Svullen mule -allergisk reaktion?

jenred

Trådstartare
Två av hästarna i vår hage har de senaste dagarna svullnat kring läppar och under mulen dagtid. Svullnaden går ner under natten. Gissar att det är en allergisk reaktion mot något de äter i hagen, men kan inte förstå vad det skulle vara.

Förra våren var det en annan häst som fick en ordentlig allergisk reaktion när hon gick i den hagen. Hon svullnade upp i hela kroppen och fick behandlas av vet.

Är det någon mer som har upplevt något liknande eller har någon ide om vad det kan vara som orsakar denna rektion hos hästarna.

Kan tillägga att betet är mycket kort i hela hagen. Kan bli svårt att identifiera en ev giftig växt i nuläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Svullen mule -allergisk reaktion?

En ren gissning. Nässlor?? Vet inte om de kan vara överkänsliga mot dom men de borde väl kunna "bränna" hästens mule precis som vi blir brända. Hästar betar väl inte nässlor men de betar kanske ända intill om det är dåligt med gräs.
Som sagt, en ren gissning. Kanske någon som vet om hästarna kan brännas på mulen?
 
Sv: Svullen mule -allergisk reaktion?

du vet inte om du har ett jordgetingbo i hagen?

Blir det inte en häftigare reaktion av jordgetingar? Min förra häst fick nästan en chockliknande reaktion en gång. Hon svullnade upp mkt plötsligt och föll ihop alldeles. Jag blev jätterädd och ringde genast till veterinären. Men när hon kom (vilket inte tog så lång tid) var hästen nästan som vanligt igen.

Jag tror nästan mer på brännässlor eller annat men är ej säker.
 
Sv: Svullen mule -allergisk reaktion?

Nej brännässlor tror jag inte det är. Finns inte några sådana i hagen ännu, samt att svullnaden börjar inte på läpparna utan först kommer den på undersidan av hakan, i gropen mellan ben och mule.
 
Sv: Svullen mule -allergisk reaktion?

Om det finns ett jordgetingbo borde väl inte hästarna gå tillbaka dit dag efter dag. De borde väl lära sig "läxan" redan första gången :devil:
 
Sv: Svullen mule -allergisk reaktion?

Såna "hakpåsar" fick några av våra får när vi släppt dom på bete. Är kanske en överkänslighet mot grönt gräs de första dagarna?
 
Sv: Svullen mule -allergisk reaktion?

Syftar du inte nu på den svullnad som brukar komma i ganacherna? Den är ju ganska vanlig. Det är inte där uppe jag menar att denna svullnad sitter utan under hakan där man spänner remontgrimman.

Kindkedjeropen heter det visst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 482
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 332
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 082
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 308
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp