Svullnad på halsen

Mixxedup

Trådstartare
upptäckte för några dagars sen en hård svullnad på halsen på min häst. Den känns som en halv boll ungefär. Verkar inte ömma. Sitter långt ner på halsen mot bogen. Vad kan det vara? Är pigg som vanligt. Går ensam i hage.

Sv: Svullnad på halsen

Halv boll? Typ tennisboll? Pingisboll?
För att tänka det värsta, så skulle det kunna vara en tumör.
Håll koll så den inte växer!!
Tycker du ska kontakta vet. om du känner dig osäker, speciellt om du märker att den blir större. En elakartad tumör växer fort.

Tryck och kläm inte, utan låt knölen vara.

Skulle nog säga som en halv tennisboll. Den är fortfarande stor idag när jag kikade men var inte lika hård som igår. Jättekonstigt! Har aldrig sett det på häst förut och hästen verkar inte påverkad av det. Svullnaden har dock än så länge inte ökat i omfång.

Hur länge har den suttit där? Dök den upp bara på en dag eller har den kommit smygande?
Var exakt på halsen sitter den. Mer mot struphuvudet eller närmare manken?
Hur rör sig hästen. Har den känt sig låst i vissa rörelsemment på senarr tid?
Käns den stel eller mjuk (knutan).
Vissa hästar kan nämligen få stora muskelknutor på visa områden på halsen pga en lätt trauma i hagen, lite extra ansträngd efter ett träningdpass.
Men du bör nog låta någon se över det.
Är det en muskelspänning då mådte den mjukas upp.
Är det något annat bör veterinär se över det.

Min häst fick en knöl som låter som den din häst har. När den först dök upp fick hon feber en kväll som gick över till nästa morgon. Knutan hade storlek som en halv tennisboll, och var mjuk. Vet. tillkallades och h*n trodde att hon fått ett hårt slag/spark (hästen gick i stor hage i flock) och fått en lårkaka. H*n skrev ut metacam. Fick beskedet att det kunde ta ett par-tre veckor innan den la sig. Men den försvann inte och när den efter 5 veckor började svullna upp mer och då även var hård i mitten men mjuk runtom tog vi henne till kliniken. De u-ljudade och tog prover och det visade sig att den var full av var. Fick tid för op och de opererade ut en böld stor som en grapefrukt. Detta var nu 11 dagar sedan. Har fortf inte fått svar på vad denna böld kunde bero på, men den är skickad på analys så hoppas snart få veta. Nu har hon boxvila och ett op sår med stygn som är ca 15 cm långt med ett drän-hål i nederkanten. Fortf svullet men jag hoppas verkligen det lägger sig snart.. Annars blir det en tur till kliniken igen i veckan.
Är nyfiken på hur det gått för din häst?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
400
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 205
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka