Bukefalos 28 år!

Halt häst, vad kan vara fel?

eerijka

Trådstartare
Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare (17 år). Han har under ungefär ett år blivit mer eller mindre misskött av sin dåvarande ägare, han fick inte tillräckligt med mat, overkade hovar, dåligt med underlag i box tex.

Jag har nu skött hästen i ca 2 månader och det har inte vart några problem alls, han får rätt mängd foder, har börjat gå korta lugna promenader med han osv. Allt en häst ska ha.

Fram tills nu i veckan då han plötsligt vart halt i ett framben. Vi kom fram till att något måste hänt i hagen, då han inte var halt på morgonen utan gick ut som vanligt. En annan tjej i stallet såg hästarna galoppera och leka under dagen. När han skulle få sitt em. hö märkte vi att han inte kunde ta sig fram till det, utan hoppade på tre ben. Vi tog då in honom och upptäckte att han var svullen över kotleden, men han reagerade inte något vidare särskilt när vi tryckte lätt. Kylde benet och lindade alla hans fyra ben. Boxvila hela nästa dag, då jag på eftermiddagen tog ut han i stallgången. Då gick han som vanligt, belastade benet och svullnaden var helt borta. Hela gårdagens problem var som borta!
Vi beslutade oss för att låta honom gå ut dagen därpå. Ingen hälta alls då jag vid flera tillfällen studerade honom när han gick i hagen under dagen. Men plötsligt börjar han halta igen framåt eftermiddagen av någon anledning. Vi tar in honom (han går nu på tre ben igen) undersöker osv. Hittar ingenting, han är inte ens svullen! Jag lindade benen igen och nu ska han få stå inne några dagar framöver.

Men jag undrar.. Har någon annan vart med om detta? Jag kallar detta spökhälta då jag inte alls vet vad det beror på. Först svullen, sen ingenting. Sen går han normalt.. Sen tre ben igen. Kan tillägga att jag skodde han med både brodd och snösulor för ca 1 vecka sedan och hovslagaren sa då att eftersom hans hovar va så "tunna" och väldigt nerslitna vid detta laget så va han tvungen att sätta några sömmar lite högre upp än normalt och att hästen kan bli halt av att någon söm gör ont. Men eftersom det blev en svullnad i kotleden misstänkte vi inte någon söm problem. Kan tillägga att jag också tog bort broddarna i samband med hans hälta när den uppträdde, eftersom jag vill att han ska stå så plant som möjligt när han har problem med hoven.

Och ja. ang. vetrinär. Jag ringde och rådfrågade hästens förra ägaren (inte hon som misskötte den, utan tidigare ägaren) och frågade om hästen blivit halt i samband med skoning snösula o brodd förr. Svar ja, den hade blivit halt en gång förut av det. Men då hade hon ställt in han på boxvila i tre dagar, så var det som borta. Har inte han blivit bättre idag kommer jag ringa en vetrinär. Vill bara ha svar ang. vad ni tror det kan bero på, eller om ni vart med om detta förr. tack på förhand
 
Sv: Halt häst, vad kan vara fel?

När han är/var svullen, var hoven också varm? Hittade ni förstärkt puls? Jag funderar på hovböld eftersom hästen också då kan bli svullen upp över kotan, och vad jag har förstått kan hälta komma och gå. Det kan ju vara värt att låta hovslagaren titta och klämma lite. Men jag tycker absolut att du ska kontakta veterinär, för problemet kan vara precis vad som helst egentligen!
 
Sv: Halt häst, vad kan vara fel?

Nej hoven var inte varmare än någon annan hov vid det tillfället. Det är så mystiskt. Ja, ja ska åka till stallet om en stund. Är han inte bättre då kommer jag ringa och rådfråga en vetrinär och se vad denne säger. Tack för svar=)
 
Sv: Halt häst, vad kan vara fel?

Tippar också på hovböld. Min hästs hovböldshälta kom och gick lite hur som helst verkade det som, varierade med bara timmar emellan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 267
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: krus
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp