Sviktande sadel

Bukefalos 30 år!

Mimsve

Trådstartare
Hej, jag har en Dressyrsadel Childerik DFL från 2012 som sviktar i bommen. Den är kollad av sadelmakare 2 gånger! det vill säga öppnad kollat genom nitar, fästen dvs allting som går att göra och hon hittar ingenting nån av gångerna så vi sätter ihop sadeln igen, Ändå sviktade lite lite lite. Ska verkligen stålförstärkt träbom göra så?

Hej, jag har en Dressyrsadel Childerik DFL från 2012 som sviktar i bommen. Den är kollad av sadelmakare 2 gånger! det vill säga öppnad kollat genom nitar, fästen dvs allting som går att göra och hon hittar ingenting nån av gångerna så vi sätter ihop sadeln igen, Ändå sviktade lite lite lite. Ska verkligen stålförstärkt träbom göra så?
Vet inte riktigt vad du menar med sviktar. Hur rör den sig menar du?
Osäker på om det är normalt att det finns lite rörlighet i bommen, vet inte om det ska vara stenhårt?
Men jag har aldrig funderat kring detta tidigare.
Kan du få andra utlåtande av annan sadelmakare?

Hej!
Det är lixom mjuk i sitsen.
Bommen i sig sviktar ej dvs när man trycker fram och bakvalv mot varandra. Skulle vilja säga att sitsen är mer mjuk och gungig istället.
Provade en likadan från 07 istället och den va stenhård i jämförelse. Men sen hörde jag att sadlarna bara gjordes på beställning och undrade om man kunde välja ”sits”..
Men min sadel är mer… ja mjuk och mindre vaderad i sätet lixom?
Hästen visar inga tecken på obehag, snarare tvärt om!
Men jag tycker det är lite obehagligt när jag sitter ner i traven och känner att sitsen följer med, svårt att beskriva med ord vad jag upplever…
Har du en Childeric, tycker du den är mjuk i sitsen?

Hej!
Bommen i sig sviktar ej dvs när man trycker fram och bakvalv mot varandra. Skulle vilja säga att sitsen är mer mjuk och gungig istället.
Provade en likadan från 07 istället och den va stenhård i jämförelse. Men sen hörde jag att sadlarna bara gjordes på beställning och undrade om man kunde välja ”sits”..
Men jag tycker det är lite obehagligt när jag sitter ner i traven och känner att sitsen följer med, svårt att beskriva med ord vad jag upplever…
Har du kollat upp den hos sadelmakare? Annars om hästen verkar nöjd hade jag inte bekymrat mig. Sen är det en smaksak och trivs du inte så får du bara byta. Det finns ju så otroligt många olika varianter idag. Jag har själv en bomlös sadel och den är väldigt mjuk och följsam om man jämför men både jag och hästen trivs med den.

Jag har en Childeric DI från 07. Ingen svikt i bommen men supermjuk i sätet. Är nog min favoritsadel jag nånsin haft. Blir jag riktigt ska jag måtta en ny😅.

Jag har en Childeric DI från 07. Ingen svikt i bommen men supermjuk i sätet. Är nog min favoritsadel jag nånsin haft. Blir jag riktigt ska jag måtta en ny😅.
Då är det nog bara att den är mjuk, har ridit i stubben och Wintec innan och det är som att sitta på en trästol 🤣

Har du kollat upp den hos sadelmakare? Annars om hästen verkar nöjd hade jag inte bekymrat mig. Sen är det en smaksak och trivs du inte så får du bara byta. Det finns ju så otroligt många olika varianter idag. Jag har själv en bomlös sadel och den är väldigt mjuk och följsam om man jämför men både jag och hästen trivs med den.
Kollad 3 gånger av sadelmakare , hittade ingen anmärkningsvärt, det sitter lixom i sitsen, att den är… ja … mjuk, är nog helt enkelt inte van…, har ridit mycket i stubben innan och de är otroligt stumma i sitsen jämfört med denna

Hej!
Som andra sagt låter det ju som det inte är fel på sadeln.
Jag hade ridit på om hästen var nöjd, och bara varit uppmärksam på att inte hela sadeln verkar röra sig tex om schabraket ruggade pälsen och så.

Liknande trådar

• Passform sadel
  • Hormonstörninh, eller annat?
  • R
    Sadelfråga..
  • Häst som testar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur