Svullen fångnacke-panik!

Finns inget TS har beskrivit som tyder på PPID? Och personligen tycker jag det är en onödig riskfaktor och stress att göra en glukosbelastning mitt i värsta farotiden för såna hästar.

ID är nya termen (insulindysregulation) och det har ju TS häst helt uppenbarligen. Sen kan hon ju såklart börja grotta i de underliggande anledningarna till varför, men det är något man gör parallellt och det är ingen lösning i sig.
Vi vet ju inte så mycket om denna hästs riskfaktorer, varken ålder eller ras tror jag inte är omnämnt i tråden. Om det är är insulin-dysreglering, hyperleptinemi, fetma och hypertriglyceridem som kan vara inblandat vet vi ju inte heller. Inte heller var på Hennekes skala hästen befinner sig.
Hade det varit min häst hade jag absolut testat både ACTH och gjort en glukosbelastning. PPID är ju behandlingsbart och fett nacke och fettdepåer är ju typiska symptom och EMS eller IR eller vad du nu vill kalla det är extremt viktigt att veta om sin häst har, för att kunna vidta åtgärder och ev prova med metformin vilket verkar fungera bra på visa individer. Sedan får man väl hoppas att Johan Bröjer snart är klar med sin forskning.
 
Fast i det här läget är det hö med okända värden vs halm.

Självklart är ett vettigt hö en bra sak, men nu existerar inte det (just nu). Utan nu pratar vi nödåtgärd
Skicka in en analys på höet, vilket i och för sig alla med häst borde göra.

Man kan ju även se om man har någon bonde i sin närhet som fodrar med ensilage och svänga förbi där och köpa lite dagligen. Vad gör man inte för sina djur.
 
Att fodra en häst (sjuk dessutom) med enbart halm och potatisprotein, istället för att hö med vettiga värden är i min värld en extrem nödåtgärd. Tänk så olika vi är 🙏.
Jag kanske har missat något men var framgår det att hästen är sjuk? Jag har tolkat ts beskrivning som att hästen har samlat på sig vätska och också är överviktig, vilket gör ts orolig för att hästen ska kunna utveckla fång. Ts har redan inlett åtgärder för att hästen ska gå ner i vikt, vilket är ansvarsfullt och bra.

Att fodra med halm är bra när hästen ska få reducerad giva eftersom det ger hästen sysselsättning samtidigt som minskat intag av energi. Att åka och hämta ensilage, där varje ny bal ska ses som ett foderbyte tror jag kan öka risken för obalans i magen vilket ts ska undvika nu när hästen redan är riskzonen.
 
Skicka in en analys på höet, vilket i och för sig alla med häst borde göra.

Man kan ju även se om man har någon bonde i sin närhet som fodrar med ensilage och svänga förbi där och köpa lite dagligen. Vad gör man inte för sina djur.

Och analys kanske är inskickad men svaren har inte kommit än. Eller så är det inte gjort.

Det förändrar inte faktum att det vi jämför är inte en välbalanserad kost utifrån ett bra grovfoder med en form av temporär bantningskur utan en helt okänd kost jämfört med en form av temporär bantningskur.
 
Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av hästmassör..Vad händer nu? Kan fången slå till närsomhelst nu? Är det möjligt att ens klara sig undan den? Vilka var första tecknen ni såg då det bröt ut?Har inte gått på gräs på 1 v men fått lite hö som ev varit för kraftigt (nyskördat). Kan det vara en faktor? Har sista veckan varit på bantningskur och bara ätit hö samt motionerat 5 dgr/v. Har absolut ingen praktisk erfarenhet av detta.Fick rådet av hästmassören att hålla igång med motion och ge typ normalgiva hö. Har ni några andra goda råd? Mvh Mkt stressad
Motion minst 20 minuter pulshöjande varje dag, helst mer och gärna två gånger/dag. Hästen ska alltså inte gå och såsa utan traska på i rask takt. Går hästen och såsar och pulsen inte höjs ger det ingen effekt.

Eftersom du inte vet hur mycket socker hö`t innehåller så är det en bra idé att laka ur det. Det är drygt jobb men kan vara skillnaden mellan fång eller inte fång. Lägg givan i rikligt med vatten, byt vatten efter två timmar, lägg i nytt vatten i minst 30 minuter till, gärna två timmar. Skölj sedan noga. Ett tips är att använda hönät då det underlättar hanteringen. Eftersom blötläggning ökar risken för mögeltillväxt bör det inte gå mer än någon timme efter blötläggningen är klar innan hästen ska äta det.

Inget stärkelserikt foder överhuvudtaget, dvs. inget spannmål.

Ta prover för PPID så snart det går. Jag hade absolut inte gjort någon glukosbelastning. Dels för att det är helt onödigt, hästen är insulinresistent och ska behandlas så resten av livet och dels för att risken för fång vid en glukosbelastning är jättestor. Jag fattar inte hur någon vågar göra det.

Framöver ser du till att hästen får en väl balanserad foderstat med både mikro och makromineralerna i balans. Absolut inga färdigblandade mineralfoder med järn i utan se till att det blir rätt, järnöverskott under längre tid kan i sig ge fång. Googla "iron overload horse" så hittar du massor med information.

Du bantar hästen sakta och försiktigt. Snabb viktnedgång är farligt, det kan bland annat leda till hyperlipidemi. Den sjukdomen är ytterligare en orsak till att det är så viktigt att hålla sin häst i normalvikt. En överviktig häst som blir svårt sjuk och därför tappar mycket vikt snabbt kan alltså drabbas av hyperlipidemi och dö av den orsaken trots att den ursprungliga sjukdomen gått att häva och ju mer överviktig hästen är desto större är risken att hästen drabbas. Hyperlipidemi kan alltså vara dödligt.
Säg att hästen har 20% övervikt så bör det ta ett år för hästen att tappa den övervikten. Ett bra riktmått kan vara att lägga en häst som går normalt arbete på underhållsgiva vad gäller energi och protein men ge mineraler för normalt arbete. Man får såklart prova sig fram och har man ingen våg är ett viktmåttband en bra hjälp för att ha koll så hästen inte tappar för fort.
 
Järnöverskott, tja i Sverige där brytningen av järn är en huvudnäring och det måste vara både mycket koppar och järn i marken. Selen saknas ju så då behöver vi tillägg, det är väl allmän kunskap. Vi tar det lite lugnt nu och så här skriver krafft om järn.
https://www.kraffthastfoder.se/fode.../mineraler-och-sparamnen/mikromineraler/jarn/

Näe ett standardmineralfoder köpt i Sverige för svenska förhållanden är nog bäst att rekommendera när man har svenskt foder baserat på svenska råvaror. Köper man utländskt foder så är det väl något annat.
 
Järnöverskott, tja i Sverige där brytningen av järn är en huvudnäring och det måste vara både mycket koppar och järn i marken. Selen saknas ju så då behöver vi tillägg, det är väl allmän kunskap. Vi tar det lite lugnt nu och så här skriver krafft om järn.
https://www.kraffthastfoder.se/fode.../mineraler-och-sparamnen/mikromineraler/jarn/

Näe ett standardmineralfoder köpt i Sverige för svenska förhållanden är nog bäst att rekommendera när man har svenskt foder baserat på svenska råvaror. Köper man utländskt foder så är det väl något annat.

Hur många mikromineralanalyser av svenskt grovfoder har du sett? Jag har iaf inte sett en enda som passat med typiska svenska färdigmineralfoder.
 
Att fodra en häst (sjuk dessutom) med enbart halm och potatisprotein, istället för att hö med vettiga värden är i min värld en extrem nödåtgärd. Tänk så olika vi är 🙏.

Att hitta ett hö med låg energi (helst under 8,5MJ/kg TS), kvot över 6 och WSC under 10% är en riktig utmaning även bra hö-år.

Vet du ens vad vettiga värden för hästar med problem med insulinregleringen är?
 
Järnöverskott, tja i Sverige där brytningen av järn är en huvudnäring och det måste vara både mycket koppar och järn i marken. Selen saknas ju så då behöver vi tillägg, det är väl allmän kunskap. Vi tar det lite lugnt nu och så här skriver krafft om järn.
https://www.kraffthastfoder.se/fode.../mineraler-och-sparamnen/mikromineraler/jarn/

Näe ett standardmineralfoder köpt i Sverige för svenska förhållanden är nog bäst att rekommendera när man har svenskt foder baserat på svenska råvaror. Köper man utländskt foder så är det väl något annat.

Det är väldigt blåögt att tro att vinstdrivande företag är annat än just vinstdrivande.

Deras mineraler matchar inte nutida forskning och nutida svenska grovfodervärden. Det funkar tillräckligt bra för friska hästar, ja.

Men det är en helt annan sak när man ska vända ett begynnande fånganfall, långt innan det blivit det som "vanligt folk" känner igen som fång.
 
Järnöverskott, tja i Sverige där brytningen av järn är en huvudnäring och det måste vara både mycket koppar och järn i marken. Selen saknas ju så då behöver vi tillägg, det är väl allmän kunskap. Vi tar det lite lugnt nu och så här skriver krafft om järn.
https://www.kraffthastfoder.se/fode.../mineraler-och-sparamnen/mikromineraler/jarn/

Näe ett standardmineralfoder köpt i Sverige för svenska förhållanden är nog bäst att rekommendera när man har svenskt foder baserat på svenska råvaror. Köper man utländskt foder så är det väl något annat.
En bra regel är att inte tro på någon som tjänar pengar på att man tror dem. Företag som kraft tjänar enorma pengar på människors okunskap och skrattar hela vägen till banken. De struntar fullkomligt i hästarna. Hade de brytt sig hade de liksom vissa andra företag tagit fram mineralfoder som faktiskt är kompatibla med svenska grovfoder och de hade redovisat det faktiska innehållet istället för att enbart redovisa det tillsatta men de bryr sig bara om att tjäna pengar. Det olustiga i det hela är att de flesta är så dåligt pålästa att de knappt vet vad som är mineral och vad som är vitamin och vad som är skillnaden. De flesta känner till mineralen järn och tror att det är något bra, ju mer desto bättre tror de också går de liksom du på foderföretagens rappakalja.
Ingen häst förtjänar att få sådant. Det är bättre att inte ge mineraler alls än att ge sådant som i längden kan göra hästen sjuk.
 
Din häst behöver inte få fång eller något annat akut, vi har flera hästar på grannbetet som alltid får depåer o fettnacke men aldrig haft fång. Dock såklart bra du ser över allt och gör det du kan för att minska ev risk. Du har fått många bra förslag redan, just lågintensiv träning tycker jag själv är jättebra, ut i skog o mark o låt hästen klättra. Bort med allt kraftfoder och/eller godis. Låt hästen beta på ett mer energilågt bete om det går en tid. Vi försöker varva en mer karg sommarhage med den kraftiga hagen för o hålla ner dem i vikten. Och lymfmassage har jag hört gott om (dock aldrig prövat själv).
 
Det här med att ta bort kraftfoder som är vanligt i sådana här situationer tycker jag är ett vanskligt råd. Vi har en tendens att benämna allt som läggs i krubban som kraftfoder oavsett om det är energitillskott eller proteintillskott. Det är energtillskottet som ska bort. Foderstaten måste fortfarande vara balanserad.
Många hästar med den här typen av problem fodras till kraftig proteinbrist. Det är dock viktigt att hålla koll på eventuell melasstillsats i det foder man använder.
 
Det här med att ta bort kraftfoder som är vanligt i sådana här situationer tycker jag är ett vanskligt råd. Vi har en tendens att benämna allt som läggs i krubban som kraftfoder oavsett om det är energitillskott eller proteintillskott. Det är energtillskottet som ska bort. Foderstaten måste fortfarande vara balanserad.
Många hästar med den här typen av problem fodras till kraftig proteinbrist. Det är dock viktigt att hålla koll på eventuell melasstillsats i det foder man använder.
Ofta sägs det ju det för att det finns nån tanke att alla måste ha kraftfoder, även de feta hästarna. De innehåller ju oftast mer stärkelse (och i vissa fall socker) än grovfoder. Det finns ingen anledning att ge stärkelserikt foder till en häst som har IR/EMS/fång eller om man är rädd för fång.
 
Det här med att ta bort kraftfoder som är vanligt i sådana här situationer tycker jag är ett vanskligt råd. Vi har en tendens att benämna allt som läggs i krubban som kraftfoder oavsett om det är energitillskott eller proteintillskott. Det är energtillskottet som ska bort. Foderstaten måste fortfarande vara balanserad.
Många hästar med den här typen av problem fodras till kraftig proteinbrist. Det är dock viktigt att hålla koll på eventuell melasstillsats i det foder man använder.

Och stärkelsehalt, och om hästern är en sån som reagerar på lusern.

Men det finns flera hyfsade färdiga kraftfoder som är låga i socker och stärkelse numera. Dom är off i mineralbalansen men riskerar åtminstone inte att trigga massa insulin.
 
Ofta sägs det ju det för att det finns nån tanke att alla måste ha kraftfoder, även de feta hästarna. De innehåller ju oftast mer stärkelse (och i vissa fall socker) än grovfoder. Det finns ingen anledning att ge stärkelserikt foder till en häst som har IR/EMS/fång eller om man är rädd för fång.

Fast det där är en tankevurpa ändå? Även feta hästar bör ha en välbalanserad foderstat. Håller med @Shaggy att många feta hästar går med proteinbrist då folk drar parallellerna fet= skippa kraftfoder. Dessutom så gör proteinbrist ofta att hästarna upplevs hungrigare och vill äta mer, än om de får sitt proteinbehov tillgodosett. Ser det själv på min fetknopp som trots övervikt får kraftfoder.

All kraftfoder är inte socker- och stärkelserikt bara för att det produceras kommerciellt och kommer pelleterat i en påse. Tror knappast folk är så dumma att de fodrar en tjockis med typ Kraffts energimüsli med 12 MJ och 30 % stärkelse.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
Hästvård ...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning! Har ni någon gång radikalt fått ändra...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 920
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp