svullen kota på unghäst

MaRomer

Trådstartare
Unghästen skickades på bete ihop i slutet på april. Där går han med en annan 1 åring.

I juni verkas han av veterinär och det upptäckts att han är halt i skritt, trav och vid vändning i gång. Ingen svullnad hittas och ingen ömhet.

1 vecka senare visar han ingen hälta alls och allt är bra.

I augusti ser jag honom som "knackig". Dvs ren i skritt och galopp. Men inte i traven. Han nickar med huvudet. Vet kontaktades och tror på något i bogen. Och vi ska låta honom vara, dvs vila. De är 2 lugna pojkar som mest äter, sover och myser :heart

Igår såg jag för första gången en svullnad höger utsida/bakåt på Koran fram. Vet kikade och hästen ska röntgas nästa vecka.

Hästen är mycket bakhög och har vuxit jättrfort över sommaren:/ han är ett hbl.


Är det lika med döds dom med en.skadad kota på en så ung häst? Fick ta bort min förra pga kronisk kotledsinflammation.


Jag vill förtydliga att veterinär varit med från dag 1 sedan hästen upptäcktes vara halt. Och denne ansåg att bättre konvelacent än att gå på sommarbete inte fanns. Det som bekymrar mig är att man nu faktiskt kan se en svullnad! Dock hade han stått inne den natten, om det lån ha någon betydelse. Han är inte öm vid tryck på någon led!
 
Självklart kan saker hända när unga hästar växer och leker, jag skulle inte fundera över dödsdomar än. Dock skulle jag i det här läget vilja ha hästen ordentligt utredd eftersom han egentligen inte verkar blivit fräsch av att vila. Jag skulle vilja ha honom kollad av en veterinär jag litade på och som hade samarbete med någon equiterapeut som sedan kan gå igenom hästen muskulärt beroende på vad som hittas. En vrickning kan ju givit spänningar, en muskelskada kan ge avlastning och inflammation i led.
 
Självklart kan saker hända när unga hästar växer och leker, jag skulle inte fundera över dödsdomar än. Dock skulle jag i det här läget vilja ha hästen ordentligt utredd eftersom han egentligen inte verkar blivit fräsch av att vila. Jag skulle vilja ha honom kollad av en veterinär jag litade på och som hade samarbete med någon equiterapeut som sedan kan gå igenom hästen muskulärt beroende på vad som hittas. En vrickning kan ju givit spänningar, en muskelskada kan ge avlastning och inflammation i led.


Han kommer i första läget bli röntgad nästa v. Och då börjar utredningen. Det är lite halvsvårt då han nu går ihop med en nykastrerad hingst. Och alltså rör sig minimalt;) och när han kommer hem till helgen lär han ju busa massa med ponnierna:/är det bäst med liten sjukhage direkt eller hade ni släppt honom i stor hage? Tänker på att enda gången vi sett svullnad var när han stått inne på natten. Men samtidigt vill jag inte att han ska förvärra något...

Andra hästen som någonsin blir halt i min ägo så är väldigt novis i detta ämne. Ska prata mer med vet idag!
 
Jag tror veterinären bäst kan svara på vad som blir bäst alternativ med hage osv. Beror ju på vad man hittar och hur man bedömer det.
 
Jag tror veterinären bäst kan svara på vad som blir bäst alternativ med hage osv. Beror ju på vad man hittar och hur man bedömer det.


Pratat med vet idag och kommer att ställa hästen i egen mindre hage. Som är okuperad;) Sen kommer vet på måndag.
 
Så har veterinären kikat på min knackiga kille. För dagen inte alls så halt, men böjde fram och fick stor reaktion.

Svullen höger fram och vänster bak kota. Röntgad och hittade inget fram. Någon skugga bak. Och han skulle kika nogare på bilderna! Tills dess mindre hage men sedan blir det nog ut till de andra pojkarna som vanligt.


Då han vuxit ca 10 cm i sommar tror vet på att det är därför och han oroar sig inte. Inga lösa benbitar.

Så känns just nu väldigt skönt!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp