Bukefalos 28 år!

Svullen talgkörtel

J

jappisen

Min hund fick en liten knuta under sin ena armhåla för ca 7-8 månader sedan ( minns inte exakt). Veterinären tog prov på knutan och det var en talgkörtel. Den var så liten och han hade inte ont i den så veterinären sa att det inte är något att bry sig om. Denna lilla knuta har växt lite under dessa månader till ungeför det dubbla. Den var mindre än en ärta från början och gick upp till en ärtas storlek ungefär.

I morse när jag låg och kliade honom på magen i sängen så känner jag att knutan har blivit jättestor. den har svullnat upp och är stor som en enkrona. Det är en röd rodnad på en bit av knutan och den ser svullen ut. Jag ringde veterinären som vi brukar gå till och hon sa att det inte var något jag behöver åka in akut med nu över helgen utan det kunde vänta. Han har inte alls ont i den. Det fanns en risk att den kan spricka sa hon och då är det bara till att tvätta med sårlösning, inget farligt sa hon.

Är det någon som haft detta på sin hund? Vad gjorde ni då? Jag vet inte hur jag ska göra för jag ska resa bort med hunden på onsdag och vara borta en vecka. Om jag åker in på måndag så sa de att den antagligen opereras bort och då kan vi inte åka. Det är klart att hans hälsa går först men jag har en tendens till att springa till veterinären för fort ibland då jag oroar mig direkt när det kommer till min hund.
 
Sv: Svullen talgkörtel

Inte exakt samma, men liknande.
Badda med Alsolsprit, lägg gärna blött förband på, det suger ut infektionen.
Om det spricker så spola med Klorhexidin.

mvh
 
Sv: Svullen talgkörtel

Brukar knutan försvinna själv utan operation?
Tack för hjälpen
 
Sv: Svullen talgkörtel

Jag har själv haft en, Bartholonit hette den, på ett mindre trevligt ställe.
Tyvärr så sprack den på morgonen i duschen före läkarbesöket, detta gjorde att den inte kunde opereras bort, utan jag dränerade den med bl a tamponaderade med koksalt (efter spolning med Klorhexidin), läkaren sa att det var synd att den hade spruckit efter som det betydde att den skulle komma tbx.
5 år sedan o ff ingen ny.

Håller tummarna för din vovve.
mvh
 
Sv: Svullen talgkörtel

Usch det lät inte roligt, måste gjort ont när den sprack. Jag avvaktar till måndag så får jag se hur jag gör.
 
Sv: Svullen talgkörtel

Gjorde faktiskt mindre ont när den spruckit.
Inte så lätt att arbeta, gå o köra bil med ett typ, gåsägg i skrevet.
:rofl:
 
Sv: Svullen talgkörtel

Lyckades få en bild på knutan. tycker det är konstigt för det ser ut som att det är ett bett i mitten av knutan det var därför jag blev så orolig från början att något bitit honom där.

DSC01034.jpg
 
Sv: Svullen talgkörtel

Jag tycker det ser ut som ett bett från en fästing. Det bör vara borta i morgon. I alla fall MYCKET mindre.
 
Sv: Svullen talgkörtel

Det var det jag trodde från början men tycker det är konstigt att det blir på samma ställe som har sin andra knuta. Men chansen finns ju så klart.

Men han har aldrig svullnat så av andra fästingbett. Är det vanligt att det blir så svullet eller är det bara om fästingen har borrelia m.m`?
 
Sv: Svullen talgkörtel

oj, det där ser faktiskt ut som att det är två olika saker..

1. knölen du upptäckte för 7-8 mån sen, som du nu säger har växt, men jag tror inte att det är den som orsakar ringarna. Min gammel har haft flertalet inflammerade talgkörtlar varav 4 är bortopererade, ingen av dem har haft röda ringar unt dem, det är inte ett av symptomen för inflammerade talgkörtlat ens..

2. smittat fästingbett, röda ringar är ett av huvudsymptomen. fästingar biter gärna i den tunnare huden i armhålorna, runt öronen och insidan av låren, så det är ganska troligt att en fästing faktiskt biti i samma område som den inflammerade talgkörteln sitter..
 
Sv: Svullen talgkörtel

Jag är väl ingen hund (eller fästing)expert precis men dendär lilla kulan som du förklarar, så brukar min polle få när han blir biten av fästing, en ring runt är väl oxå en symptom? även ser det ur som den har ett bett. kommer ihåg på vår grannes katt, de såg inprencip likadant ut och där hade fästingen krypit in under o börjat äta inifrån. men jag vet inte, bara små "tips" jag hade,
lycka till och hoppas att det inte är något allvarligt :)
 
Sv: Svullen talgkörtel

Den röda ringen har antagligen uppkommit pga att min kompis var på och tryckte en del på knutan och kände så den blev irriterad. Knutan som han hade tidigare, den mindre var inte alls röd. Det var nu när den svullande upp som den såg annorlunda ut. Jag antar att det beror på hur inflammerad ochs vullen det blir? Igår blev den blå och idag sprack den och ut kom blod och var så det var en inflammerad talgkörtel.
Ska till veterinären imrgon ändå för har redan bokat tiden. Lika bra att gå och kolla den och se om den måste tömmas på mer var.

Jag fick höra av veterinären att borrelia ser sällan ut på samma sätt hos en hund som en människa. Hoss människa brukar man få stora röda ringar men hundar får sällan detta av borreliabett. Om det stämmer eller inte vet jag inte däremot utan det är bara vad veterinären sa som jag pratade med.
 
Sv: Svullen talgkörtel

Tack för hjälpen och svaren. Var hos veterinären idag och det var talgkörteln. Jag ska lämna hunden imorgon klockan 8 för operation.
 
Sv: Svullen talgkörtel

Jag måste säga att det var en extremt ovanlig rodnad av huden med en så skarp ring om det är av att någon klämt på knölen..

veterinärer säger gärna "inflammerad talgkörtel" även om en böld uppkommit av ett fästingbett, det som kan hända är nämligen att hunden själv sliter bort fästingen och fästingens huvud fastnar i huden, det kan ligga vilande som en knöl stor som ett knappnålshuvud innan den sväller upp och det blir inflammerad.. Då innehåller bölden "det vanliga" blodblandat var och vätska.. ofta vill kroppen stöta ut inflammationen och därför blir huden tunnare och det blåa man ser är blod under ett tunt lager hud, då är det väldigt nära att det ska spricka, blir det så på min hund öppnar jag hellre bölden själv och gör rent än att hunden ska klia upp det själv och det blir smutsigt.. :idea:
man brukar operera bort en bit för att bölden ofta har ett inre skinn som inte följer med ut tillsammans med varet och blodet, därav att bölden kan komma tillbaka även om bölden är ursköljd..

sist fick jag plocka bort stygnen på min hund själv hemma :) det var rätt intressant.. jag var lite orolig att tråden skulle sitta fast i huden så jag hade på lite xylocainsalva en stund före men stygnen gled ur så lätt.. :)



hur mår vovsingen idag då? efter operation och allt? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 605
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp