Bukefalos 28 år!

Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har hemtjänsten med universitet- och högskoleutbildade kvinnor att göra? Jag tror att den gamla damen i 90-års åldern skiter i om en ingenjör inte får någon kallelse till en utlyst IT-tjänst. Vad nu ;) har med saken att göra.
Invandrare har ofta en mer respektfull och hänsynsfull inställning till äldre än vad svensken i gemen har. Problemet är att an ibland har avvikande språk o utseende. Det kan verka skrämmande för en del äldre. Det är så, bara att inse.
Och vem som blir kallad när det gäller utlysta tjänster kan naturligtvis diskuteras...men till syven och sist är det arbetsgivarens sak att gallra och tillsätta inom det regelverk som gäller.
 
På tal om slöjor av religiösa skäl (av alla de slag, jag vet inte alla namn)...

Jag är så himla kluven.

Någonstans tycker jag det är helt fel att pracka på någon under 18 år en religion att leva efter.
Samtidigt känner jag lite "well well jag är ju inte drabbad själv så varför bryr jag mig".
Just slöja liksom att kvinnor ska skyla sig men inte män. Det stör mig.

Men sen ser man unga kvinnor som stolt bär sina slöjor och vill bara dem.
Ser inte dessa kvinnor förtrycket i sin egen religion?
Eller är det inte förtryck? Är det min bild som är snedvriden? Eller är "dom" så hjärntvättade att dom tycker det är helt ok?

Jag "skyler mig" också för andra män än min man men går vi på stranden så har jag bikini och alla som vill kan ju glo... däremot bär jag inte shorts som slutar vid halva skinkan men även om jag slulle vilja det så skulle min man ev ha en åsikt men ändå inte stoppa mig, kränka mig eller misshandla mig för det..

Så kluven...
Jag är också kluven. Men det måste vara upp till varje kvinna att välja själv. Om du väljer åt dem, är du ju faktiskt inte mkt bättre än alla de som upprätthåller traditionerna med slöja osv. Samtidigt måste ju slöjan problematiseras precis som sexualiserat mode, och vad kläder speglar i kvinnosyn, genus, samhällssystem, patriarkiska värdesystem osv. Men då på gruppnivå. På individnivå blir det inkräktande, anser jag.

Men man måste ju faktiskt inte ta ställning till själva slöjan. Det är faktiskt enklare, tycker jag, att ta ställning för rätten att välja själv. Dvs vill man ha slöja, då respekterar man den personens vilja. Vill personen inte ha, då ska folk ge tusan i att lägga ngn värdering i det.

Hos mig bor en flicka som valt att inte ha. Hon blir trackad (!) av många muslimer för det, på ett mkt obehagligt vis. Även hennes bio- familj får lida. Hennes väninna som har slöja blir istället trackad av icke-muslimer. Världen är sjuk.
 
Men om vi sjunger Kumbaya och håller varann i händerna så blir det säkert lugnare för Fridolins 100 dagar har väl inte gått än?

shucks-another-strawman-nobody-actually-made-that-argument-terri.jpg
 
Invandrare har ofta en mer respektfull och hänsynsfull inställning till äldre än vad svensken i gemen har. Problemet är att an ibland har avvikande språk o utseende. Det kan verka skrämmande för en del äldre. Det är så, bara att inse.
Och vem som blir kallad när det gäller utlysta tjänster kan naturligtvis diskuteras...men till syven och sist är det arbetsgivarens sak att gallra och tillsätta inom det regelverk som gäller.
Inuiter har generellt sett tyvärr ofta alkoholproblem medan beduiner inte dricker alkohol alls. Det är bara att inse och ingen arbetsgivare kommer att kalla någon av dem till tjänster de inte söker så din gamla mamma kan andas ut. ;)

För kvinnor i Sverige så har de med utländsk bakgrund svårt att bli kallade till många jobb oavsett om de har kristna symboler, muslimska symboler eller hinduiska symboler eller inga alls.

Så här års är det vinter i Sverige, det finns fyra olika årstider och efter vinter kommer vår. Väderkvarnar var vanliga förr, nu ser man oftare vindkraftverk och du tar som vanligt upp helt andra saker än vad som diskuteras när du inte upprepar vad andra redan sagt och försöker vända det till din fördel. ;)
 
Inuiter har generellt sett tyvärr ofta alkoholproblem medan beduiner inte dricker alkohol alls. Det är bara att inse och ingen arbetsgivare kommer att kalla någon av dem till tjänster de inte söker så din gamla mamma kan andas ut. ;)

För kvinnor i Sverige så har de med utländsk bakgrund svårt att bli kallade till många jobb oavsett om de har kristna symboler, muslimska symboler eller hinduiska symboler eller inga alls.

Så här års är det vinter i Sverige, det finns fyra olika årstider och efter vinter kommer vår. Väderkvarnar var vanliga förr, nu ser man oftare vindkraftverk och du tar som vanligt upp helt andra saker än vad som diskuteras när du inte upprepar vad andra redan sagt och försöker vända det till din fördel. ;)
Och det vill du illustrera genom att göra det hela ännu mer tydligt?
Men du skulle väl göra ett både bättre och ärligare jobb genom att dels peka de felaktigheter som finns i mitt inlägg och sedan argumentera emot dessa. Men...det är klart... det kräver ju en del ;)
 
"Ökad risk för oskyldiga att drabbas av våldsvågen
Morgan Johansson (S): De är ute efter specifika mål – men finns en risk för allmänheten
En upplockad handgranat dödade en man och skadade en kvinna i Vårby gård i söndags.

Vid en kriminell uppgörelse bland ett 30-tal gäster i en pizzeria i Uppsala hamnade en utländsk student i skottlinjen – och träffades av misstag.

– Människoliv värderas inte över huvud taget i de här kretsarna, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

[...]

Löper man i dag, som vanlig medborgare, större risk att ”hamna i skottlinjen” än tidigare?

– Eftersom skjutningarna totalt sett ökat så har också risken för allmänheten att råka ut för det ökat. Det understryker återigen vikten av att polisen kraftsamlar och använder de verktyg vi ger dem för att komma åt de mest brottsaktiva individerna och deras vapen, säger Johansson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr8o4/okad-risk-for-oskyldiga-att-drabbas-av-valdsvagen
 
"Ökad risk för oskyldiga att drabbas av våldsvågen
Morgan Johansson (S): De är ute efter specifika mål – men finns en risk för allmänheten
En upplockad handgranat dödade en man och skadade en kvinna i Vårby gård i söndags.

Vid en kriminell uppgörelse bland ett 30-tal gäster i en pizzeria i Uppsala hamnade en utländsk student i skottlinjen – och träffades av misstag.

– Människoliv värderas inte över huvud taget i de här kretsarna, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

[...]

Löper man i dag, som vanlig medborgare, större risk att ”hamna i skottlinjen” än tidigare?

– Eftersom skjutningarna totalt sett ökat så har också risken för allmänheten att råka ut för det ökat. Det understryker återigen vikten av att polisen kraftsamlar och använder de verktyg vi ger dem för att komma åt de mest brottsaktiva individerna och deras vapen, säger Johansson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr8o4/okad-risk-for-oskyldiga-att-drabbas-av-valdsvagen
Det är väl en naturlig följd av att antalet skjutningar ökar att antalet vapen o granater som befinner sig i händerna på ansvarslösa individer, att risken för tredje man ökar. Som tur är , för majoriteten av oss så har hittills en skarp användning av dessa vapen varit relativt begränsad geografiskt sett. Vilket gör att risken för de flesta av oss inte ändrats nämnvärt de senaste 20 åren.
 
Och det vill du illustrera genom att göra det hela ännu mer tydligt?
Men du skulle väl göra ett både bättre och ärligare jobb genom att dels peka de felaktigheter som finns i mitt inlägg och sedan argumentera emot dessa. Men...det är klart... det kräver ju en del ;)
Jag har inget intresse av att rätta dina inlägg, det vet jag sedan tidigare är helt värdelöst så jag nöjer mig med att hålla mig till tråden även i fortsättningen och peka på att högutbildade kvinnor har svårt att få jobb pga fördomar så kan du köra vidare på ditt sidospår med tatueringar och hemtjänst åt din 90-åriga mamma istället. ;) ;) ;)

När det gäller dig nöjer jag mig med att även en blind höna hittar ett korn och att du inte alltid försöker blanda bort korten. ;)
 
"Ökad risk för oskyldiga att drabbas av våldsvågen
Morgan Johansson (S): De är ute efter specifika mål – men finns en risk för allmänheten
En upplockad handgranat dödade en man och skadade en kvinna i Vårby gård i söndags.

Vid en kriminell uppgörelse bland ett 30-tal gäster i en pizzeria i Uppsala hamnade en utländsk student i skottlinjen – och träffades av misstag.

– Människoliv värderas inte över huvud taget i de här kretsarna, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

[...]

Löper man i dag, som vanlig medborgare, större risk att ”hamna i skottlinjen” än tidigare?

– Eftersom skjutningarna totalt sett ökat så har också risken för allmänheten att råka ut för det ökat. Det understryker återigen vikten av att polisen kraftsamlar och använder de verktyg vi ger dem för att komma åt de mest brottsaktiva individerna och deras vapen, säger Johansson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr8o4/okad-risk-for-oskyldiga-att-drabbas-av-valdsvagen
Hakar på med Tinos kommentar:
Aftonbladet januari 2017: ”Mycket ovanligt att allmänheten drabbas av skottlossning”

Aftonbladet januari 2018: ”Ökad risk för oskyldiga att drabbas av våldsvågen. En upplockad handgranat dödade en man och skadade en kvinna i Vårby gård i söndags. Vid en kriminell uppgörelse bland ett 30-tal gäster i en pizzeria i Uppsala hamnade en utländsk student i skottlinjen – och träffades av misstag.”

Att allmänheten inte drabbas var alltid uppenbar nonsens. 2015 sprängdes ett barn till döds i en bilbomb och 2016 dödades ett annat barn av en handgranat. Masskjutning på en bar i Biskopsgården dödade en 20-åring som tittade på fotboll, en 22-åring i Tensta misstänkts mördats av misstag osv osv. Förbipasserande har paralyserats av biljakter och åtskilliga butikspersonal och rånoffer skjutits eller knivhuggs.

Ändå har det förnekats av fanatiker. En socialdemokratisk riksdagsledamot förklarade nyligen: ”Jag bor i det område i Malmö där det kanske har varit flest skjutningar och berättade ärligt hur det har varit. Visst, det har varit många skjutningar. Men jag är inte ett dugg rädd. Jag cyklar överallt och kommer inte att sluta med det. Jag har inga livvakter. Skjutningarna har framför allt drabbat kriminella. Det är alltså gangstrar som skjuter varandra. Det är naturligtvis oroväckande i sig, men ingen i allmänheten har hittills drabbats”

Bara i området hon bor blev en vaktmästare oprovocerad skjuten och rullstolsbunden, men det räknas tydligen inte. Nu backar Morgan Johansson och medger motvilligt det alla med sunt förnuft förstod, nämligen att skoningslös våld med högdestruktiva vapen medför en viss risk för allmänheten: "De är ute efter sina specifika mål men där finns alltid en risk för allmänheten vilket vi har sett exempel på"

Här på Buke har vi ju fanatiker som hävdar att -det är helt lugnt här. Vissa kanske borde ta sig en funderare ett varv till.
 
Jag har inget intresse av att rätta dina inlägg, det vet jag sedan tidigare är helt värdelöst så jag nöjer mig med att hålla mig till tråden även i fortsättningen och peka på att högutbildade kvinnor har svårt att få jobb pga fördomar så kan du köra vidare på ditt sidospår med tatueringar och hemtjänst åt din 90-åriga mamma istället. ;) ;) ;)

När det gäller dig nöjer jag mig med att även en blind höna hittar ett korn och att du inte alltid försöker blanda bort korten. ;)
Med tanke på natt det är en majoritet av dem som idag skaffar sig akademisk examen som är kvinnor, så lär allt fler kvinnor ses i allt högre poster. Under den förutsättningen att de prioriterar karriär framför familj. För det kravet har ju gällt i alla tider för dem som vill vara uppe på toppen.
Då får du vara den blinda hönan och jag den seende tuppen då ;)
 
Jag har inget intresse av att rätta dina inlägg, det vet jag sedan tidigare är helt värdelöst så jag nöjer mig med att hålla mig till tråden även i fortsättningen och peka på att högutbildade kvinnor har svårt att få jobb pga fördomar så kan du köra vidare på ditt sidospår med tatueringar och hemtjänst åt din 90-åriga mamma istället. ;) ;) ;)

När det gäller dig nöjer jag mig med att även en blind höna hittar ett korn och att du inte alltid försöker blanda bort korten. ;)

Vissa når tydligen dit. IMFs chef Christine Lagarde
FEDs chef Janet Yellen
EU:s höga representant för utrikes frågor och säkerhetspolitik och vice ordförande i Europeiska kommissionen Frederica Mogherini.
 
Med tanke på natt det är en majoritet av dem som idag skaffar sig akademisk examen som är kvinnor, så lär allt fler kvinnor ses i allt högre poster. Under den förutsättningen att de prioriterar karriär framför familj. För det kravet har ju gällt i alla tider för dem som vill vara uppe på toppen.
Då får du vara den blinda hönan och jag den seende tuppen då ;)
Kvinnor med invandrarbakgrund har fortfarande svårt att bli kallade till intervjuer, med eller utan hijab. För övrigt är det många yrkesverksamma kvinnor i världen som har både familj och karriär. Se, nu missade du kornen i mina inlägg, som vanligt blindstyre. Det finns ingen så blind som den som inte vill se. ;)
 
Kvinnor med invandrarbakgrund har fortfarande svårt att bli kallade till intervjuer, med eller utan hijab. För övrigt är det många yrkesverksamma kvinnor i världen som har både familj och karriär. Se, nu missade du kornen i mina inlägg, som vanligt blindstyre. Det finns ingen så blind som den som inte vill se. ;)
Varför är då mansdominansen så stark på toppen? För att , proportionerligt sett, få kvinnor offrar så mycket för att nå dit. Undantag bekräftar naturligtvis den regeln...Vilket alla som vill ser. utom du för du verkar ju vara det blindstyre du skyller mig för att vara ;)
Det har börjat ändra sig, så som jag förespår. Inom de mjuka sektorerna i den offentliga delen är det inte längre ovanligt med kvinnliga chefer på mellan o högre poster.
 
Varför är då mansdominansen så stark på toppen? För att , proportionerligt sett, få kvinnor offrar så mycket för att nå dit. Undantag bekräftar naturligtvis den regeln...Vilket alla som vill ser. utom du för du verkar ju vara det blindstyre du skyller mig för att vara ;)
Det har börjat ändra sig, så som jag förespår. Inom de mjuka sektorerna i den offentliga delen är det inte längre ovanligt med kvinnliga chefer på mellan o högre poster.
I min bransch har jag många kvinnliga, högutbildade kollegor så som vanligt är det helt galet det du hävdar, apropå tuppar. ;)

Nu hör ditt sidospår inte med tråden att göra så du får leka själv i sandlådan, utan några korn.
 
Lugna och fina, snart kommer någon professor baltazar att uttala sig med statistiska beräkningar och fnoskler och säga att det ALLS inte är fråga om någon ökad fara för allmänheten, det är så skitnödigt onöööödigt att oroa folk, det är bara att vi vänjer oss för våra siffror bara närmar sig andra länders med samma befolkningstal och kvidevitt av kriminell kvot så det är baaaaara normalt. Typ. Vänta bara, snart kommer det någon bukare släpande med sån artikel, vänta bara.
 
Lugna och fina, snart kommer någon professor baltazar att uttala sig med statistiska beräkningar och fnoskler och säga att det ALLS inte är fråga om någon ökad fara för allmänheten, det är så skitnödigt onöööödigt att oroa folk, det är bara att vi vänjer oss för våra siffror bara närmar sig andra länders med samma befolkningstal och kvidevitt av kriminell kvot så det är baaaaara normalt. Typ. Vänta bara, snart kommer det någon bukare släpande med sån artikel, vänta bara.
Ja det kommer snart, nu har ju bukare minsann förklarat för oss att Bruksgården, Rosengård, Fittja, Tensta, Rinkeby, Hageby är sååååå lugna för dom går där varje natt och har aaaaaldrig blivit våldagna eller nedskjutna, så det så.
:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Som rubriken frågar, vad är den bästa festen och varför? Med anledning av den tråd jag precis startade med hur man klär sig vid...
Svar
8
· Visningar
1 076
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 928
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp