att när hon åt middag med tre vänner, innan valet, som hon känt sedan de var barn så sa två av dem att den svenska kyrkan höll på att tas över av muslimer O_o
Hon blev chockad av att höra sånt från dem (tackolov så sa hon och hennes tredje väninna emot och frågade vart de hade hört det).

Jag tänkte då på hur långt det måste ha spridit sig :(

Men det svarar oavsett inte på frågan varför partiledarna för Miljöpartiet skulle ha behövt "ta debatten" i en fråga som drevs av Stockholms miljöpartistiska trafikborgargård i en fråga angående lokala trafikföreskrifter i Stockholm.
Det Lövin (och MP och troligtvis nån mer?) drev var väl möjligheten för kommuner att införa miljözon 2 och 3? Och den debatten tog hon ju.
Nej faktiskt inte alls så.
Jag håller med om miljözonerna i sak.
Men tycker fortfarande att Izabella Lövin hanterade frågan under all kritik.
Och kanske tycker jag det extra mycket just därför att jag håller med.
Jag hade förväntat mig mera faktiskt.
Missade du alla debatter? Jag såg på TV när hon debatterade miljözoner. Sen att media blev mest intresserade av att prata om hennes mans bil är ju inte hennes fel 🤷🏼‍♀️. (Och jag tycker det är synd att hon började babbla om tunga stenar istället för att bara säga att det är hennes mans bil, inte hennes, och att den inte körs särskilt mycket.)

Men det berör en sak jag funderar på emellanåt. Moderater (och Kristdemokrater) brukar vara väldigt pigga på att påtala eget ansvar om det ena och det andra. Har man låg inkomst? Eget ansvar, man har inte utbildat sig. Inget jobb? Eget ansvar, bara att flytta tvärsöver landet. Men med bilism är det nåt annat. Då verkar det vara en rättighet för alla människor att få köra in med vilket fordon som helst, precis var som helst. Man ska absolut inte behöva t.ex. byta bil, eller ta nåt annat eget ansvar.

Varför är det så?
Detta! Det är helt obegripligt. Alltid det egna ansvaret att ordna sin situation (och om man är långtidssjuk så får man helt enkelt rycka upp sig och bli frisk). Men när det handlar om bilar/bränsle så är folk plötsligt helt okapabla bebisar, och bebisarna beter sig som om någon försöker ta deras snuttefilt (bilen) ifrån dem.

Tänk om dessa politiker kunde påtala det egna ansvaret även då.

Men när det handlar om bilar/bränsle så är folk plötsligt helt okapabla bebisar, och bebisarna beter sig som om någon försöker ta deras snuttefilt (bilen) ifrån dem.
Bilar handlar helt osannolik mycket om känslor.
Det är så väldigt mycket mer inbyggt i dem än att bara att ta sig mellan punkt A och B.
Det är därför som bensinpriset blir en sådan stor sak.

För många är bilen friheten, intresset och identiteten.

Bilar handlar helt osannolik mycket om känslor.
Det är så väldigt mycket mer inbyggt i dem än att bara att ta sig mellan punkt A och B.
Det är därför som bensinpriset blir en sådan stor sak.

För många är bilen friheten, intresset och identiteten.
Uppenbarligen. Konstigt, det är väl blåbruna som tycker kvinnor och vänstern är för känslostyrda. Men de själva låter känslorna för bilen styra.

Och argumentet emot höjda bensinpriser är ju ofta "jag har inte råd att åka till jobbet/köra barnet till fotbollsträningen" etc.

För de som på riktigt har svårt att klara höga bensinpriser och verkligen behöver bil, verkar bilen ofta snarare vara huvudvärken. Inte friheten.

Uppenbarligen. Konstigt, det är väl blåbruna som tycker kvinnor och vänstern är för känslostyrda. Men de själva låter känslorna för bilen styra.
Många av SDs anhängare har bilar och motorer som största intresse.
De kör cross/enduro eller åker på Cruising i sin gigantiska Amerikanare.

Det är ju dock inte det argumentet som framförs. Och det är ju konstigt att M inte tycker att de får rätta mun efter matsäcken. Eller jobba hårdare så de tjänar mer.
Ute lokalt i orterna där SD har ett starkt fäste så hörs det i alla fall.
Det skall ordnas med parkeringsplatser och lokaler för att motorburen ungdom (läs EPA-ungarna) skall kunna umgås, meka och låta illa utan att störa omgivningen.

De vill alltså ha kommunalt finansierade verkstäder för EPA-traktorer.

M's anhängare tycker nog att det är bara att köpa elbil.
M's kommunalråd i Nyköping åker Tesla.

Att inte kunna åka med sin bil i centrala Stockholm påverkar alla i hela landet.
Man behöver åka dit ibland av olika orsaker och emellanåt med väldigt tunga saker.
Det här är ett stockholmsperspektiv som faktiskt känns extremt. Jag har inte ens noterat den här frågan, förutom att jag tror att det finns gator i Stockholm där man inte får köra med dubbdäck (det får man inte på min gata heller). Och då har jag ändå DN som min tidning (läser såklart inte så noga om Stockholm).

Att alla i hela landet då och då skulle behöva köra tunga saker centralt i Stockholm är en jättekonstig uppfattning.

Det Lövin (och MP och troligtvis nån mer?) drev var väl möjligheten för kommuner att införa miljözon 2 och 3? Och den debatten tog hon ju.

Missade du alla debatter? Jag såg på TV när hon debatterade miljözoner. Sen att media blev mest intresserade av att prata om hennes mans bil är ju inte hennes fel 🤷🏼‍♀️. (Och jag tycker det är synd att hon började babbla om tunga stenar istället för att bara säga att det är hennes mans bil, inte hennes, och att den inte körs särskilt mycket.)

Ja precis. Det här är ju egentligen två parallella frågor. Dels riksdagsbeslutet om lagändringen som möjliggjorde för kommuner att i föra miljözon 2 ocv 3. Och dels när Stockholm en tid senare införde miljözon 2.

Jag håller helt med om att Isabella Lövin borde hanterat stenfrågan bättre. Skulle kunnat vara en icke-fråga. Men att MP inte tog debatten håller jag inte heller inte med om.

Läste du artikeln? Det är en mycket svensk man som har inrättat den. Troligtvis inte ens muslim. Men som tar 20,000 kr för att ta upp ett ärende i 'domstolen.'

Och med det vill du säga att det är en SVENSK företeelse att det finns Shariadomstol ?
Att det finns svenskar som blivit muslimer är väl ingen nyhet för dej ? Inte heller att folk med mindre moral gör allt för att tjäna pengar... MEN om du tror det är den enda shariadomstolen som finns så är du mer än lovligt naiv...

Appropå jiddret efter förra årets val om "inte min talman"...

Magdalena är kryssad på mindre än 50 000 valsedlar...

Bifogade filer

• 816030261_3197175103800791_4273796672510132315_n.webp
    816030261_3197175103800791_4273796672510132315_n.webp
    37,5 KB · Visningar: 25
Jag var på en föreställning idag (min syster fyllde år och ville se den) som heter "Misantropen" fritt efter Moliére.
Och jag kunde inte sluta tänka på politik under hela tiden som jag tittade på den. Högaktuell!

Komedi med en hovnarr som tycker att folk borde säga mera "sanning" än vad de gör, det slutar dock inte som han tänkt utan med folk som är rädda för de som vill ha "sanningen" ur folk samtidigt som de säger hemska saker och sedan säger att de bara skämtade (inte).
Hovnarrens mor (som han inte gillar) säger att man ska titta efter ljuset i andra, och om man inte ser det - låtsas! För har man tur så blir det kanske som man ser eller låtsas som.
(Hans mor är inte perfekt, långt därifrån, så att man inte misstolkar mig.)

Jag tänkte på de politiska trådarna på buke och politiken i samhället väldigt mycket när jag tittade på den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Israels och USAs krig mot Iran

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund