Svullna lymfkörtlar - proteinchock???

Nu har jag inte läst alla de andra svaren, så du har säkert fått samma svar innan. :smirk:

Mitt varmblod får svullna spottkörtlar till och från. (De sitter bakom ganaschen) Han har ingen feber och mår bara bra, men visst kan det se lite otäckt ut ibland! Men det är alltså helt normalt.

För att minska svullnaden brukar jag försöka undvika att han har huvudet så nära marken när han är inne. Därför ger jag hö i hönät! Blir bättre av det tycker jag!
Sen fick jag ett tips av någon annan här på buke att ha en lite pressad citron (såndär saft i en plastcitron) i kraften. Tar inte alls mycket, bara ett "stänk".
Har använt mig av det i ca 1 vecka och han har inte varit svullen sen dess! Så det kan vara värt att pröva! :)
 
Hehe jo jag vet att det sitter lymfkörtlar där med. Men min häst har alltså inte varit svullen just under ganascherna, utan på undersidan av huvudet "efter" ganaschen, samt i läppen, på ganaschen och bakom ganaschen. Veterinär har t.o.m. kollat när hon var sån, och konstaterat och förklarat ang spottkörtlar osv. Min fd delfoderhäst togs det även blodprov på för hon svullnade upp jättemkt och fort, av bara några timmar i hagen("alla" hästar på gamla stallet fick så här i perioder, de åt något som fanns i hagarna..), men hon var helt okej och så, och det konstaterades åter igen att det var SPOTTkörtlarna. :)
 
Jodå jag tror dig, ville bara ge ett tips när du ändå håller på och känner i området!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag har en bullmastiff tik på 6 år och för fem dagar sedan så upptäckte jag att hennes lymfkörtlar svullnat upp, dom vid käken var...
Svar
0
· Visningar
6 594
Senast: Wirro12
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Karre
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 854
Senast: Starstedt
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 537
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp