Svullnad vid ganachen?

P

Pyrusan

Hjälp, hjälp, hjälp!
Min ena häst fick i februari en _liten_ svullnad precis vid sidan av ganachen (kommer tusan inte ihåg stavningen just nu) på båda sidor. Ingen feber, inget foderbyte, pigg och glad som vanligt vid ridning/hantering.
Misstänkte att det kunde vara antingen en tandinfektion eller en tilltäppt körtel.
Började massera lite för att ev öppna upp körteln om det nu var det som var problemet. Det blev lite bättre av det!
Blev ju dock orolig (jag litar defenitivt inte på mig själv när det gäller att ställa diagnoser!) så jag tog ut veterinär som även är utbildad "hästtandläkare" som gick igenom honom, kollade munnen och raspade lite, men hon hittade inget fel.
Svullnaden kom och gick med någon vecka mellan fram till i maj då vi släppte dem på bete.
Då upphörde det helt! :)
Men nu när vi har stallat in har det kommit tillbaka lite.
VAD ÄR DET??
Veterinärerna hittar inget (har haft två stycken ute nu) utan de säger bara "ja, men fortsätt massera eftersom det hjälper".. :(
han har som sagt ingen feber, äter som en häst ( :smirk:), är glad och pigg vid ridning etc. Alltså ingen förändring i övrigt.
Kan han vara allergisk mot något i stallet eftersom det upphörde under betet? Damm kanske??

En sak som är lite klurig är att i februari när svullnaden först kom bytte jag till ett annat bett ett tag. Sen bytte jag tillbaka under betet till vanligt två-delat och nu vid installning har jag bytt till 3-delat bett.
Kan han spänna sig (vid känsel av nytt bett) så att han blir svullen?
 
Min häst blir svullen där i balnd, spotkörtlara har jag fått veta, och allergisk reaktion. Inget av de är farligt.
Dom kan ha käkat något olämpligt i hagen eller så.
Hos min häst kommer det ibland och sen försvinner det efter några dar. Brukar ta det lite halv lungt med ridningen men inget speciellt. :)
 
Min herre har oxå fått en svullnad vid sidan av ganaschen.
Pratade med en tränare som sa att det är ingen fara, det är pga damm. Tipset jag fick var att ge lite (mer) vatten i maten så skulle det nog försvinna om ett par dagar. Om inte så kunde jag ge honom lite utspädd citronsaft. ;)(han har ätit citron, därav den sneda munnen) Eftersom det är lite syrligt så skulle det tydligen suga ut vätskan i spottkörtlarna (det som är svullet).
Hon sa inget om att jag skulle ta det lugnt med ridningen (red hopplektion för henne 20 min senare).
Kan ju dock vara lite svårt för dem att krulla ihop nacken när det tar emot men annars är det nog ingen fara.
 
Min häst blir svullen där i balnd, spotkörtlara har jag fått veta

Samma här! Min dressyrtant som sa att det förmodligen var dem som var lurt med.. Och hon sa också att det inte var någon fara.
 
Tack för tipsen! :bow: Jag ska testa citronen och extra vatten i maten!
Att det kan vara damm låter troligt eftersom han inte hade något i sommar när han gick ute dygnet runt, men så fort jag tar in honom under nätterna får han tillbaka det.. :crazy:
 
Sitter det mellan ganashen och halsen? Min ena har fått det ibland (och även min kompis häst) och det har kommit när det varit lite bete. Det berodde helt enkelt på att hästarna gick och betade "under" tråden för att komma åt gräset på utsidan.
 
Min häst går ute dygnet runt året runt och får det mest på sommaren. Så det borde inte vara damm, han får ju inget dammigt foder heller(hö etc.)
 
Hur mycket citron ska man ge? Han brukar inte dricka ur hink, kan man ge det i betforn?
:bow: :bow:
 
Var du lugn.
Det är med största sannolikhet spottkörtlarna....
Eller produktionen i spottkörtlarna.
Mina pållar får det av och till.
Vid betes släpp -> alltid.
Häromdagen kom det igen, då hade de gått i en "ny" rasthage = lite extra gräs.
Om de är lite stressade, kan det komma på vintern.
Då kastar de i sig sitt hö, och tuggar med en annan intensivitet än annars.

Jag tuggar sällan tuggummi, men när jag gör det, kan jag känna, att det blir lite ömt och hårt bak mot käken till.
Det blir nog en liknande effekt på hästarna.

Konstigt bara att din veterinär inte sade något....

Summa summarum.
Mina hästar får detta symptom vid ett flertal gånger, vid olika tidsperioder.
När de är det, har det samband med betes släpp, eller stressmoment. När de är stressade, är körtlarna mindre.
När de släpps på bete, kan körtlarna anta falukorvs format! ;)
Helt ofarligt, och helt normalt.

Men jag skulle nog byta veterinär...
Om jag hade varit du, hade jag i alla fall tagit en rejäl funderare över om det inte bara var mina pengar de var ute efter....
Jag hade nog känt det så i alla fall....
mvh
 
Jag vet inte riktigt hur mycket eller om det går bra att ge i betforn men jag ska fråga henne idag. Vill ju veta oxå för egen del.



Min får NATURLIGTVIS heller inte dammigt foder men det blir automatiskt lite dammigare i stallet än vanligt då alla lägger in nytt spån.
Vissa :devil: vattnar inte gången innan de sopar heller. :(

För det tredje så har vi fått ny manegebotten som tyvärr inte har blandat sig riktigt än så där är oxå lite dammigt. (naturligtvis så rider jag där så lite som möjligt men ibland är det ju tvunget) :confused:
 
Håller med "hoppsan". Min häst har också så, fick det inskrivet i protokollet på kvalitén men de sa inget om någon åtgärd eller att det skulle vara farligt på något sätt. Min tränare säger att det kan bli så när hästarna har dåligt med mat i hagen tex och går och betar länge med sänkt huvud.
 
Min förra häst var likadan, vid den tiden det är mkt lera ute i hagen(februarui/mars främst). Var bara att rida och hålla på som vanligt så försvann det efter några timmar :)
 
Nja, hon är väldigt duktig min veterinär och inte så väldigt dyr heller. Det var jag som sa spotkörteln först innan hon tittade på det och sen hon höll med om att det _kunde_ vara det.
Däremot sa jag ingenting till den andra veterinären utan lät honom göra egen bedömmning först. Han nämde det inte ens..

Tack för att du lugnade ner mig lite! ;) :bow:
 
Jag har en bronkit häst så han får inget som överhuvudtaget kan damma, lever ute året runt dygnet runt, käkar hösilage och allt "torrfoder" som havre ges tillsammans med betforn.

Vorre jättebra om du kan medela om citronen sen :bow:
 
Pratade med tränaren idag igen.
Det ska vara pressad citronsaft (sådan som finns på "plastcitron"). Späd ut den så att det fortfarande smakar citron.

Bäst är om pållen kan dricka det direkt ur spann annars går det bra att ge i betforn. Huvudsaken är att han får i sig det.

(vattenkoppen är ingen bra idé då pållen kan sluta dricka ur den helt, det vill man ju inte)

Lycka till! ;)
 
Grattis!!! :bump: :bump: :bump:
Hoppas att min herres oxå ska vara det. Igår när jag tog in honom från hagen såg han ut som en hamster! :( Mindre kul!!!
 
Samma här det kommer ibland men försvinner bara efter nån dag....
 
Ja, det är skumt hur det kan vara tjockt ena dagen och andra dagen ingenting.. :crazy:
Nu har jag köpt en såndära plastcitron, så nu ska vi se vad han gillar det! :)
Kanske får en SUR häst nu istället! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
4 982
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 982
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp