Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du säger att Eliasson bara snackat men intr gjort nån verkstad, jag förstår inte hur du menar när han genomfört en oändligt stor omorganisation.

Jag hörde från en polis på grova brott enheten att den varit bra och gett mer resurser men det är väl inte sant heller enligt dig.

Det säger du. Det är ju en enskild persons åsikt, om den är sann för honom eller inte kan väl knappast jag svara på? Han måste dock vara en av de få som tycker så då eftersom den stora majoriteten poliser tycker att omorganisationen varit och är ren skit och att Dan Eliasson är det värsta som någonsin drabbat polisen. Det är bara att göra en googling så lär du hitta massvis med exempel på det.
Hur man från politikerhåll kan tillåta den mannen att likt en tornado dra fram och förstöra myndighet efter myndighet övergår både mitt och många andras förstånd. De flesta poliser jag pratat med (har en del i familjen och ännu fler i bekantskapskretsen) tror att han har någon slags hållhake på någon i regeringen för annars är det helt obegripligt hur han tillåts hålla på.
Med tanke på hur svårt det är att behålla poliser inom myndigheten också så verkar ju din polare vara i minoritet. Dessutom har man ju fått sänka kraven till polisutbildningen. Vad kan det männe bero på om nu allt är så himla bra och lattjo lajbans?

Det säger du. Det är ju en enskild persons åsikt, om den är sann för honom eller inte kan väl knappast jag svara på? Han måste dock vara en av de få som tycker så då eftersom den stora majoriteten poliser tycker att omorganisationen varit och är ren skit och att Dan Eliasson är det värsta som någonsin drabbat polisen. Det är bara att göra en googling så lär du hitta massvis med exempel på det.
Hur man från politikerhåll kan tillåta den mannen att likt en tornado dra fram och förstöra myndighet efter myndighet övergår både mitt och många andras förstånd. De flesta poliser jag pratat med (har en del i familjen och ännu fler i bekantskapskretsen) tror att han har någon slags hållhake på någon i regeringen för annars är det helt obegripligt hur han tillåts hålla på.
Med tanke på hur svårt det är att behålla poliser inom myndigheten också så verkar ju din polare vara i minoritet. Dessutom har man ju fått sänka kraven till polisutbildningen. Vad kan det männe bero på om nu allt är så himla bra och lattjo lajbans?

Jag kan inte googla fram en statistiskt säkerställd undersökning där det framkommer. Inte nån undersökning alls faktiskt.
Däremot några få som skriker högt på social media.

Man har inte sänkt kraven, man har ändrat de. Vilket är rimligt, när jag gjorde testerna var de onödigt segdragna.

"– Det innebär att man ligger lite lägre när det gäller den teoretiska förmågan eller allmänna problemlösningsförmågan, säger Stefan Annell. Men då är det här bara en av flera delar vi tittar på i urvalet till polisutbildningen. Där har vi haft med betyg till exempel, hur man klarat sig i skolan tidigare. Vi tittar mycket på den psykiska stabiliteten, den sociala förmågan liksom den fysiska förmågan. Så den här skillnaden får inte så jättestort genomslag.

Enligt Bengt-Åke Nilsson, sektionschef på polisens HR- och kompetensavdelning, betyder inte sänkningen av begåvningskraven att man sänkt kraven för att bli polis:

– Man får titta på hela antagningsprocessen till polisutbildningen. Att säga att man sänkt kraven är lite för hårt. Det speglar inte hela antagningsprocessen."

Eller så läser man innantill och gör inte egen tolkning utifrån rubrik.

Det anser jag att det gör.
Om någon tror att det är politiker som skapar arbetsplatser och inte inser att det är företagande och marknad som gör det då bör man nog fundera en stund till.
Politikerna kan, skapa stabila förhållande där det lönar sig att investera, där det är möjligt för en liten företagare att bygga upp kapital. Och det gör man inte med världens högsta skatter i längden....

Man skulle kunna ha flera nivåer inom poliskåren. Den lägsta motsvarande dagens ordningsvakter. Passar till trafikövervakning, objektsbevakning etc. Administrativ "billig" kontorspersonal skulle ta pappersbiten och sedan "de vanliga snutarna" ta familjebråken, upploppen , morden o stölderna.
Istället som nu, en polisbil 15 mil bort skulle varje by kunna ha en by-sheriff. Som dels kunde hjälpa till vid polisärenden och samtidigt hålla ett öga på "di gamle". Någon som alla kände och, som kände Svenssons Kalle och dennes små avvikelser och intressen.

Om någon tror att det är politiker som skapar arbetsplatser och inte inser att det är företagande och marknad som gör det då bör man nog fundera en stund till.
Politikerna kan, skapa stabila förhållande där det lönar sig att investera, där det är möjligt för en liten företagare att bygga upp kapital. Och det gör man inte med världens högsta skatter i längden....

Politiker beslutar om skatter, för höga skatter kommer effektivt minska antalet arbetsplatser så jo, indirekt styr politiker det.

Du nämnde även bostadsbrist och utanförskap, de hänger ihop med arbetslöshet och alla 3 är saker som politiker i högsta grad kan påverka.

Är det det bästa man kan komma på att göra för att försöka stävja den typen av brott så skulle jag nog påstå att man inte är rätt man eller kvinna påd en positionen.

Allvarligt , du raljerar om en av hundratals förslag till åtgärder som genomförts. Som ingen tror är brottspreventivt på kort sikt, utan handlar om ställningstaganden och attitydförändringar.

Polisen arbetar på mer än ett plan med brottsbekämpning. Är det svårt att tänka sig?

Allvarligt , du raljerar om en av hundratals förslag till åtgärder som genomförts. Som ingen tror är brottspreventivt på kort sikt, utan handlar om ställningstaganden och attitydförändringar.

Polisen arbetar på mer än ett plan med brottsbekämpning. Är det svårt att tänka sig?

Du behöver inte komma med dina halmgubbar. Inlägget var ett svar på någon annans inlägg. Eliasson har vad jag förstått inte kommit med något särskilt konstruktivt under sin tid. För den absoluta majoriteten är det ganska klart att han inte är rätt man på rätt plats. Sossepolitruken vetkar dock ha nio liv, eller nåt.

Självklart gör poliskåren så gott de kan med det de har men de har skrikit efter resurser i åratal nu men tyvärr inte fått mycket gehör från politiken.

Du behöver inte komma med dina halmgubbar. Inlägget var ett svar på någon annans inlägg. Eliasson har vad jag förstått inte kommit med något särskilt konstruktivt under sin tid. För den absoluta majoriteten är det ganska klart att han inte är rätt man på rätt plats. Sossepolitruken vetkar dock ha nio liv, eller nåt.

Självklart gör poliskåren så gott de kan med det de har men de har skrikit efter resurser i åratal nu men tyvärr inte fått mycket gehör från politiken.

29000 anställda 2016 från 22000 , 2001.

Rejäla resurser har tillförts oavsett färg på regeringar. Så vi delar verkligen inte bilden av avsaknad gehör.

Politiker beslutar om skatter, för höga skatter kommer effektivt minska antalet arbetsplatser så jo, indirekt styr politiker det.

Du nämnde även bostadsbrist och utanförskap, de hänger ihop med arbetslöshet och alla 3 är saker som politiker i högsta grad kan påverka.
Politiker skapar förutsättningar, men företagarna skapar jobben, de jobb som sedan i sin tur finansierar de flesta kommunernas största arbetsgivare..de offentliganställda...

29000 anställda 2016 från 22000 , 2001.

Rejäla resurser har tillförts oavsett färg på regeringar. Så vi delar verkligen inte bilden av avsaknad gehör.

De siffrorna säger ingenting. Hur många poliser var det per capita år 2001 mot nu? Dessutom är många av de ”anställda” civila. Procentuellt väldigt många fler idag än 2001.

De siffrorna säger ingenting. Hur många poliser var det per capita år 2001 mot nu? Dessutom är många av de ”anställda” civila. Procentuellt väldigt många fler idag än 2001.

30 procent tillväxt polisanställda ca 12 procent tillväxt befolkning. Alltså klart ökad polis per capita.

3000 fler poliser ca 20 procent fler. Alltså klart ökad polis per capita.

Nu är det ju på utredningsfronten många av problemen finns, så fler civila utredare är av godo. Liksom fler poliser ute i verksamheten.

Du säger att Eliasson bara snackat men intr gjort nån verkstad, jag förstår inte hur du menar när han genomfört en oändligt stor omorganisation.

Jag hörde från en polis på grova brott enheten att den varit bra och gett mer resurser men det är väl inte sant heller enligt dig.
Peter Springare delar inte din uppfattning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 473
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur