Svettig häst i hagen?

Sv: Svettig häst i hagen?

Jag släpper inte ut min häst svettig i hagen på vintern.
Han blir lätt svettig, torkar långsamt trots att han är spårklippt.
Jag rider alltid på eftermiddagen så att han kan stå inne efter ridning.
Vi har inga problem med ventilation.
Hästarna har tillgång till boxar utifrån hagen men det är inte säkert att min går in eller får för dom andra. Spelar ingen roll hur stor ligghallen är, har provat det ochså.
Hade det varit knott ute så hade han gått in direkt.
Hästar gör inte alltid som man har tänkt.
Jag har sett hästar med tillgång till ligghall stå och skaka av kyla i regnet efter ridning och det är inget för mig och min häst.
Skulle jag vara tvungen att låta honom gå ut efter ridning så är det ett funktionellt täcke som gäller.
Om hästen fryser så han skakar så är det inte säkert att den vill äta förrän den kommer in och får upp värmen. Det har jag varit med om en regnig kall sommardag då min häst var halt och stod i liten hage med tillgång till box.
Hästen står utanför boxen och skakar i regnet .
Jag leder in honom i boxen och ger hö men han skakar för mycket för att äta.
Så jag får ställa honom i en annan box och lägga täcke på och först då vill han äta.

Jag menar att det kan ju inte vara så skönt för hästen att vara blöt efter ett ridpass, och då stänga in fukten så att det bara blir skabbigt och äckligt. Nej usch. Fast det beror på temperatur tycker jag. Är det verkligen svinkallt ute är jag noga med att inte släppa ut hästen om den är blöt, men jag täckar aldrig. Det är ju det pälsen är till för. Dessutom kondenserar vatten ända till -18 så den borde ju kunna bli av med lite fukt även om det är kallt. Dock ser jag till att ryggen är helt torr och att ullhåret har torkat innan jag släpper ut honom.
Och ja, de är ju trots allt anpassade efter islands klimat...

Ja, det förstår jag.
Att det är frågan om att torka, inte hålla värmen.

Jag undrade dock varför aapples funderade över om det verkade mindre nödvändigt för hästar som kom just ifrån Island jämförelsevis från något annat land.

de flesta islandshästar har ju mycket päls och tar längre tid på sig att torka.....sprungen från Island eller ej så jag förstod inte varför hon tänkte så ?

Jag menar att rasen kommer från island, alltså ursprungligen. och så fort går nog inte utvecklingen att tom svenskfödda hästar inte klarar kyla längre ;)

Jag menar att rasen kommer från island, alltså ursprungligen. och så fort går nog inte utvecklingen att tom svenskfödda hästar inte klarar kyla längre ;)

Då förstår jag, du menade rasen generellt sett :)

Kylan klarar ju i princip vilken häst som helst, med lite päls och tillräckligt med mat.

Det var väl mer en fråga om hur lång tid det tar för hästen att torka när den har massor med päls.
Det tar rätt lång tid för den att torka och frågan var ju ifall man ska släppa ut den svettig/blöt i hagen med eller utan täcke.....

Och beroende på hur kallt det är och hur blöt hästen är så är det bara att släppa på. Skulle aldrig släppa ut en sjöblöt häst i tio minus. Däremot en lätt fuktig i yttersta ytterhåret (torr närmas kroppen) i max fem minus har alltid funkat för mig.

Lägger aldrig på täcke om min häst blivit svettig. Det sker ingen avdustning på huden när hästen är svettig, istället transporteras fukten till utsidan av pälsen där den avdunstar och kyler ner. Fleecetäckets funktion finns redan hos hästen, vilket gör det onödigt att lägga på. Man kan ju ibland se hur det bildats små fuktdroppar på utsidan av täcket. Exakt samma sak händer i pälsen, men syns kanske inte lika väl ;)

Denna information har jag i alla fall fått till mig, och min häst torkar numera mycket snabbare än han gjorde när jag höll på med täcken fram och tillbaka :)

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
373
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 612
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 419
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 982
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka