Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast alltså, det här är så sjukt frustrerande att försöka förklara balanserat.
Det finns problem i vissa områden, men det innebär inte nödvändigtvis att det är särskilt farligt för vanliga personer att vara där.
Ta tex innerstan, centrum och majorna - linne. Eftersom det är ställen där många rör sig och gärna nattetid så leder de med majoritet statistiken för alla anmälda brott per capita (den siffran finns på Göteborgs stads hemsida).
Dessutom vet man att de som lever farligast när det gäller att utsättas för brott av utomstående är unga fulla killar.
Vad du tycker och vad andra tycker är uppenbart olika. Oavsett orsaken till problemen så tar det inte bort riskerna. Löjligt att påstå att det är säkert där och lika liten risk som resten av stan.

Jag har blivit avrådd av chefen och polisen att som ensam tjej leverera med budbil sent på kvällarna i dom områdena. Jag har inga problem att leverera oavsett tid annars i stan alls och heller aldrig blivit avrådd från det. Det är högriskområden, att påstå annat är bara löjligt.

Nej. Om man inte är rädd, behöver man inte vara modig.

Jag har inte sagt något annat om Biskopsgården än att det inte är farligt för en "vanlig person" att vistas där i "vanliga ärenden".
Nu gör du det du alltid ägnar dig åt, formuleringsakrobatik. Diskussionen handlar om oro, du pratar om "farligt". Hde det varit farligt att vistas i Biskopsgården hade det varit ett område polis och myndigheter hade varnat för som i att vara farligt. Men om människor känner oro för att vistas i områden som biskopsgården är en helt annan sak. bara för att du minsann inte tycker det är farligt att vistas det behöver inte det innebära att oron är obefogad för andra som väljer att undvika området. Området är av RPS rödmarkerat som särskilt utsatt område vilket medför vissa risker. Det är ju fantastiskt att det finns affärer där! Wow!

*edit* tar bort inklippta texten, blev konstig

det står ingenstans "så gemene man hamnar i skottlinjen". Ett utanförskap finns, som skapar kriminella killar. Det sker narkotikahandel, ingen vill vittna pga man då blir hotad. Det är svårt att driva näringsverksameht då de kriminella vill ha del av kakan. Men inte ett ord om ökat våld mot allmänheten.
Fantastiskt, låter som ett gemytligt ställe för en barnfamilj att flytta in till, låta barnen växa upp i. Så länge en hör till 'allmänheten' så doftar allt hallon och rosenkvitten där.

Varför är inte denna statistik mörkad av stalinisterna på SVT?
Varför? Gör dig inte dummare än vad du är.
Därför att det inte presenterar etnicitet såklart. Hade den gjort det hade inlägget aldrig kommit upp på SVTs sida.
Det skulle nämligen ge alla oss som fattar läget vatten på vår kvarn, att det inte är Kalle, Olle och Jens som skjuter. Men de som konsekvent vägrar se verkligheten blir säkert glada, precis som du just blev.
:banghead:

Därför att det inte presenterar etnicitet såklart. Hade den gjort det hade inlägget aldrig kommit upp på SVTs sida.
Det skulle nämligen ge alla oss som fattar läget vatten på vår kvarn, att det inte är Kalle, Olle och Jens som skjuter. Men de som konsekvent vägrar se verkligheten blir säkert glada, precis som du just blev.
Så här ser föredömlig brottstatistik ut vad gäller förövare, bara som ett exempel. Observera att människor från arabländer räknas in i gruppen "vita" såklart. Meeen ops, ajabaja, sån här statistik får man ju inte göra i svärje! :angel:
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2016/crime-in-the-u.s.-2016/topic-pages/tables/table-21

Och ligisterna på 70 talet hette Ronny och Conny, säger det dig något?
Det är sönerna till dom längst ned i herarkin som är dom som begår sådana brott...

Och ligisterna på 70 talet hette Ronny och Conny, säger det dig något?
Det är sönerna till dom längst ned i herarkin som är dom som begår sådana brott...
Och svenska myndigheter har inte fattat något, utan stjälper ihop dessa människor som är "längst ned i hierarkin" fortfarande. Det är en anledning till att vi har dessa problemområden, växande såna för det fylls glatt på med nya men dagens "Ronny och Conny".

Helt obefogat kan jag upplysa om.
Rör mig fritt dygnet runt både i biskop och bergsjön dygnet runt utan att stöta på några problem. Bor i Biskop och har bott i bergsjön
Enda orsaken att jag inte har erfarenhet av Tynnered nattetid är att det ligger vid världens ände i mitt tycke ;) så jag hamnar aldrig där.
Nu är ju Tynnered, Biskopsgården och Bergsjön med på polisens lista på särskilt utsatta områden så helt obefogat är det inte att vara extra försiktig i dessa områden.

• Gilla
Reactions: Sar
Nu gör du det du alltid ägnar dig åt, formuleringsakrobatik. Diskussionen handlar om oro, du pratar om "farligt". Hde det varit farligt att vistas i Biskopsgården hade det varit ett område polis och myndigheter hade varnat för som i att vara farligt. Men om människor känner oro för att vistas i områden som biskopsgården är en helt annan sak. bara för att du minsann inte tycker det är farligt att vistas det behöver inte det innebära att oron är obefogad för andra som väljer att undvika området. Området är av RPS rödmarkerat som särskilt utsatt område vilket medför vissa risker. Det är ju fantastiskt att det finns affärer där! Wow!
Det var inte avsiktligt. Min uppfattning är att oron är farlig, rädsla är farligt, rädda människor är oftare farliga. Vad gäller rädslan för förorter, till exempel, så tror jag att den är politiskt farlig. Den tycks ofta vara förknippad med främlingsfientlighet.

Vi lever i den istället, varje dag, för att göra den bättre. Istället för att ägna oss åt att svartmåla och skylla på andra.

*edit* tar bort inklippta texten, blev konstig

det står ingenstans "så gemene man hamnar i skottlinjen". Ett utanförskap finns, som skapar kriminella killar. Det sker narkotikahandel, ingen vill vittna pga man då blir hotad. Det är svårt att driva näringsverksameht då de kriminella vill ha del av kakan. Men inte ett ord om ökat våld mot allmänheten.
Bara för några månader sedan så fick en familj en handgranat inslängd i sin lägenhet. Varför? Jo för att det tidigare bott en kriminellt belastad person där. Två små barn har fått sätta livet till.

Det finns en dokumentär på P1 som handlar om Angered och de problem som uppstått där när vissa grupperingar har styrt/styr i området och vilka stora problem det ställer till för gemene man. Det som med finare ord kallas för parallella samhällsstrukturer.
Så ja jag skulle säga att ”den vanliga människan” påverkas rätt så stort och att deras oro för sin omgivning är befogad. Jag misstänker att det är bl.a. denna oro som @niphredil refererar till. En oro som vissa här försöker förminska för att dom själva inte drabbats av den.

Jag har bekanta som har levt med hot efter att ett av deras barn sa ifrån när han såg hur någon försökte sno hans cykel. Den rädsla och den obefintliga hjälp dom har kunnat få från rättssystemet är skrämmande.

Bara för några månader sedan så fick en familj en handgranat inslängd i sin lägenhet. Varför? Jo för att det tidigare bott en kriminellt belastad person där. Två små barn har fått sätta livet till.

Det finns en dokumentär på P1 som handlar om Angered och de problem som uppstått där när vissa grupperingar har styrt/styr i området och vilka stora problem det ställer till för gemene man. Det som med finare ord kallas för parallella samhällsstrukturer.
Så ja jag skulle säga att ”den vanliga människan” påverkas rätt så stort och att deras oro för sin omgivning är befogad. Jag misstänker att det är bl.a. denna oro som @niphredil refererar till. En oro som vissa här försöker förminska för att dom själva inte drabbats av den.

Jag har bekanta som har levt med hot efter att ett av deras barn sa ifrån när han såg hur någon försökte sno hans cykel. Den rädsla och den obefintliga hjälp dom har kunnat få från rättssystemet är skrämmande.

Förminska? Nej. Sätta i ett sammanhang, analysera djupare och förstå mekanismerna bakom oron och rationellt försöka förstå de faktiska riskerna. Ja.

Istället för att hänge sig åt rädsla och oro, oavsett om den är baserad på verkligheten eller mest alternativa fakta, är det en ganska nyttig övning.

Förminska? Nej. Sätta i ett sammanhang, analysera djupare och förstå mekanismerna bakom oron och rationellt försöka förstå de faktiska riskerna. Ja.

Istället för att hänge sig åt rädsla och oro, oavsett om den är baserad på verkligheten eller mest alternativa fakta, är det en ganska nyttig övning.
Har du levt i några av dessa områden och blivit utsatt för hot från kriminella falanger?

Har du levt i några av dessa områden och blivit utsatt för hot från kriminella falanger?

Ja, både och. Men inte de senaste 10 åren. Däremot är jag fortfarande ganska frekvent besökande i dessa områden där det bor massor av trevliga vänner och andra människor.

Jag bor och har bott och jobbat i flera av områdena.
Jag har varit med i en gräsrotsförening som drev igenom ett bra projekt till gang för området.

Jag och sambon anmäler de brott vi stöter på, tex misstänkt våld i nära relationer.
Jag vet även att bilder jag tagit använts i förundersökningen mot gängmedlemmar.

Vi gav visserligen till slut upp när det gällde tjafsa med med den stora hyresvärden som missköter bostäderna. Jag KAN bara inte bo med mögel och vattenskador och jag måste välja mina strider om jag ska orka med mitt jobb.
Men jag köpte i alla fall en bostad i samma område.
För det finns saker som är riktigt bra här, och att sitta och förfasa sig och svartmåla det än mer bidrar till problemen.

Jag bor och har bott och jobbat i flera av områdena.
Jag har varit med i en gräsrotsförening som drev igenom ett bra projekt till gang för området.

Jag och sambon anmäler de brott vi stöter på, tex våld i nära relationer.
Jag vet även att bilder jag tagit använts i förundersökningen mot gängmedlemmar.

Vi gav visserligen till slut upp när det gällde tjafsa med med den stora hyresvärden som missköter bostäderna. Jag KAN bara inte bo med mögel och vattenskador och jag måste välja mina strider om jag ska orka med mitt jobb.
Men jag köpte i alla fall en bostad i samma område.
För det finns saker som är riktigt bra här, och att sitta och förfasa sig och svartmåla det än mer bidrar till problemen.
Återkom när de har förföljt och hotat din familj utan att polisen kan göra något och utan att någon vill vittna. Tillslut orkar du inte och ger upp. Tack o lov hade min bekanta tillräckligt med kapital för att kunna flytta därifrån. Hennes grannar har inte det och de får leva kvar i eländet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 469
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur