Svullen has.

sannaaah

Trådstartare
Min lillkille har blivit lite svullen på hasspetsen. Han har ett sår precis vid svullnaden så han har förmodligen slagit på sig på något. Resten av hasen är fin och "torr".

Såret är tvättat och det är inte öppet utan mer ett litet skrapsår bara. Hasspeten är lite mjuk och "bullig" eller hur man ska säga. Svullen på ett mjukt sätt.. (kass på att förklara). Den är något varm men knappt märkbart. Hästen är inte halt men reagerar lite när jag klämmer på det.

Vad göra åt detta?
Kyla?
Låta vara?
Svullnaden har gått ner något sen igår och eftersom hästen inte är halt så avvaktar jag med att ringa veterinär till måndag om det inte gått över.

Sv: Svullen has.

låter som ett självklart trycksår. har du för lite strö i boxen? om hästen står inne på natten med för lite strö i boxen så kan det uppstå skav just på det stället du beskriver på hasen och det är inte ovanligt att det svullnar upp.

kan som ovan skrivit också bero på att dom slagit i.

men kolla även hur spånen ligger på morgonen. oavsett om man har mycket spån eller inte så har vissa hästar tendens till att skyffla upp allt i hörnen och sen kommer golvet fram under.

se bara till att hålla såret rent och mjukt så går det säkert över.

Ja han lyckas få upp mkt spån i hörnen även om jag mockar så allt ligger på mitten men det är så pass mkt spån att det ändå finns mycket kvar på mitten fast det ligger uppför väggarna också. Två av väggarna i boxen är av cement så kan ju hända att han rullat sig och slagit i också.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 152
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka