Jag vet inte jag.
Bra skrivet, men...
jag tycker att det är en sak att konstatera att det finns ett antal områden i Sverige där det händer mycket. Skadegörelse, hot, våld. Stenkastning. Och så vidare.
men att det skulle innebära att Sverige är ett otryggt land (generaliseringen) är ju att ta i.
Sverige är ju ett i mina ögon väldigt bra land, internationellt jämfört.
Ganska låg risk - utom i de här "utsatta områdena" att råka ut för diverse våldsbrott. Ganska låg risk för både det ena och det andra.
Bra socialt skyddsnät (fortfarande: det finns undantag). Bra ekonomiskt skyddsnät med A-kassa, försörjningsstöd, föräldrapenning, gratis utbildning även på universitetsnivå.
Bra sjukvård.
Fortfarande: det jag beskriver som "bra" är sett i ett internationellt perspektiv.
Det finns människor som inte har det lika bra som alla andra.
Det händer att misstag begås, av skolan, sociala myndigheter, försäkringskassa, polis, sjukvård.
Det finns individer som har svårt att få hjälp med ekonomiskt bistånd.
Men på det hela taget, och särskilt i ett internationellt perspektiv, så lever vi i ett väldigt privilegierat och - faktiskt - tryggt samhälle här i vårt lilla hörn.
Det känns lite skevt att i en tråd som funderar i generella termer, börja enbart fokusera på problemområdena och glömma allt det där andra som är bra.