Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och vår stads "Ronny". Han liftade med yxa. Gick ut framför bilar som stod vid stopp och hoppade in och sa var han ville åka. Han gick in i vilken affär han ville och hämtade mat. 3 generationer barn har varit rädda för honom. Han är faktiskt en snäll prick men snetänder han så händer det grejor. Jag känner mig inte det minsta rädd att möta honom men jag vet många som gått omvägar.
Men vet du vad? Jag tror att alla här vet att brottslighet alltid förekommit i landet. Däremot har det inte kastats handgranater in i lägenheter som dödat oskyldiga barn, gruppvåldtäkter som pågått i timmar och avslutats med att hälla tändvätska på den våltagnas kön och tända på, vi har inte haft så många öppna skjutningar på gatan som vi har idag. Vi har inte byggt in hela bostadsområden i så kallade gated communitys tidigare, vi har inte behövt ha väktare som åker med bussar och spårvagnar schemalagt, vi har inte haft hedersrelaterade brott i sverige, vi har inte tidigare sett organiserat och planlagt våld och hinder mot räddningspersonal, vi har inte haft släkt eller klanbaserad kriminalitet eller rättskipning. Jag är förmodligen väldigt långt ifrån att bli drabbad av sistnämnda eller hedersvåld, men jag tycker det är jävligt illa att människor alls blir drabbade av det i det land jag bor i.

Nej det där är bara en liten bråkdel. Det skrivs inte heller om när förare inte väljer att stanna vid en hållplats där det är stökigt. Inte heller skrivs det om när folk drar i nödöppnaren för att lura ut föraren. Inte skrivs det heller om när förarna inte vågar gå ut till pausrummet för att det är så stökigt ute. Eller.......

Någon skrev tidigare att vad dom har sett av skadegörelse är en söndersparkade ruta på en hållplatskur och att det är ju ingenting. Men denna personen har inte sett de problemen som de personerna utgjorde på den spårvagnen de åkte med. Ibland är en sönderslagen ruta bara en sönderslagen ruta men det är inte direkt ovanligt att det finns en historia bakom denna vandaliserade ruta.

Mycket av det här går också i vågor. Kan vara hur lugnt som helst för att sedan vara jättestökigt och så blir det lugn igen en period osv.

Jag vet inte jag.
Bra skrivet, men...

jag tycker att det är en sak att konstatera att det finns ett antal områden i Sverige där det händer mycket. Skadegörelse, hot, våld. Stenkastning. Och så vidare.

men att det skulle innebära att Sverige är ett otryggt land (generaliseringen) är ju att ta i.
Sverige är ju ett i mina ögon väldigt bra land, internationellt jämfört.
Ganska låg risk - utom i de här "utsatta områdena" att råka ut för diverse våldsbrott. Ganska låg risk för både det ena och det andra.
Bra socialt skyddsnät (fortfarande: det finns undantag). Bra ekonomiskt skyddsnät med A-kassa, försörjningsstöd, föräldrapenning, gratis utbildning även på universitetsnivå.
Bra sjukvård.

Fortfarande: det jag beskriver som "bra" är sett i ett internationellt perspektiv.
Det finns människor som inte har det lika bra som alla andra.
Det händer att misstag begås, av skolan, sociala myndigheter, försäkringskassa, polis, sjukvård.
Det finns individer som har svårt att få hjälp med ekonomiskt bistånd.

Men på det hela taget, och särskilt i ett internationellt perspektiv, så lever vi i ett väldigt privilegierat och - faktiskt - tryggt samhälle här i vårt lilla hörn.

Det känns lite skevt att i en tråd som funderar i generella termer, börja enbart fokusera på problemområdena och glömma allt det där andra som är bra.
Jag håller helt med dig. Sverige är inget otryggt land. Men det finns vissa problemområden och det jag vände mig mot var att man skrev ”Jag bor i ett problemområde och jag har inte råkat ut för något alltså finns det inget att vara otrygg över”. Det blir en lika falsk bild av verkligheten som att säga att Sverige är ett otryggt land.

Det finns som sagt en anledning till att polisen har utsett vissa områden som särskilt utsatta. Man skall inte förstora problemen men man skall inte förminska dom heller och säga att dom inte finns för att ”jag har inte råkat ut för dom”.

Nej det där är bara en liten bråkdel. Det skrivs inte heller om när förare inte väljer att stanna vid en hållplats där det är stökigt. Inte heller skrivs det om när folk drar i nödöppnaren för att lura ut föraren. Inte skrivs det heller om när förarna inte vågar gå ut till pausrummet för att det är så stökigt ute. Eller.......

Någon skrev tidigare att vad dom har sett av skadegörelse är en söndersparkade ruta på en hållplatskur och att det är ju ingenting. Men denna personen har inte sett de problemen som de personerna utgjorde på den spårvagnen de åkte med. Ibland är en sönderslagen ruta bara en sönderslagen ruta men det är inte direkt ovanligt att det finns en historia bakom denna vandaliserade ruta.

Mycket av det här går också i vågor. Kan vara hur lugnt som helst för att sedan vara jättestökigt och så blir det lugn igen en period osv.
Nej, det skrivs nog inte särskilt ofta om andra yrkeskategoriers arbetsmiljö på detaljnivå heller.

Jag tänker att en del av den kriminalitet vi ser, med "utsatta områden" handlar om att många människor är hopklumpade på liten yta, i kombination med "sysslolöshet".
En del av den utvecklingen verkar bero på att städerna blir större.

Jag läser mycket, mest romaner.
När jag läser svenska romaner från 1920-1940-talet (Fridegård, Siewertz med flera författare) beskrivs ju också social misär och viss kriminalitet.
Missbruk - men då fylla - och lite "bondslagsmål" ibland med blodvite, ibland med död som följd.
Missbruk både i städerna och på landet.
I städerna: mer lösdriveri, dagdriveri, småkriminalitet.
fler sysslolösa människor på samma yta, vissa stadsdelar mer drabbade.
Redan för ca 100 år sedan.

För att inte tala om slutet av Romarriket. Fler sysslolösa människor på relativt begränsad yta, mer kriminalitet och oro.
Inget nytt under solen.

Men ökande mängd och synlighet i ett litet land som Sverige, där vi varit relativt sett skyddade.

Dessutom "globaliseringen" på gott och ont.
Dels en del "import" av brottslighetstyp där s.k. hedersrelaterat våld nämnts tidigare. Helt oacceptabelt men dessvärre inte så ovanligt.
Dels "släktfejder" men det har ju funnits i Sverige hur länge som helst. Någon som sett Ronja Rövardotter (jo, jag vet att det är en saga men släkter som bråkar med varandra har funnits, dock oftare med kniv än skjutvapen som tillhyggen)?
Dels, apropå globaliseringen, lättare tillgång till skjutvapen, droger. Och så den där "smittsamheten" som finns när det gäller vissa typer av dåd. Som skolskjutningar.
Man hör talas om skolskjutningar i USA, alltså finns "brottet" skolskjutning i medvetandet hos "galna" människor (jag vågar påstå att en person som begår den typen av brott, inte är normalt funtad även om vederbörande möjligen inte har en svår psykisk sjukdom i lagens mening).

Ja och du smiter från frågan så då antar jag att du har inte en aning om hur det är att leva under sådana förhållanden.

Jag har upplevt A precis som jag påstod. Inte B, V och D som du anför efteråt på ett raljant sätt.

”Har du barn? Om du svarar ja, då vet du minsann hur det är att förlora ett barn i cancer, få ett barn med CP-skada och hur lätt det är att få hjälp för barn med autism. ”

Du fattar uppenbarligen inte vad du själv skriver, och jag har inte undvikit någon fråga, bara svarat på dem efter du ställt dem och inte innan.

Därför att kan dessa personer få en annan framtid med tex jobb, lämna kriminalitet, missbruk osv så blir området tryggare.
Då minskar otryggheten.
Det går inte på en handvändning, men är effektivare än att sitta på röven. Att ett område upplevs som otryggt är inte oförändringsbart.
Det gör inte till ett mindre riskområde nu, sen vad det kan bli i framtiden är en helt annan sak.

Särö borde helt enkelt utropas till riskområde.
Givetvis borde den det. Allt enligt det som definierar ett särskilt utsatt område:

Parallella samhällsstrukturer.

Svårigheter för polisen att fullfölja sitt uppdrag.

Obenägenhet hos befolkningen att delta i rättsprocesser.

Närhet till andra utsatta områden.

Våldsbejakande religiös extremism.

Speciellt den sistnämnda. Alla vet ju hur de som bor där dyrkar guden Pengar.

Givetvis borde den det. Allt enligt det som definierar ett särskilt utsatt område:

Parallella samhällsstrukturer.

Svårigheter för polisen att fullfölja sitt uppdrag.

Obenägenhet hos befolkningen att delta i rättsprocesser.

Närhet till andra utsatta områden.

Våldsbejakande religiös extremism.

Speciellt den sistnämnda. Alla vet ju hur de som bor där dyrkar guden Pengar.
Det gjordes någon studie om Djursholm som så vitt jag minns visade att mycket av det där finns där. Hög kriminalitet, låg anmälningsbenägenhet, vidhängande parallella maktstrukturer kommer ju automatiskt med sådant, kriminaliteten är svår att komma åt (enorm skatteflykt som är ett stort samhällsproblem). Oklart med det religiösa.

Och sen tjänar ju så pass få så mycket att det inte kan vara nära till liknande områden, riktigt. Typ Djursholm, Särö, Örgryte, Falsterbo kanske?

Särö borde helt enkelt utropas till riskområde.
Jag vet inte vad riskområde är, är det detsamma som polisens ”särskilt utsatta områden”? Jag tycker att den bilden verkar lite överspridd utanför polisens arbetsområde. Att de som jobbar med kriminalitet ser en massa kriminalitet är ju inte så konstigt.

That said: att du och jag inte känner oss rädda där vi huvudsakligen rör oss är inte heller konstigt, vi bor i privilegierade områden. Senaste åren har jag varit i Bergsjön och Biskopsgården på kvällstid utan att vara rädd - men jag hade inte velat bo där. Jag vill inte bo där stans två stadsdelsbaserade gäng strider mot varann, det är de två som ligger bakom skjutningarna.

Och om folk som bor i nordost är rädda kan jag inte annat än respektera det. Öppen droghandel, vapen, hedersförtryck, terrorromantik - det går inte att avfärda rädslan för det.

Tack, även om jag inte riktigt ser på vilket sätt dessa artiklar/inslag är relevanta utifrån mitt inlägg.

Ett gäng från lokala nyheter (P4 Halland, SVT Halland), flera som är två-tre år gamla osv.
Att det ibland omnämns har jag inte på något sätt bestridit. Vad jag skrev var att det står ganska lite (också i ovan länkade artiklar) om att gemen man är rädd för att åka in i Onsala och att det inte är några braskande rubriker förutom kanske i lilla lokaltidningen. Tolkningsfråga förvisso, kanske av något större dignitet i P4 Halland än i tidningen Norra Halland (eller vad den nu heter), men braskande rubriker vete sjutton?

Jag förstår fortfarande inte riktigt att polisen då kan anse området vara "särskilt utsatt" och att läget är akut? Men det finns kanske en ganska stor vidd i polisens klassificering och att det har varit ännu värre där innan.
Gårdsten träffas säkert fortfarande av flera av kriterierna för "särskilt utsatta områden". Detta till trots så byggs det t.ex. för fullt i området (villor, bostadsrätter osv). Området utvecklas, folk VILL bo i Gårdsten, brottsligheten minskar, skadegörelsen minskar, tryggheten ökar. Det finns flera artiklar i ämnet, som jag just nu inte hinner googla fram, men det bedrivs en fantastiskt arbete där som uppmärksammats internationellt. Jag tror att den modellen skulle leda långt om den applicerades i fler förorter, istället för att låta bilden av att loppet är kört vara förhärskande.

@SaraMara in i Onsala? Var ? Är ju inte så att det finns något direkt centrum. För mig blir det dock märkligt att nämna Onsala, Särö i samma mening som Biskopsgården , Bergsjön, Tynnered osv. Precis som problemen där skulle vara likvärdiga på något vis. Nu jobbar jag ute på nätterna i hela kungsbacka kommun så jag har en ganska god bild av hur det ser ut!

@SaraMara in i Onsala? Var ? Är ju inte så att det finns något direkt centrum. För mig blir det dock märkligt att nämna Onsala, Särö i samma mening som Biskopsgården , Bergsjön, Tynnered osv. Precis som problemen där skulle vara likvärdiga på något vis. Nu jobbar jag ute på nätterna i hela kungsbacka kommun så jag har en ganska god bild av hur det ser ut!
Ja jag vet inte, jag är inte rädd. Tror inte att någon annan är det heller, bilstölder och villainbrott till trots. När den typen av brott sker i villaområden tycks det snarare väcka förtrytelse än rädsla, där samma typ av vandalism i t.ex. Biskopsgården tyder på förortens förfall. Det är mest den skillnaden jag far efter.

Jag rör mig typ aldrig på Hisingen på natten längre, efter flytt därifrån för ett par-tre år sedan, men var aldrig rädd på den tiden. Har hängt på Hjalmar i varierande stadier av undermålig nykterhet så många gånger att jag inte kan räkna, men aldrig känt mig hotad eller rädd.

Den där jävla nattbussen från Kungsbacka till Älgskogsbräcka däremot... Vidrig. Full av obehagliga unga män som tror sig om att vara världsalltets härskare. Den bussen skippar jag så ofta det går att få fatt i en taxi alltså, helt vidrigt hur de beter sig. Men, det var ett sidospår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 469
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur