Svullet ben

meowth

Trådstartare
Hej! Någon som vet vad detta kan bero på? (veterinär kommer på fredag)
Det ska gå lite inåt i benet men istället är det en stor utbuktning/bula/knöl.
Inte världens bästa bild o han är nedkletad med kylbalsam, men tror ni ungefär ser ändå!
Lägger till en bild till, det blå området är alltså där det är helt svullet och det oranga området är där
det ser ut som vanligt, att det går inåt lite vid senor osv.

(torrt & blåsigt = skitiga o dammiga ben) :angel:
bajja.jpg
 
Svårt att avgöra utifrån en bild men jag skulle tyvärr gissa på senskada..
En senskada har han! Men i det andra benet. Detta är inte alls samma typ av svullnad och denna är väldigt konstig, har aldrig sett ngt liknande men som du säger är det svårt att se på bilden! Det går först inåt som det skall, i benet, sen så de bredvid är en stor hård svullnad.
 
En senskada har han! Men i det andra benet. Detta är inte alls samma typ av svullnad och denna är väldigt konstig, har aldrig sett ngt liknande men som du säger är det svårt att se på bilden! Det går först inåt som det skall, i benet, sen så de bredvid är en stor hård svullnad.
Senskador kan se väldigt olika ut och sitta väldigt olika beroende på vilken sena som är skadad och hur allvarligt. Det där skulle jag behandla som en senskada tills veterinär tittat på det.
 
Senskador kan se väldigt olika ut och sitta väldigt olika beroende på vilken sena som är skadad och hur allvarligt. Det där skulle jag behandla som en senskada tills veterinär tittat på det.

Han är halt på hans andra ben pga senskadan, så han står bara just nu, och vi inväntar veterinärö! Som dock skjuter upp det flera ggr hittills. Men aldrig sett en sådan här svullnad så skrev här för å få "förslag" eller en hum om vad det kan vara. Så vad jag gör nu är mest att kyla det, då det är order jag fått för förra benet. Isbalsam och kyllera ovarannan dag.
 
Han är halt på hans andra ben pga senskadan, så han står bara just nu, och vi inväntar veterinärö! Som dock skjuter upp det flera ggr hittills. Men aldrig sett en sådan här svullnad så skrev här för å få "förslag" eller en hum om vad det kan vara. Så vad jag gör nu är mest att kyla det, då det är order jag fått för förra benet. Isbalsam och kyllera ovarannan dag.
Det bästa är att kyla regelbundet med rinnande vatten, flera gånger per dygn, speciellt de första 48 timmarna efter att svullnaden uppkom.
 
Han är halt på hans andra ben pga senskadan, så han står bara just nu, och vi inväntar veterinärö! Som dock skjuter upp det flera ggr hittills. Men aldrig sett en sådan här svullnad så skrev här för å få "förslag" eller en hum om vad det kan vara. Så vad jag gör nu är mest att kyla det, då det är order jag fått för förra benet. Isbalsam och kyllera ovarannan dag.
Han kanske blivit svullen för att han överbelastar det benet när han haltar på det andra benet.
 
En senskada har han! Men i det andra benet. Detta är inte alls samma typ av svullnad och denna är väldigt konstig, har aldrig sett ngt liknande men som du säger är det svårt att se på bilden! Det går först inåt som det skall, i benet, sen så de bredvid är en stor hård svullnad.
Låter som att det håller på att bli ett överben. Om han står så kanske han fått nåt ryck och sparkat sig själv, lätt hänt med hästar som vilar.
 

Liknande trådar

Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
753
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 366
Senast: caballus
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
1 750
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 471
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp