SVT, Skattefinansierat, Mello, Åsikter

Seabaz

Trådstartare
Detta kom precis upp på min FB. Är det sanning eller scam?

20200119_194519.jpg
 
Det var en artist på P3 Guld-galan som sa det efter att ha vunnit ett pris. Direktsänd gala och programledaren tog omedelbart upp mikrofonen och sa att Sveriges Radio inte står bakom uttalandet.

Det har noll med mello att göra, och jag vet inte riktigt vad skattefinansierade medier har med det hela att göra, ska de inte få genomföra direktsända program med någon form av ”gäster”?

Ska någon kritiseras bör det väl vara personen som stod för uttalandet, inte SR/SVT?
 
Det var en artist på P3 Guld-galan som sa det efter att ha vunnit ett pris. Direktsänd gala och programledaren tog omedelbart upp mikrofonen och sa att Sveriges Radio inte står bakom uttalandet.

Det har noll med mello att göra, och jag vet inte riktigt vad skattefinansierade medier har med det hela att göra, ska de inte få genomföra direktsända program med någon form av ”gäster”?

Ska någon kritiseras bör det väl vara personen som stod för uttalandet, inte SR/SVT?

Aha... Tack för info.

@Seabaz - jag förstod inte heller vad frågan gällde innan Hedinn förklarade. :)

Men för att utveckla, menar du att det var fel av personen som vann att uttrycka en politiskt åsikt? Hade det varit ok om det var en annan politisk åsikt, eller är det alltid fel att ta ställning för något i underhållningsprogram?


edit:
Hittade en artikel.

https://www.expressen.se/noje/stora...x1e3q3ccQwHX3r1JUdhTht-Q3VrKhohYTfEdpkRFZOHLc

– Tack alla som röstar rött. Fuck Jimmie!
De orden skrek musikern Matilda ”Mattis” Årestad från scenen mitt under den tv-sända P3 Guld-galan på lördagskvällen.
Sveriges Radio tog avstånd från uttalandet som nu har retat upp flera sverigedemokrater.
”Lagbrott, hat mot oliktänkande påhejat med musik och applåder”, skriver SD:s rättspolitiske talesperson Adam Marttinen.

Under lördagens P3 Guld-gala i Göteborg vann Malmöbandet ”Arre! Arre!” pris i kategorin Årets rock/metal.
När bandet äntrade scenen för att ta emot priset greppade bandmedlemmen Matilda ”Mattis” Årestad mikrofonen:
– Jag vill tacka alla som gömmer flyktingar, alla som sliter inom vården, alla som jobbar på kvinnojourer. Ni är de riktiga hjältarna. Tack alla som röstar rött. Fuck Jimmie!, skrek hon och kastade mikrofonen i golvet.
Programledaren Kodjo Akolor tog genast till orda och förklarade att Sveriges Radio inte stod bakom angreppet på Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.
– Vi tar självklart avstånd från det sista uttalandet, men utöver det önskar vi ett stort grattis, sa Akolor i sändningen.

DET HÄR ÄR ”ARRE! ARRE!”
Punkband från Malmö som hittills har släppt två skivor.
Har tidigare vunnit pris på Manifestgalan för debutalbumet ”A.T.T.A.C.K.”
Delat scen med storband som Refused och Les Big Byrd.
Uppträtt på festivaler som Roskilde i Danmark och Way Out West i Göteborg.

Projektledaren: ”Inte kul”
Till GP säger galans projektledare Liv Ungermark:
– De representerar inte oss, utan sig själva. Men Kodjo tog avstånd direkt efteråt och det är självklart inget som Sveriges Radio eller SVT står bakom heller.
– Vi tycker inte det är kul när artister använder P3 Guld som plattform för sina egna syften.

Stora SD-ilskan efter utspelet
SD:s rättspolitiske talesperson Adam Marttinen reagerade på utspelet i ett inlägg på Twitter:
”Lagbrott, hat mot oliktänkande påhejat med musik och applåder. Inte speciellt vackert”, skrev Marttinen.
Jonas Andersson, riksdagsledamot och ordförande för SD Linköping, skriver på Twitter att ”den här typen av haverier sker om och om igen hos public service”.

SVT tog avstånd från SD två dagar före valet
Public service-bolagen SVT och SR har krav på opartiskhet och får därför inte låta hårda former av kritik eller politiska utspel stå oemotsagda.
Två dagar före valet 2018, mitt under slutdebatten, tog SVT avstånd från Jimmie Åkessons uttalande om invandrare och arbetslöshet:
– Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig, det har de sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. De passar inte in i Sverige, sa Åkesson i debatten.

Kritiker till SVT:s avståndstagande menade att Åkessons ord visst hade blivit bemötta, bland annat av Annie Lööf som utbrast: ”Men hur uttrycker du dig?”
– Vi känner att vi måste markera på något sätt för vi håller verkligen inte med om det här beslutet, vi tycker att det är en stor skandal, sade Jimmie Åkesson till TT då.
SVT fälldes av Granskningsnämnden som menade att public service-bolaget brustit gällande kravet på opartiskhet. Att avståndstagandet skedde i anslutning till partiledardebatten spelade också in i beslutet att fälla SVT, konstaterade nämnden.

Politiska utspel vanliga på galorna
Politiska utspel på olika typer av galor hör inte till ovanligheterna – särskilt inte i USA. Ett klassiskt exempel var när Michael Moore på Oscarsgalan 2003 gick till attack mot den sittande presidenten George W. Bush och hans krig i Irak. Michael Moores sista ord innan musiken dränkte vidare angrepp löd: ”Du borde skämmas, herr Bush!”

Förra årets Oscarsgala präglades också av politiska utspel. Under Golden Globe-galan tidigare i januari uppmanade dock konferencieren Ricky Gervais celebriteterna att inte läxa upp allmänheten, då han menade att kändiseliten ”inte vet något om den riktiga världen”.
Expressen har varit i kontakt med bandmedlemmarna i ”Arre! Arre!” som har bett om att få återkomma med en kommentar.
 
Senast ändrad:
Aha... Tack för info.

@Seabaz - jag förstod inte heller vad frågan gällde innan Hedinn förklarade. :)

Men för att utveckla, menar du att det var fel av personen som vann att uttrycka en politiskt åsikt? Hade det varit ok om det var en annan politisk åsikt, eller är det alltid fel att ta ställning för något i underhållningsprogram?
Jag vill även tillägga, med tanke på hur rubriken är satt, hade det varit okej om det skett i ett program/media som inte var skattefinansierat?

Och då kommer ju tilläggsfrågan; ska vi tysta vissa åsikter i skattefinansierad media, just för att den är skattefinansierad? Jag tänker ju snarare tvärtom, att där är det extremt viktigt att inte tysta åsikter. Sen kan jag ju personligen tycka att uttalandet är olämpligt, dvs ”fuck *person*” oavsett vem det gäller. Men det uttalandet får ju personen i fråga stå till svars för, inte SR/SVT. Och jag gissar att det är fullt möjligt att det kan bli påföljder för det också om någon väljer att agera på det.
 
Det var en artist på P3 Guld-galan som sa det efter att ha vunnit ett pris. Direktsänd gala och programledaren tog omedelbart upp mikrofonen och sa att Sveriges Radio inte står bakom uttalandet.

Det har noll med mello att göra, och jag vet inte riktigt vad skattefinansierade medier har med det hela att göra, ska de inte få genomföra direktsända program med någon form av ”gäster”?

Ska någon kritiseras bör det väl vara personen som stod för uttalandet, inte SR/SVT?
OK.
I det sammanhanget förstår jag trådrubriken ännu mindre!

Självklart ska inte personers åsikter censureras bara för att det sänds i public service. Vi har yttrandefrihet och den måste värnas.
Och hur kom mello in i detta sammanhang? :confused:
 
Känns mest barnsligt och lär ju dra mer uppmärksamhet åt henne än det hon ville stödja, vilket är rätt talande.
 
Jag har betydligt mindre problem med att artisterna använder sin "konstform" för att uttrycka sig politiskt än att skräp som melodifestivalen som arrangemang är skattefinansierat. (Insåg att det verkar ha med P3 guld-galan att göra och inte Mello men som oinsatt förutsatte jag det pga trådrubriken...)
 

Liknande trådar

Hoppning Jag kan väl inte vara ensam om att avguda denna underbara häst som bidragit till stora framgångar för Peder och Sverige. Har varit i...
Svar
2
· Visningar
1 142
Senast: blur
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 104
Senast: IngelaH
·
Relationer "Attraktionslagen" är bara 100 % hittepå. "Dina sanningar är energi som vibrerar på olika frekvenser". Trams.
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 478
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 403
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp