Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vi pratar alltså om en stadsdel som både @escodobe (såvitt jag förstår) och jag själv, vistas i relativt frekvent. Det har aldrig slagit mig att det skulle vara riskabelt, jag har aldrig drabbats av något där. Det händer att glaset vid någon hållplats är trasigt, det är väl ungefär det tecken på kriminalitet jag ser, och det tecknet förekommer rätt regelbundet även vid min närmaste hållplats inne i stan.
Vad modiga ni är du och escodobe! Är det vad du vill höra?
RPS har klassat biskopsgården som inte bara utsatt område, utan till och med särskilt utsatt område i sverige. Vad detta innebär kan du läsa i denna rapport i pdf. Jag kanske måste tillägga att jag tar den rapporten för mer seriös och relevant än vad dina och escodobes rapporter är om området.

https://polisen.se/Global/www och I...inell struktur och utmaningar för polisen.pdf

Jag kan egentligen inte på något sätt uttala mig om biskopsgården då det är beläget på i en del av landet jag har ytterst lite anledning att besöka. Men däremot tror jag inte det finns någotsålunda vuxen eller äldre person i sverige som INTE känner till att biskopsgården tex är ett problemområde. Säger inte det dig något? Jag reagerar på hur du och någon annan minimerar andra människors oro relaterat till vad DU personligen tycker. Det är ju ganska orelevant i synnerhet när diskussionen handlar om specifikt kända problemområden.

Tillägg: Hur stor är inflyttningen i biskopsgården? Finns där nyproduktion?
Det finns nyproduktion här.
Jag har just köpt en bostadsrätt i området efter att bott hyresrätt där i rätt många år. Tröttnade på idiothyresbolaget.
Jag är väl medveten om att det finns problem i området(Jag har jobbat på soc i flera år i liknade områden) men att inte våga komma hit är orimligt.

av vilka anledningar?
det är så diffusa påståenden.
Risken för att något händer är stor där. Det är inget nytt liksom att dom områderna inte är så säkert att vistas i alltid. Folk som missat det måste levt under en sten eller nåt, visst händer det saker även i örgryte men inte alls i den bemärkelsen som i biskop/angered/hjälbo tex.

Verkar som att många som bor där blir stötta av att vissa inte vågar åka dit, kan förstå det till viss del, man vill kanske försvara sitt område. Men att förneka att det är ett stort riskområde är bara löjligt för det är det.

Risken för att något händer är stor där. Det är inget nytt liksom att dom områderna inte är så säkert att vistas i alltid. Folk som missat det måste levt under en sten eller nåt, visst händer det saker även i örgryte men inte alls i den bemärkelsen som i biskop/angered/hjälbo tex.

vad ska hända?
bilinbrott? husinbrott? våldtäkt? mord?

RPS har klassat biskopsgården som inte bara utsatt område, utan till och med särskilt utsatt område i sverige. Vad detta innebär kan du läsa i denna rapport i pdf. Jag kanske måste tillägga att jag tar den rapporten för mer seriös och relevant än vad dina och escodobes rapporter är om området.

https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/Ovriga rapporter/Utsatta områden - social ordning, kriminell struktur och utmaningar för polisen.pdf

*edit* tar bort inklippta texten, blev konstig

det står ingenstans "så gemene man hamnar i skottlinjen". Ett utanförskap finns, som skapar kriminella killar. Det sker narkotikahandel, ingen vill vittna pga man då blir hotad. Det är svårt att driva näringsverksameht då de kriminella vill ha del av kakan. Men inte ett ord om ökat våld mot allmänheten.

https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/Ovriga rapporter/Utsatta områden - social ordning, kriminell struktur och utmaningar för polisen.pdf
Nej. Om man inte är rädd, behöver man inte vara modig.

Jag har inte sagt något annat om Biskopsgården än att det inte är farligt för en "vanlig person" att vistas där i "vanliga ärenden".

Ni som oroar er för kriminaliteten - baserar ni det på vetenskapliga undersökningar eller facebookinformation?
Varken eller. Baserar den på polisens stolpiga statistik, som visar att brottsligheten i min kommun är över snittet i riket, och ökar. Polisstatistik kan väl inte kallas vetenskaplig undersökning, och dessutom har jag nog i vissa fall tagit del av den från Facebook.

Verkar som att många som bor där blir stötta av att vissa inte vågar åka dit, kan förstå det till viss del, man vill kanske försvara sitt område. Men att förneka att det är ett stort riskområde är bara löjligt för det är det.
Jag bor i centrala staden. Jag försvarar således inte det område jag bor i, utan jag säger att jag rätt regelbundet besöker just Biskopsgården och Bergsjön, helt enkelt därför att jag har vänner och släktingar som bor i de stadsdelarna. Och jag upplever det helt ofarligt för mig. Att där sedan bor många människor som har omfattande sociala problem, är sant. Vi lever i en mycket segregerad stad. Men det är inte farligt för mig att vistas där av det skälet. Jag blir ju inte arbetslös av att åka dit.

Det dödliga våldet ligger på ungefär samma nivå idag som för 10 år sedan så ja, till viss del handlar nog det om inbillning. 2016 såg man en minskning jämfört med året innan. Bostadsinbrotten har legat rätt stadigt runt 1% de senaste 10 åren, med en ökning från 1% till 1,2% från 2015 till 2016.
Läkarna på landets akutavdelningar har blivit bättre på traumamedicin under de tio senaste åren eftersom de fått mer erfarenhet av bl. a. skottskador. Det är en anledning till att till att det dödliga våldet inte ökat i samma takt som det potentiellt dödliga våldet.

Jag bor i centrala staden. Jag försvarar således inte det område jag bor i, utan jag säger att jag rätt regelbundet besöker just Biskopsgården och Bergsjön, helt enkelt därför att jag har vänner och släktingar som bor i de stadsdelarna. Och jag upplever det helt ofarligt för mig. Att där sedan bor många människor som har omfattande sociala problem, är sant. Vi lever i en mycket segregerad stad. Men det är inte farligt för mig att vistas där av det skälet. Jag blir ju inte arbetslös av att åka dit.
Men vad tur och skönt för dig att du inte upplever någon osäkerhet där, modigt av dig liksom. Dom som bor där som jag pratat med trivs där men inte ens dom går frivilligt ut på kvällar eller tidiga mornar på vissa ställen där.

Varför skulle du bli arbetslös av att vistas där? Vad har det med osäkerheten i området att göra?

Jaha? Alltså det här svaret börjar jag bli less på. Om folk inte ska vara rädda får man ju börja ta tag i saker som gör dem rädda. Till exempel, i min förort är vissa områden mer brottsutsatta än andra. Det är samma områden där personer upplever större otrygghet. Är det en slump tänker du? Eller kan det vara så att man BLIR otrygg av att bilar brinner, biblioteket inte går att vara på på grund av personer som kommer in och skrämmer och trakasserar människor, bion fick stänga temporärt eftersom ungdomar kom in och kastade smällare i mörkret på barnfamiljer som var där. När butik efter butik efter butik får stänga i centrum pga alla rånen. När närpolisens kontors stängs. När risken för hot om våld och våld är stor om du går av vid centrum nattetid. När folk, så fort de kan och har råd, flyttar därifrån till bättre områden.

Jag visste att någon bara skulle ta mitt inlägg som att folk helt enkelt får sluta vara så rädda och jag blir faktiskt arg. De som bor i min del av förorten är inte bortskämda svenskar som är rädda för invandrare. Det är invandrarfamiljer som bara vill ha lite jävla lugn och ro, vill kunna känna sig trygga, inte vill behöva oroa sig för ungarna. Men skit i dem för gud förbjude att man kan erkänna att det är ett problem med våld och otrygghet i vissa utsatta förorter.

I förlängningen leder otryggheten till att färre vågar anmäla brott. Det ser jag som oerhört problematiskt. Tilltron till myndigheter är ofta också mycket mindre i utsatta områden - det är också oerhört problematiskt.
Jag känner igen tillståndet du beskriver från orten som är min centralort, och jag blir arg av precis samma orsaker som du uttrycker så mycket bättre än jag skulle kunna. Håller på att göra mig socialt omöjlig när jag talar om vad som faktiskt försiggår utanför innerstadens och de tjusigare närförorternas medelklassreservat på olika samkväm.

Jag ser att man blandar mellan vart flest brott sker och vart det är störst risk att man blir utsatt för brott. Självklart sker fler brott i innerstan jämfört med en enskild förort. Sen kan man diskutera anmälningsbenägenhet osv också men jag antar att det bara är intressant när man vill.

Läkarna på landets akutavdelningar har blivit bättre på traumamedicin under de tio senaste åren eftersom de fått mer erfarenhet av bl. a. skottskador. Det är en anledning till att till att det dödliga våldet inte ökat i samma takt som det potentiellt dödliga våldet.

Det finns mycket lite som stödjer teorin om att bättre akutvård skulle påverka mer än ytterst marginellt.

Från BRÅ:s rapport Det dödliga våldet i Sverige 1990-2014:

"Det kanske främsta argumentet mot att minskningarna av dödligt våld i Sverige på 1990- och 00-talet skulle bero på att sjukvården räddar fler är dock att även antalet patienter (ej avlidna) inskrivna i slutensjukvård för våldskador minskat över tid (se figur B4). Liksom när det gäller det dödliga våldet visar dessa siffror minskningar i storleksordningen 20–25 procent, både mellan 1990- och 00-talet och även under 00-talet. Om den nedåtgående trenden för dödligt våld skulle bero på förbättringar i den kvalificerade sjukvården är det inte rimligt att också antalet patienter vårdade för våldskador minskar. Samtidigt bör det påpekas att snabba kvalificerade läkarinsatser i de individuella fallen kan ha mycket stor betydelse för att rädda liv vid allvarliga våldsskador. Det är alltså fullt rimligt att vissa enskilda händelser som i början av 1990-talet tragiskt nog slutade med dödsfall kanske inte gör det fullt lika ofta på 2010-talet."

• Gilla
Reactions: Sol
Men vad tur och skönt för dig att du inte upplever någon osäkerhet där, modigt av dig liksom. Dom som bor där som jag pratat med trivs där men inte ens dom går frivilligt ut på kvällar eller tidiga mornar på vissa ställen där.

Varför skulle du bli arbetslös av att vistas där? Vad har det med osäkerheten i området att göra?
De sociala problemen innefattar ju sådant som hög arbetslöshet. Och det är de sociala problemen som är grunden till, ja, att området är just socialt tungt.

Det handlar alltså inte om att jag är modig, det handlar om att jag inte är rädd och därför slipper vara modig.

Jag är helt övertygad om att det är mycket farligare att uttrycka och sprida rädsla på det vis som du gör, än det är att vistas utomhus i Biskopsgården.

det står ingenstans "så gemene man hamnar i skottlinjen". Ett utanförskap finns, som skapar kriminella killar. Det sker narkotikahandel, ingen vill vittna pga man då blir hotad. Det är svårt att driva näringsverksameht då de kriminella vill ha del av kakan. Men inte ett ord om ökat våld mot allmänheten.
I andra områden i gbg menar jag. Jag kan inte mycket om andra städer.
Fast alltså, det här är så sjukt frustrerande att försöka förklara balanserat.
Det finns problem i vissa områden, men det innebär inte nödvändigtvis att det är särskilt farligt för vanliga personer att vara där.
Ta tex innerstan, centrum och majorna - linne. Eftersom det är ställen där många rör sig och gärna nattetid så leder de med majoritet statistiken för alla anmälda brott per capita (den siffran finns på Göteborgs stads hemsida).
Dessutom vet man att de som lever farligast när det gäller att utsättas för brott av utomstående är unga fulla killar.

Hur många 19årinar är rädda för att gå på krogen på andra långgatan?
Jämfört med 40åriga kvinnor som ska hälsa på en vän i biskopsgården?

De som driver näringsverksamhet är vanliga människor. Det är ju fruktansvärt att vissa butiksägare är rädda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 469
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka