Lazio

Trådstartare
Min häst är lite svullen nedanför knäet på baksidan (om ni fattar) på vänster fram. Det är som en liten "bulle" där, kanske 3 cm lång. Vet inte vad det är, hon visar ingenting, ingen smärta/ömhet, ingen värme, ingen hälta eller nåt, den förvinner inte eller blir värre om man rider/inte rider. Den bara sitter där.
Vad är det för nåt? Nån som kan gissa eller vet? :confused:
 
Låter som en galla av något slag? alltså en vätskeansamling. Min häst har en på utsidan av sitt kne, mjuk och ger efter för tryck. Den har ha haft i flera år nu. Det går att tappa dom, men det är inte nödvendigt. Desutom fylls de ofta upp igen.
 
jaha, jo, jag upptäckte den för en vecka sen ungefär. men den sitter liksom på baksidan av skenan eller hur man ska säga. kan hästar få gallor där? :confused:
 
Jag tror att det kan vara ökad mängd vätska i senskidan som ligger runt båda senorna strax under carpus. Min häst får så ibland, oroväckande tycker jag, minskar lite på träningen, lägger nattbandage och hon rids lindad - arnikaliniment ibland, och så försvinner det...
/P
 
Nej, jag tycker du ska rida, men ta det lite lugnt ett tag! Han har kanske överansträngd sina ben lite. Men att ställa av honom är inte nån ide, du måste ju hålla i gång cirkulationen. :)
 
jag sa inte att hästen skulle ställas av, jag sa att jag MINSKAR på träningen av MIN häst. Det är inte samma sak!
Det är viktigt att se till att hästen använder samtliga ben korrekt och inte sparar ett eller flera eller belastar ojämnt.
/P
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp