Svettäcke??

K

Korsning

Min häst svettas så otroligt mycket. Vilket svettäcke är det bästa? Ska helst vara ett rimligt pris på det också. :banana:
 
Fleecetäcke eller ylletäcke! Båda håller hästen varm och transporterar ut fukten till utsidan täcket. Fleece är kanske att föredra, eftersom det är lättare att tvätta... Det är också bra att ha ett täcke som går upp över halsen, eftersom det ofta är där hästen svettas mest. Vill man kunna släppa ut hästen i hagen efter ridturen funkar det bra att lägga ett andastäcke ovanpå fleecetäcket.
 
Fleecetäcke är helt överlägset när hästen svettas tycker jag! Hästen blir torr och täcket blir fuktigt på utsidan! INTE att rekommendera om man har spolat hästen, då fungerar det inte men om hästen bara är svettig så är det kanon!
 
Fleece är bra tycker jag. Men du har inte funderat på att klippa hästen om den svettas så mycket? Min häst svettas också jättemycket och hon klipps så fort hon ska användas till något arbete.
 
På min häst håller det kvar vattnet i pälsen känns det som. Tar hur lång tid som helst innan han torkar så när han är badad (vilket enbart händer när det är hyfsat varmt ute) blir det ett våffeltäcke på, det suger åt sig ganska fort och sedan är det bara att ta av så har man en torr häst under. :)

Det kan ju hända att det fungerar olika med olika sorters fleece men vad jag har märkt så fungerar fleece bäst när hästen är svettig och inte blöt! :banana:
 
e nog fleecen som de hänger på då....

De ena fleece täcket pållen har e han torr på ingen tid med det på...
 
Ulltäcke. Suger åt sig svetten och värmer även när det blivit fuktigt/blött. Dessutom behöver man inte tvätta det särskilt ofta (1-2 ggr/år). :love:

Plus i kanten för mer miljövänligt alternativ än fleece. :p

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Jag tycker det beror på svetten faktist! Och jag har en mångsidig häst på det viset ;)
Jag har ett fleece, ett ylle och ett som är i våfflad bomull. Dem är bra vid olika tillfällen, fast jag använder såklart inte ylletäcket på sommaren, då brukar det bli bomullstäcken.
Har även sett ett svettäcke som är ett slags nät (inte de vanliga fisknätstäckena), som basketlinnen etc. Verkade superbra, tyvärr superdyrt också.
 

Liknande trådar

Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
865
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag rider så hästen blir svettig, skrittar av så den slutar eftersvettas men vill inte släppa ut med vanliga täcket direkt på. Framför...
Svar
12
· Visningar
729
Senast: 95johsv
·
Fritid Ge mig råd, har två tidningssamlare fullproppade med Hembakat. Tror det är ca 60 st plus en större julspecial. Vad är ett rimligt pris...
Svar
6
· Visningar
676
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 788
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp