Bukefalos 28 år!

Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

För intresseklubben så uppdaterar jag tråden.;)

Westernsadeln provreds, men var inte tillräckligt bra så den fick åka tillbaka, men det blev inga knölar av den trots uteritt på 2,5 h med mycket backar och galopp. Sedan prövade jag en begagnad Montsegur, men den var för vid så den fick också åka tillbaka. Fick hem en Griffin T4 dressyr som inte heller passade.

Idag var vi till bl a equiterapeut. Orsaken till att kusen får knölar kan vara att han är dåligt musklad i ryggen och att tornutskotten i vissa situationer blir för "frilagda" och därför utsätts för för mycket tryck. H*n gav många bra kommentarer om kusens rygg och övrig fysik, förslag på ändrad träning med mycket arbete från mark en period m m.

H*n kollade på mina 3 sadlar, med reservation för att h*n inte är sadelprovare, och tyckte att allroundsadeln från Crown och dressyrsadeln från Lemetex var OK som hästen är nu. Kentauren var sämst så då vet jag vilken jag ska sälja. Westernsadel föreslogs för uteritter. Bomlös sadel verkade inte vara en bra idé.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Jag vet, men jag tycker bättre om westernsadlar. Dessutom är de lättare att få tag på numera.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Jag kör på dubbla skito-paddar jag till min Torsion och min Barefoot Londonsadel och upplever dessa sadlar som hur tryckfördelande som helst tack vare paddarna. Skulle dock aldrig rida med en enkel padd.Tycker inte att en enkel padd är tillräckligt tryckfördelande.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

för starkt/mycket medel när du tvättar schabraken? sned sadel som behöver stoppas om=
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

På a) svarar vi nej och på b) svarar vi också nej.;)

Jag har använt samma sorts tvättmedel hela tiden. Det spelar inte heller någon roll vilket schabrak jag använder. Möjligen att renskinnet skulle kunna göra skillnad, men jag har ridit för lite med det ännu för att kunna säga det.

Samtliga sadlar jag har haft resp provridit har varit bra i stoppningen. I alla fall har de sett ut som det för mig som amatör.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Har du koll på att vojlocken håller sig uppe i kanalen ordentligt under hela ridturen?
Det är ganska vanligt att vojlocken glider ner och lägger sig i spänn över ryggraden och då blir det ett fruktansvärt tryck på tornutskotten. Kolla under hela ridturen att du lätt kan stoppa in spöet i kanalen under vojlocken. :idea:
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Det verkar inte spela någon roll om vojlocken eller schabraket är uppe eller nere.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

För intresseklubben så uppdaterar jag tråden igen.;)

Idag var vi till bl a equiterapeut. Orsaken till att kusen får knölar kan vara att han är dåligt musklad i ryggen och att tornutskotten i vissa situationer blir för "frilagda" och därför utsätts för för mycket tryck. H*n gav många bra kommentarer om kusens rygg och övrig fysik, förslag på ändrad träning med mycket arbete från mark en period m m.
Efter equiterapeuten undersöktes hästen av en veterinär bl a för en skum hälta på höger fram som finns ibland och ibland inte. ET-n klurade lite på det också. Hältundersökningen var bara översiktlig pga vi egentligen var där för tandundersökning. I alla fall reagerade kusen på lågt böjprov på båda fram och besök på klinik för vidare utredning rekommenderades.

Nu har vi varit på klinik. Den här gången var det inget fel på frambenen, men han har början till spatt i ett bakben. Han behandlades för detta och vilar nu. Veterinären trodde att bakbenet är en bidragande orsak till att ryggen är dåligt musklad. Han har helt enkelt inte kunnat arbeta korrekt. Spattdiagnosen förklarar annat strul också. Därmed kan jag lägga sadelletandet på is tills jag vet hur det går med benet.:cry:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Barefoot Lexington på väg, men har inte beställt någon pad ännu. Lexington har tydligen rätt rejäla paneler under och min...
Svar
2
· Visningar
673
Senast: AnneSofie
·
Utrustning Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp. Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon...
2
Svar
26
· Visningar
4 960
Senast: Maran
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 809
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp