svensk tv för alla!!

Jo men barnen klarar sig inte på det!!

Hur menar du att det var ett svar på det jag skrev? Barnen har förmodligen (trots allt) bättre förutsättningar än sina föräldrar. De får språket med sig tidigare i livet, de får gå i skolan. De lär nog till och med få höra om Emil om de genomgår svensk grundskola.

Jag jobbar frivilligt och är just nu jävligt arg och besviken- jag är arg på alla mesiga svenskar och arg på alla mesiga utänningar som inte inser att barnen är vårt ansvar! Nu! De ska gå i skolan, de ska klara gymnasie kraven- de kan det!!!

Det finns människor som bara vill överleva, dom lägger vikt på det som får dom att överleva.Då blir tex varför vi har stängt på söndagar och varför vi har systemet helt oviktigt i deras värld. Ärligt talat, varför har vi stängt på söndagar? vi har öppet här i östergötland på dom flesta ställen. Var söndagen vilodagen kanske enligt den kristna tron? ja jag vet inte och inte bryr jag mig heller för det intresserar mig inte och jag är så jäkla svensk jag kan bli ;)

Jag jobbar frivilligt och är just nu jävligt arg och besviken- jag är arg på alla mesiga svenskar och arg på alla mesiga utänningar som inte inser att barnen är vårt ansvar! Nu! De ska gå i skolan, de ska klara gymnasie kraven- de kan det!!!

Du är arg på mesiga människor som inte inser saker o ting. Jag tror problemen du beskriver hade upplevts ändå, helt utan att det handlar om utländsk bakgrund. Även om gruppen bara bestod av svenskar och skulle kallas något annat; "socialgrupp 3" eller dylikt. Då hade du också sett samma problem.

Du beskriver problem i början med Emil, Systemet, fika och allemansrätten som nyckelord.

Nu landar du i att du är besviken på att vuxna människor omkring barn inte inser vikten av gå i gymnasiet. Tror du verkligen att mer kunskaper om Emil osv skulle förändra detta? Om det vore så enkelt att det bara handlade om vikten av att veta varför vi har de regelverk/system vi har....

Det finns människor som bara vill överleva, dom lägger vikt på det som får dom att överleva.Då blir tex varför vi har stängt på söndagar och varför vi har systemet helt oviktigt i deras värld. Ärligt talat, varför har vi stängt på söndagar? vi har öppet här i östergötland på dom flesta ställen. Var söndagen vilodagen kanske enligt den kristna tron? ja jag vet inte och inte bryr jag mig heller för det intresserar mig inte och jag är så jäkla svensk jag kan bli ;)
Har fått för mig att det är något trams som grundades i religionen från början? Söndag är kyrkodag.

Har fått för mig att det är något trams som grundades i religionen från början? Söndag är kyrkodag.
Ja jag har nåt svagt minne av det. Känns ju verkligen som att jag borde veta det, svensk och allt, sånt är ju så viktigt för att överleva :laugh:

Jag har nu bott i Göteborg i ett år och jag är så jävla less på alla invandrare som inte kan svenska!!! Jag hjälper barn med deras skola och i varje jävla hem jag kommer till ser de turkisk, irakisk och , iransk tv!!!

Nu har jag sagt till alla mina familjer att vi ska se Emil i Lönneberga för att förstå den svenska folksjälen!!! Och historieätarna den är jättebra för att förstå svenskt 70noch 80 tal.!!! Jag tycker att om vi nu ska betala varenda invandrare tandvård så visst ihelvete kan vi betala allas TV - De ser ju inte på svenska nyheter ens!!!

Jag blir bara lite nyfiken... Exakt vad är det du stör dig på egentligen?

Skulle det vara lika hemskt att komma hem till någon familj som satt och glodde på Amazing race, Hela England bakar eller Family Guy och liknande dygnet runt eller är själva problemet att det är icke-västerländsk tv?

(Btw, textning är bevisat awesome för att lära sig nytt språk och om jag inte minns fel är bibehållande av modersmål/flerspråkighet minst lika awesome)

Ja jag har nåt svagt minne av det. Känns ju verkligen som att jag borde veta det, svensk och allt, sånt är ju så viktigt för att överleva :laugh:
Jaa.. En sak jag har svårt att hålla isär är alla högtider. När var det Jesus dog? När åt de den där middagen? Varför firar vi midsommar? I min, kanske även i din, generation är dessa högtider någon grej där vi ska dricka så mycket sprit att vi inte kan stå själva. Poängen med det är... ?

Visst var det korsfäst Jesus blev, @ridtravare? Tur att kristi himmelfärd är rätt uppenbart i alla fall vad det är.

Jaa.. En sak jag har svårt att hålla isär är alla högtider. När var det Jesus dog? När åt de den där middagen? Varför firar vi midsommar? I min, kanske även i din, generation är dessa högtider någon grej där vi ska dricka så mycket sprit att vi inte kan stå själva. Poängen med det är... ?

Visst var det korsfäst Jesus blev, @ridtravare? Tur att kristi himmelfärd är rätt uppenbart i alla fall vad det är.
Är det här jag ska erkänna att jag inte firar påsk:angel:, jag firar inte heller midsommar, ska man fira pingst?O_o Det görs i vilket fall inte heller här, julen firar jag inte men jag överlever den ensam och gör det till en dag just för mig i stället ;). Nyår är ett jäkla sattyg med smällande saker som jag avskyr. :banghead:
"tittar mig i spegeln= ja jag är fortfarande svensk ;) )

Bra aatt du är svensk- den judiska påsk vi firar med osyrat bräd är för att det inte fanns tid- de förstfödde hade dött- de judiska skulle fly- därför har vi inte syrat bröd (brödet hade inte tid att jäsa) och nyslaktat lamm!!!

Om jag skulle flytta till ett land med annan religion än kristendom, behöver jag då lära Mig historian bakom deras firande av högtider?

Bra aatt du är svensk- den judiska påsk vi firar med osyrat bräd är för att det inte fanns tid- de förstfödde hade dött- de judiska skulle fly- därför har vi inte syrat bröd (brödet hade inte tid att jäsa) och nyslaktat lamm!!!
Vilket osyrade bröd? Och vilka slaktade lamm?

Jag är 46 år, född i Sverige av svenska föräldrar (som i sin tur hade svenska föräldrar och så vidare i alla fall ett antal generationer bakåt som vi vet om). Jag har aldrig ätit osyrat bröd till påsk - vad är det för bröd? Lamm har jag ätit, men inte just till påsk tror jag.

Det jag äter till påsk är godis! Påskkärringar gick jag runt som när jag var liten. Påskris gjorde jag senast förra påsken (nu när man är förälder vill jag gärna göra lite kul med dem och pyssel = kul). Måla ägg har vi också gjort. Och ätit upp.

Är det här jag ska erkänna att jag inte firar påsk:angel:, jag firar inte heller midsommar, ska man fira pingst?O_o Det görs i vilket fall inte heller här, julen firar jag inte men jag överlever den ensam och gör det till en dag just för mig i stället ;). Nyår är ett jäkla sattyg med smällande saker som jag avskyr. :banghead:
"tittar mig i spegeln= ja jag är fortfarande svensk ;) )
Nu får du väl ge dig! Du får genast frånsäga dig ditt medborgarskap! Fira jul och påsk är jävligt viktigt! Köpa hem en massa mat där man får kasta hälften och köpa presenter åt sina nära för att öka på konsumtionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka