Svullen fångnacke-panik!

Ofta sägs det ju det för att det finns nån tanke att alla måste ha kraftfoder, även de feta hästarna. De innehåller ju oftast mer stärkelse (och i vissa fall socker) än grovfoder. Det finns ingen anledning att ge stärkelserikt foder till en häst som har IR/EMS/fång eller om man är rädd för fång.
Känns inte som att du läste vad jag skrev alls eller så var jag otydlig.
 
Fast det där är en tankevurpa ändå? Även feta hästar bör ha en välbalanserad foderstat. Håller med @Shaggy att många feta hästar går med proteinbrist då folk drar parallellerna fet= skippa kraftfoder. Dessutom så gör proteinbrist ofta att hästarna upplevs hungrigare och vill äta mer, än om de får sitt proteinbehov tillgodosett. Ser det själv på min fetknopp som trots övervikt får kraftfoder.

All kraftfoder är inte socker- och stärkelserikt bara för att det produceras kommerciellt och kommer pelleterat i en påse. Tror knappast folk är så dumma att de fodrar en tjockis med typ Kraffts energimüsli med 12 MJ och 30 % stärkelse.

Jo folk är precis så dumma, den heliga havren kan man inte skippa fast ponnyn får tre fånganfall om året (exempel som jag själv sett i verkligheten).

Eller "den här sa dom i butiken var bra för lättfödda" och så är det 30% stärkelse+socker.

Eller "men jag kan inte rehabba hästens hovar, dottern ska ju tävla i helgen, vi behöver få på nån typ av skor nu och hovslagaren sa att han inte kunde få på järnskor längre".

Vi på buke är i en filterbubbla... Vad ska man säga, häst-intellektuella.
 
Jo folk är precis så dumma, den heliga havren kan man inte skippa fast ponnyn får tre fånganfall om året (exempel som jag själv sett i verkligheten).

Eller "den här sa dom i butiken var bra för lättfödda" och så är det 30% stärkelse+socker.

Eller "men jag kan inte rehabba hästens hovar, dottern ska ju tävla i helgen, vi behöver få på nån typ av skor nu och hovslagaren sa att han inte kunde få på järnskor längre".

Vi på buke är i en filterbubbla... Vad ska man säga, häst-intellektuella.
Haha ja, vi kanske lever i vårt eget lilla micro-klimat 😅
 
Kolla puls och om hovarna är varma innan du motionerar hästen. Känner du puls, Varma hovar ska benen kylas ordentligt, tillkalla veterinär. Hö, halm sockerfri betfor som blötläggs och häll bort vattnet.
 
Fast det där är en tankevurpa ändå? Även feta hästar bör ha en välbalanserad foderstat. Håller med @Shaggy att många feta hästar går med proteinbrist då folk drar parallellerna fet= skippa kraftfoder. Dessutom så gör proteinbrist ofta att hästarna upplevs hungrigare och vill äta mer, än om de får sitt proteinbehov tillgodosett. Ser det själv på min fetknopp som trots övervikt får kraftfoder.

All kraftfoder är inte socker- och stärkelserikt bara för att det produceras kommerciellt och kommer pelleterat i en påse. Tror knappast folk är så dumma att de fodrar en tjockis med typ Kraffts energimüsli med 12 MJ och 30 % stärkelse.
Ja mina shettisar har haft den "lustiga" foderstaten lite hö, halm och proteinpellets i år. Tycker (oftast) det antingen blir för mycket energi eller för lite tuggtid med bara hö.
 
Ger nu av vinterns hö, halv storbal kvar.Fanns ej analys. Borde jag ladda på med lite lucern för säkerhets skull? Hela våren här har det varit svårt att hitta hö öht att köpa, dessvärre säljer även de flesta oanalyserat hö här.Kanske för att jag bor i ett samhälle där bara små/ hobbybönder finns med många små-åkrar?Men det är en annan diskussion.🤔
 
Ger nu av vinterns hö, halv storbal kvar.Fanns ej analys. Borde jag ladda på med lite lucern för säkerhets skull? Hela våren här har det varit svårt att hitta hö öht att köpa, dessvärre säljer även de flesta oanalyserat hö här.Kanske för att jag bor i ett samhälle där bara små/ hobbybönder finns med många små-åkrar?Men det är en annan diskussion.🤔
Du kan ju ta egen analys?
 
Halm som enda grovfoder är lika med högre risk för magsår, slu rekommenderar 50/50 hö och halm. Samt halm har bara MJ och inget protein och då behövs mer kraftfoder eller ex. Lusern. Hellre ett bättre hö med lågt socker och mycket rörelse än att ge sämre värde grovfoder skulle jag tycka.
 
Du kan ju ta egen analys?
Klart jag kan men hela våren har det varit så att man inte kunnat köpa större mängder från ngn leverantör. Man har lyckats hitta ngn bal här o där hos olika leverantörer som inte varit bortlovad.... Så lite svårt att skicka in analys på varje bal man hämtar hem.Här har det varit brist på hö redan sedan förra sommaren. Lyckades hålla ponnyn i bra hull i vintras ( nästan för smal då) men sedan blev det nog för mkt kraftfoder o den blev för rund.Dåligt i kombination med vårens gräs. Och ja, det är helt o fullt mitt fel...
 
Halm som enda grovfoder är lika med högre risk för magsår, slu rekommenderar 50/50 hö och halm. Samt halm har bara MJ och inget protein och då behövs mer kraftfoder eller ex. Lusern. Hellre ett bättre hö med lågt socker och mycket rörelse än att ge sämre värde grovfoder skulle jag tycka.
Allra bäst bantningsfoder tycker jag att riktigt proteinrikt hösilage (tänk sånt man ger avelsston och unghästar) har varit. Så att man kan uppfylla proteinbehovet samtidigt som man ligger lite minus på energin. Eventuellt kompletterat med lite halm om det blir för kort tuggtid med bara höet/hösilaget.
 
Halm som enda grovfoder är lika med högre risk för magsår, slu rekommenderar 50/50 hö och halm. Samt halm har bara MJ och inget protein och då behövs mer kraftfoder eller ex. Lusern. Hellre ett bättre hö med lågt socker och mycket rörelse än att ge sämre värde grovfoder skulle jag tycka.

Det finns faktiskt ingen forskning som visar på en kausalitet mellan att äta halm och att hästen får magsår. Det finns däremot forskning som visar på korrelation (dvs båda förekommer samtidigt, men går ej att avgöra om det ena orsakar det andra).
 
Det finns faktiskt ingen forskning som visar på en kausalitet mellan att äta halm och att hästen får magsår. Det finns däremot forskning som visar på korrelation (dvs båda förekommer samtidigt, men går ej att avgöra om det ena orsakar det andra).
Det har du rätt i, forskning på hästfoder är överlag ganska bristfällig men jag skulle inte ta den risken med halm ändå. Ser man till vad hästar mår bra av att äta (artrikt, varierande gräs/örter i små mängder över hela dygnet) så har halm ett ganska lågt fodervärde annat än att dryga ut tuggtid och komplettera ett hö med oerhört hög kvot.
 
Det har du rätt i, forskning på hästfoder är överlag ganska bristfällig men jag skulle inte ta den risken med halm ändå. Ser man till vad hästar mår bra av att äta (artrikt, varierande gräs/örter i små mängder över hela dygnet) så har halm ett ganska lågt fodervärde annat än att dryga ut tuggtid och komplettera ett hö med oerhört hög kvot.

Helt sant.

Men igen. Det handlar om en mycket begränsad tid för att förhindra ett eventuellt fånganfall.
 
Helt sant.

Men igen. Det handlar om en mycket begränsad tid för att förhindra ett eventuellt fånganfall.

Jag upplever att det då om någon gång är extra viktigt med protein och maghälsa. Men vi kan tycka olika absolut.
Hursomhelst, får man ner socker/stärkelse så kanske det spelar mindre roll en kort tid. Någon forskare är jag inte, men är skeptisk till att fodra 100% halm, jag hade iallafall kört 50/50.
 
Fast det där är en tankevurpa ändå? Även feta hästar bör ha en välbalanserad foderstat. Håller med @Shaggy att många feta hästar går med proteinbrist då folk drar parallellerna fet= skippa kraftfoder. Dessutom så gör proteinbrist ofta att hästarna upplevs hungrigare och vill äta mer, än om de får sitt proteinbehov tillgodosett. Ser det själv på min fetknopp som trots övervikt får kraftfoder.

All kraftfoder är inte socker- och stärkelserikt bara för att det produceras kommerciellt och kommer pelleterat i en påse. Tror knappast folk är så dumma att de fodrar en tjockis med typ Kraffts energimüsli med 12 MJ och 30 % stärkelse.
Var skriver jag att feta hästar inte ska ha en välbalanserad foderstat?
 
Halm som enda grovfoder är lika med högre risk för magsår, slu rekommenderar 50/50 hö och halm. Samt halm har bara MJ och inget protein och då behövs mer kraftfoder eller ex. Lusern. Hellre ett bättre hö med lågt socker och mycket rörelse än att ge sämre värde grovfoder skulle jag tycka.

Nä, källa på det? Från SLU alltså, att det är magsårsrelaterat.

Risken är ju däremot proteinbrist eller för lågt vattenintag. Lusern räcker inte till, man måste ha med något av de extrema proteinkoncentraten. Både Granngården och Krafft har pellets med potatisprotein, men man kan också köpa det rent. En del använder soja. Jag provade i vinter med ärtprotein, risprotein, och spirulina. Fastnade för ärtproteinet, bra konsistens och 80% rp.

Det blir rätt dyrt att fodra ren halm eller gräsfröhalm, pga mängden protein man behöver tillsätta. Så jag skulle också rekommendera att blanda 50/50, men det är för plånbokens skull.
 
Nä, källa på det? Från SLU alltså, att det är magsårsrelaterat.

Risken är ju däremot proteinbrist eller för lågt vattenintag. Lusern räcker inte till, man måste ha med något av de extrema proteinkoncentraten. Både Granngården och Krafft har pellets med potatisprotein, men man kan också köpa det rent. En del använder soja. Jag provade i vinter med ärtprotein, risprotein, och spirulina. Fastnade för ärtproteinet, bra konsistens och 80% rp.

Det blir rätt dyrt att fodra ren halm eller gräsfröhalm, pga mängden protein man behöver tillsätta. Så jag skulle också rekommendera att blanda 50/50, men det är för plånbokens skull.
Finns ingen studie i Sverige där enbart halm har varit ända grovfoder men en i Danmark som visade på högre risk när halm var grovfodret.
Forskning som gjorts i Sverige är en på 50/50 hö/halm som varade i 3 veckor så bara ett kort tag.

https://hastsverige.se/news/halm-bra-fodermedel-for-vissa-hastar/
 
Var skriver jag att feta hästar inte ska ha en välbalanserad foderstat?
Du svarade ju på mitt inlägg som handlade just om att även feta hästar och fånghästar behöver en balanserad foderstat och att man inte ska plocka bort proteinfodret man ger i krubban på ett sätt som såg ut som om du ansåg att allt kraftfoder, alltså foder i krubban, var stärkelsebomber. Det blir då lätt att tolka det på det sätt som gjorts. Jag och andra kanske misstolkat dig men svaret du gav var ytterst märkligt
 
Hur länge tar det innan det hårda i mankammen försvinner? Vid viktnedgång först? Vid lymfmassage?Kan det försvinna hux flux eller gradvis? Inbillar mig att det blivit mjukare neråt manken men vet inte säkert....
 
Hur länge tar det innan det hårda i mankammen försvinner? Vid viktnedgång först? Vid lymfmassage?Kan det försvinna hux flux eller gradvis? Inbillar mig att det blivit mjukare neråt manken men vet inte säkert....

Det kan försvinna fort, eller gradvis :). Beror på hur systemet kommer igång igen. Fett försvinner långsamt såklart, men vätskesvullnaden kan gå jättefort när man hittar nyckeln.

På två tidigare hästar var jag med om att hela hästen transformerades på en vecka när man träffade rätt i kombinationen av insatser. På ena var nyckeln/sista droppen som fick det att vända tillskottet ALCAR, på andra var det TCM-akupunktur 😅.

På min nuvarande så har peakade nacken med lite hårdhet för ungefär 4 dagar sen och den har gradvis mjuknat sen dess. I hans fall har det nog mest varit att jag ströp grästillgången och gett probiotika.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
Hästvård ...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning! Har ni någon gång radikalt fått ändra...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 919
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp