Svullna lymfkörtlar - proteinchock???

F

fragvis

Denna tråd ska väl ligga mellan hästvård och foder antar jag ....
Har bytt stall för ett tag sen. Första veckan var det en tjej som kommenterade att min dam hade svullna lymfkörtlar (de precis bakom ganaschen). Eftersom jag tidigare inte tittat på dessa kan jag inte säga hur de såg ut innan. Jag tror att hon mer eller mindre sett ut så hela tiden. Men vet inte. Hon ömmar iaf inte. Hon sa att det kanske berodde på något bett eller liknande. Damen tempades vid tillfället och hade normal temp!
Idag var det en annan tjej (oberoende av den andra tjejen) som frågade vad jag ger för mineralfoder. Jag undrade varför hon frågade det. Hon visade på att hon var svullen och sa att "så där ser min häst ut varje vår. Då tar jag bort allt mineralfoder, så blir hon bättre! Det är proteinchock!" Sen gick hon så vi pratade inte mer om det.
Nu undrar jag: Ligger det något i hennes påstående? Kan det rimligtvis vara proteinchock? Hon står på uträknad foderstat efter höanalys (17 gSRP). Om det är det, varför då ta bort allt mineralfoder??? :confused: *förvirrad*
Ska tillägga att hon inte har feber. Är ev inne i en tillväxtperiod just nu.

mvh :bump:
 
SKITSNACK!! Och förresten, VAD är proteinchock???

Svullna körtlar är vanligt vår och höst när betet börjar komma upp eller bli sämre. Hästarna anstränger sig mer, går med huvudet mer i backen, äter "konstiga" saker, och körtlarna svullnar upp.

Och förresten, hur kan borttag av mineraler göra att det blir mindre proteiner??
 
Oj vilka teorier då, och helt fel med. :cool: Jag vet precs vad det är, min häst och de andra i stallet hade det tidigare i veckan.

Så här blir det när hästarna går och "hårdbetar", de får i sig en del grus, rötter etc och det fastnar saker i SPOTTkörtlarna som bl.a. finns bakom ganaschen. Det är INGEN fara alls, och det är bara att vänta nån-några dagar så har det gått ner. Om man vill kan man ge psylliumfrön som spolar rent spottkörtlarna, men det är inte nödvändigt. Det är inte farligt och det försvinner!

Detta kommer oftast när gräset börjar spira, och när det börjar sina. :)
 
SKITSNACK!! Och förresten, VAD är proteinchock???

Och förresten, hur kan borttag av mineraler göra att det blir mindre proteiner??

Ja du, ingen aning vad hon menade med proteinchock!!!

Ja, precis vad jag också undrade. Hann inte fråga hur hon motiverade borttaget av mineraler, hon gick hem. Men vet?!?! De kanske sätter till en himla massa protein i mineralfodret fast vi konsumeter inte vet om det... :rofl:

Som sagt, tyckte detta var ett mycket konstigt påstående....

mvh :bump:
 
Det är INGEN fara alls, och det är bara att vänta nån-några dagar så har det gått ner. Om man vill kan man ge psylliumfrön som spolar rent spottkörtlarna, men det är inte nödvändigt. Det är inte farligt och det försvinner!

Detta kommer oftast när gräset börjar spira, och när det börjar sina. :)

Trodde inte heller att det var orsak att bli orolig, eftersom hon inte har ont, feber eller är allmänt påverkad.

Borta på ett par dar??? Hon har haft detta i minst tre veckor! Men sen går det ju och betar redan otroligt ner betat gräs så de måste ju få i sig en massa skumt (grus o sånt)

Tackar och bockar för bra svar (från båda!)! :bow:

mvh :bump:
 
Jaha.. Men om de inte är nämnbart svullna så är det nog heller ingen fara. Men den värsta svullnaden (hamstersvullnad), den går bort på nån-några dagar.

Jag observerade svagt svagt svullna lymfkörtlar på min häst i kanske 1 vecka, sedan blev hon och kompisarna mkt mer svullna på ett par dagar. Men det har gått ner nu, iaf rätt mkt.
 
Min hästs svullnad brukar hålla i sig några veckor oftast. Han slutar ju liksom inte käka för att han blir svullen precis.
 
Jag har faktiskt inte hört om att det fastnar saker i spottkörtlarna, utan de veterinärer jag pratat med har nämnt att de blir svullna alt. blir igentäppta när hästen betar så intensivt.
 
Spottkörtlarna samlar upp sånt kanske? Det är vad jag hört från veterinär iaf. Överarbetade blir iaf spottkörtlarna.
 
Spottkörtlarna är skilda från fodervägarna så om grus och rötter vill fastna i dem så måste de komma via blodbanan...
Möjligt att utförsgångarna tillfälligt kan täppas till men utflödet av saliv bör ju effektivt hindra detta..
 
Bakom ganachen finns både en spottkörtel o en lymfknuta, lymfknutan är normalt sett mindre o ligger framför spottkörteln. Om det blir svullet kan det vara svårt även för den som är van att känna vilken som är vilken. Håller med Gulig om att sand, foderpartiklar od inte kan komma in i spottkörlarna däremot kan utförsgångarna ibland bli tilltäppta oftast vid någon inflammation.
PL
 
Jaså vad konstigt för detta har jag hört av veterinär.. Men isf kanske spottkörtlarna får jobba övertid då, och blir därför svullna..? För min häst har blivit svullen i andra spottkörtlar med, de sitter ju lite överallt, bl.a. i läppen, på ganaschen och "under" huvudet, alltså längs med undersidan av huvudet.
 
"Under" huvudet, på insidan av ganaschen, har du även lymfknutor (en på var sida, kan kännas som att de går ihop).
 
kvarka?? det går ju runt om i sverige just nu. vi har TOTAL ridskoleförbud just nu i vårat stall. ingen får besöka en ridskola. Vi vill inte ha hit en massa kvarka!
 
Nej, det tror jag inte! Hon är ju inte sjuk! Hon har inte förhöjd temp, är allmän påverkad, har ont, hostar mm mm. Hon äter och dricker som hon ska och är pigg som aldrig förr.

Pratade med min tränare om detta och hon trodde att det ev kunde vara för att hästen är lite hrmm rund. :o. En av hennes elever har också en häst som hade detta i flera år (utan sympton) tills hästen var i bra form/kondition. Då försvann detta!

mvh :bump:
 
Hmm...
Varför just bara "ridskoleförbud"?
Större stall med mkt "omsättning" av hästar och människor annat än ridskola, kan ju i så fall vara lika "farliga" ur smittosynpunkt.
 
hehe ja självklart vi besöker just nu INGA stall förutom våra eget. inga hästar tävlar i vårat stall så den biten är skönt att slippa just nu=)
HELTsäker kan amn ju inte vara men vi har på detta sättet minskat ner risken betydligt=)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag har en bullmastiff tik på 6 år och för fem dagar sedan så upptäckte jag att hennes lymfkörtlar svullnat upp, dom vid käken var...
Svar
0
· Visningar
6 594
Senast: Wirro12
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Karre
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 854
Senast: Starstedt
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 537
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp