Bukefalos 28 år!

Svullen och hård nacke!

Sv: Svullen och hård nacke!

Varje år ja, och brukar starta första - andra veckan i maj och släpper i de flesta fall när hästarna kommit ut på betet heltid. Men sen har vi de hästar som inte går på betet, av någon outgrundlig anledning beter de sig på samma sätt.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Vår shettis får alltid svullen och hård nacke just som du beskriver när hon gått på för kraftigt bete. Hon har aldrig fått det i annat sammanhang. Jag skulle ställa in och behandla som förkänning till fång för säkerhets skull om det var min häst det gällde.

Håller tummarna för att det är nåt tillfälligt som går över
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Tack - det verkar redan vara lite bättre! Kändes lite mjukare nu ikväll.
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Hejsan!
Jag är en tjej som låtit min häst gå ensam ett tag under tiden jag letat efter hag-sambo.. Han har nu fått två vänner som går i samma hage, inte på mkt bete.. Jag märkte nu i veckan att han har fått det ni beskriver, svullen och mkt hård nacke. Han är inte i spinkigaste laget heller... Vad tipsar ni om? att jag ska byta till en mindre hage och ist stödfodra? Kom med tips. Tack på förhand.

MVH Gycklares Flicka
 
Sv: Svullen och hård nacke!

Det här kommer från en som inte är alltför sakkunnig, men jag tycker det verkar som att hästens mage mår bra av att få halm regelbundet. Andra har jag hört ger vanlig jäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 838
Senast: Masse
·
Hästvård Hur ser en fettnacke ut egentligen? Hur vet man att den är på uppväg? Min häst blev sjuk i fång förra sommaren och min veterinär...
Svar
5
· Visningar
3 282
Senast: Gimlan
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 218
Senast: Doccan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 303
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp