Bukefalos 28 år!

Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Menar du SKITO eller HAF?
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Oh vad spännande!

Håll oss uppdaterade och med bilder på sadlarna! :banana:
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Det där ser ju bra ut. Men... det är svårt att se i den bildvinkeln om din hästs ryggrad skyddas av ryggfiléerna eller om den sticker upp så att säga.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Du har rätt, eftersom bilden är tagen uppifrån är det svårt att se... Hennes muskler är i nivå med ryggraden. Men hur som helst visar bilden iaf att jag som ryttare inte trycker ned sadeln över ryggraden med min sits, mina sittben eller stigläder. Alltså ett jämnt tryck över ryggen!

Efter ett antal föl har hon en lätt svängd rygg, och problemet är att de flesta sadlarna bygger en "bro" med tryck under fram- och bakvalv och en sadel som svävar i luften under ryttaren :( Denna sadel formar sig efter hennes svängda rygg och samtidigt avlastar den ryggraden. Jag använder inget järn i framvalvet.

Skuggan i hörnet nere till vänster är från fotgrafen ;)
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Men om jag tittar på min häst uppifrån så är ryggraden också torr oavsett vilken sadeln han har haft. Åtminstone med de sadlar jag provat/ägt hittills. Däremot kan han trots det få knölar. Alltså utsätts ryggraden för icke hälsosamt tryck med vissa sadlar. Det är vanligast att det händer när han har en sadel med bred kanal. Då funderar jag om bommen hamnar för nära ryggraden när jag sitter i sadeln trots att det utan ryttare ser ut att vara gott om plats emellan. Det fenomenet gör att jag också är lite nervös inför bomlöst. Problemet har dock inte visat sig med de westernadlar jag har haft trots att de var för smala på slutet. Ibland önskar jag att kusen kunde tala om tydligare hur sadeln känns.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Den vanligaste kritiken mot bomlösa är att sadeln a) glider, ligger inte still b) inte utjämnar trycket på ett tillfredsställande sätt.

Där har jag försökt förmedla mina erfarenheter av en sadel som ligger still med ett jämnt tryck över ryggen på mina hästar.

Vissa saker måste man uppleva själv! Jag kan bara rekommendera dig att prova dig fram , mer än en enda gång, och lita på din magkänsla :)

Lycka till ;)
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Ja, jag vill gärna prova mig fram, men tyvärr kostar det ofta en massa pengar köpa och sälja sadlar bara för att prova. En enstaka försiktig provridning ger inte så mycket har jag lärt mig av bitter erfarenhet.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Hej allesammans.

Jag har en BF Cheyenne. Min häst trivs INTE med t.ex. för smala sadlar, då stapplar hon och är svår att sadla osv. Men så fort hon har den bomfria trivs hon, går rent och piggt med låånga fina steg.
Har itne ridit så länge med den bomfria än, men den ger i alla fall inget tryck på manken, det kan man känna om man stoppar fingrarna under tunneln när hon rör på sig - man är inte ens nära att klämma fingrarna = många cm ovanför manken hela tiden.

Jag älskar med andra ord min BF, men i och med att den är "platt" och inte uppbyggd så känns den ju betydligt bredare än t.ex. ST, Freeform och Soft saddles.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Kul att det funkar bra för er med sadeln.:)

Det är inte tryck på manken jag oroar mig för. Där brukar bli tillräckligt utrymme om bomsadeln inte är för vid alt. den bomlösa har ett lagom högt framvalv. Det är alltså vid tyngdpunkten min häst far illa. Har du någon uppfattning om du har luft emellan även längre bak under sadeln?
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Det går ju inte att känna, men det ser man ju på padden. Den är smutsig överallt annanstans, utom vid kanalen, där den är helt vit.
Det räcker för mig i alla fall.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Jag har provridit några bomlösa och den jag tyckte bäst om var Karlslund, satt som en smäck i den! Så strunta i att den är skitful och ser ut som en islandssadel, prova! Min häst har rejäl manke så den fungerade inte på honom, men kanske bättre på din?

En annan sadel jag tyckte jättemycket om var ST comfort, hästen älskade den också, men jag behöver mer benstöd än vad den kunde erbjuda.

ST dressage var helt ok men jag skulle inte betala så mycket pengar för en sadel med så usel och billig läderkvalitet.

Fördelen med ovanstående är ju att man kan ha vanliga schabrak under och slipper paddproblemet. Nackdelen (tycker jag) är att ST-sadlarna kräver koppjärn i framvalvet och det vill man ju inte skruva om varje gång man byter häst, men har man bara en så går det väl an.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Tack för tipsen!

Hur sadeln ser ut bryr jag mig inte om om den passar hästen och mig. Jag har inget emot islandssadlar, men efter att ha ridit i några så har jag kommit fram till att det inte är vad jag vill ha. Kari Flex är säkert en bra sadel för en del hästar och ryttare, men jag vill ha en sits på sadeln och inte en dyna. Tyvärr. Smaken är som baken.;)
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Uppdaterar min tråd för intresseklubben.;)

Jag hade en Freeform på öppet köp. Jag tyckte om sitsen på sadeln, men hästen gillade den inte. Den gled fram och klämde på bogbladen, särskilt i nedförsbackar, trots att jag meckade med järnet. Han ville inte trampa under sig och gå med ryggverksamhet med sadeln och blev snubblig bak. Alltså blir det ingen Freeform och inte heller Barefoot. Sannolikt inte Torsion heller.

Stallkompisarna med Barefoot London, som jag skrev om tidigare i tråden, har sålt sin sadel och köpt en vanlig dressyrsadel istället. Deras häst gillade inte Barefooten trots försök att anpassa padning m m.

Jag har haft den modifierade versionen av Masterbacks (fd Tack On Back) MB dressyr på prov. Hästen verkade gilla sadeln med Grandeurpad under. Utan paden blev det ingen som helst mankfrihet. Jag trivdes inte med sadeln så det blir inte en sådan heller.

Efter det har jag provridit några dressyrsadlar. En Albion Style som hästen gick bra med och inte fick några knölar av på de få ridturer jag gjorde. Tyvärr var sätet fel för mig. Alltså fick den åka tillbaka.

Igår provred jag en dressyrsadel, Finesse Spalding. Låg jättebra i stallet, men åkte fram en liten gnutta vid ridning, kanske pga kusens sommarmage. Glad häst ändå och jag tyckte om sadeln. Yes! Vi har en vinnare!? Nä, knölar på ryggen.

Provade min "gamla" dressyrsadel Lemetex Galant igen. Den skulle egentligen säljas för jag inte var riktigt nöjd med den. Nu låg den plötsligt OK på hästen igen i stallet. Åkte inte fram. Glad häst. Perfekt avtryck efter ridning. Och... Knölar på ryggen!

Jag blir galen! Va :devil: ska jag göra?

Chansa på att westernsadel kan funka? Köpa en McLellan-sadel? Prova en Trekker eller Startrekk? Prova igenom resten av världens engelska bomsadlar? Det räcker liksom inte att rida 10 min på sadelprovning för att knölfenomenet ska uppstå. Det blir inte varje ridtur heller. Jag fattar ingenting!

Någon som har en knölbenägen häst? Vad fungerar för er och inte?

Snart börjar jag med körning istället.:crazy:
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Hästen fick alltså knölar av sadlar som var lite mer åt det böjda hållet. Jag hade antingen lärt mig tycka om Albion Style eller riktat in mig på liknande sadlar...
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Kan du inte få ut en provsadel av Trekker Master?

Det låter som den skulle ha potential att ligga riktigt bra, deras latexbossor gör underverk för känsliga ryggar och hästarna vi haft den till har bara njutit i fulla drag.

Stall Vrå borde ju ha en provsadel, jag tycker det kan vara värt för dig att prova nu när du uteslutit så mycket annat.

Hade du bott närmare hade du gärna fått låna vår, den saknar häst just nu och hänger bara i sadelkammaren.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Hästen fick alltså knölar av sadlar som var lite mer åt det böjda hållet. Jag hade antingen lärt mig tycka om Albion Style eller riktat in mig på liknande sadlar...

Nejdå, han får knölar av sadlar åt det rakare hållet också t ex Crown Monarche som jag har nu, Globus Loke, Santa Cruz Celine resp Kentaur Artemis. Artemisen var värst. Men inte varje ridtur och jag har inte hittat något klart samband med sadelns form. Samtliga sadlar har sett ut att ligga OK i stallet, men Crown och Loke har visat sig vara lite för raka vid ridning. Celinen växte hästen ur och såldes därför. Loken är såld och Monarchen borde jag sälja. Synd för jag gillar Monarchen. Artemisen används inte utan ska säljas.

Tyvärr kan jag inte lära mig att tycka om Albion Style. Jag fick ont av den där man inte vill få ont.;) Min exteriör och sits passar inte ihop med sadlar med höga framvalv och mycket cutback. Dessutom red jag bara två gånger i den. För litet underlag för att kunna säga något säkert om ev framkallande av knölar.

När hästen var yngre hade jag bl a Zaldi Royal och Stübben Siegfried till honom. Inga knölar då så vitt jag minns. Vid närmare eftertanke tror jag att problemet har dykt upp under det senaste året, men blivit mera frekvent de senaste månaderna.

När jag lämnade tillbaka Finessen idag pratade jag med en i butiken om problemet när hon undrade vad som var fel. Hon tyckte att jag skulle kolla upp hästen hos en equiterapeut el dyl. Hon berättade om en annan kund som hade haft ett liknande problem med sin häst. De provade massor med sadlar och hästen fick en knöl varje gång oavsett sadel. I det här fallet blev knölen vid manken. Så småningom fick hästen träffa en bra equiterapeut, som kom fram till att hästen hade låsningar m m i ryggen. Efter behandling försvann problemet med knölen. Så långt hade jag liksom inte tänkt förut utan utgått ifrån att det är sadeln som är problemet. Jag tror att jag ska beställa tid hos en teraputt för att kolla upp att rygg m m är OK.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Kan du inte få ut en provsadel av Trekker Master?

Det låter som den skulle ha potential att ligga riktigt bra, deras latexbossor gör underverk för känsliga ryggar och hästarna vi haft den till har bara njutit i fulla drag.

Stall Vrå borde ju ha en provsadel, jag tycker det kan vara värt för dig att prova nu när du uteslutit så mycket annat.

Hade du bott närmare hade du gärna fått låna vår, den saknar häst just nu och hänger bara i sadelkammaren.

Tack för erbjudandet!:)

Jag har varit i kontakt med Stall Vrå om Trekker idag. Hon har sett hästen i maj och rekommenderar inte Trekker till honom. Hon tycker att han behöver en sadel som fördelar vikten över en större yta t ex en bladsadel när nu inte Freeform fungerade. Om en försäljare av Trekker tycker det så så bör jag nog ta till mig den rekommendationen. Annars var min förhoppning att det skulle kunna funka.

Jag har hittat en begagnad westernsadel idag av samma modell som vi har haft och trivdes med tills hästen växte ur den. Sadeln jag har hittat nu är vidare och bör passa till bomvidden i alla fall. Jag ska skicka efter den och får ha den på öppet köp. Om hästen trivs med sadeln så får det bli en westernsadel ett tag. Inte det mest optimala nu när jag inte försöker bli westernryttare längre, men om hästen kan må bra av sadeln så får jag krumelurrida så gott det går. Tur att jag inte tävlar.;)

I sammanhanget kan man fundera över hur en acceptabelt musklad rygg ska se ut. Det en person tycker är OK jmf vad h*n är van att se tycker antagligen en annan inte är OK beroende på hennes/hans referensramar.
 
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Blir det någon skillnad om du har olika material under sadeln? Jag har en bekant vars "knölbenägna" häst endast fungerar med renskinn.

Min egen häst får knölar av bomsadlar bakom manken om hon inte har en apbred kanal. Jag gillar lyckligtvis Albion även om min plånbok inte har råd med en nu så blir det nog en sedan. Jag kör bomlöst så länge.

Sadlar är en hel vetenskap... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?

Hm, det har jag inte tänkt på. Jag hade renskinn under sadeln ett tag på vårvintern, men minns inte hur det var med eventuella knölar då. Det kan vara värt att göra ett experiment med det. Fast det verkar å andra sidan lite märkligt att det plötsligt skulle vara det enda som fungerar för min häst. Han har ju kunnat ha sadel med vanligt schabrak under förut. Något skumt är det i det här. Men tack för tipset!:)

Edit: Albionen jag red med ett par gånger hade en apbred kanal. Men (igen) ett antal av de andra sadlarna jag har prövat har haft breda kanaler också. Och han har som sagt kunnat ha t ex Stübben Siegfried tidigare. På dessa är det definitivt inte apbreda kanaler. Å andra (eller tredje) sidan så är ju kusen grövre nu än när han hade Siegfried.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Barefoot Lexington på väg, men har inte beställt någon pad ännu. Lexington har tydligen rätt rejäla paneler under och min...
Svar
2
· Visningar
673
Senast: AnneSofie
·
Utrustning Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp. Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon...
2
Svar
26
· Visningar
4 960
Senast: Maran
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 809
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp