Bukefalos 28 år!

SWB inrättar visselblåsarfunktion

Det är väl jättebra, men jag vet inte om jag ger så mkt för en visselblåsarfunktion INOM ridsporten. Det låter ju jättebra att dom ska ta tag i saker..

så länge det inte gäller deras egna vänner då såklart
Jag pratade med en person som är aktiv inom SEB om det häromdagen. Hen nämnde att det finns personer som innehar höga positioner inom ridsporten som har unghäst hos personen som pekas ut av AB granskning. Blir intressant och se hur det ageras framåt.
 
Jag pratade med en person som är aktiv inom SEB om det häromdagen. Hen nämnde att det finns personer som innehar höga positioner inom ridsporten som har unghäst hos personen som pekas ut av AB granskning. Blir intressant och se hur det ageras framåt.
SEB eller SWB?
 
Vad jag kunde läsa i en fb grupp så verkar flera i styrelsen vara släkt eller väldigt nära vänner med varandra och det anklagade stallet. 🤷‍♀️
Om du syftar till en viss person som sista tiden skrivit flera inlägg som kritiserar förbundet i huvudsak, så får man tyvärr ta hen med en nypa salt, tycker jag. Hen är dömd för grovt förtal tidigare och har också med väldigt hårda ordalag försvarat flertal av männen inom ridsporten som stått anklagade för sexuella övergrepp etc.

Per se, tycker jag inte det är jätteförvånande att det finns band mellan företaget i frågan samt SWB, förbundet osv. Ridsporten är ju inte så stor och ffa "toppen" inom olika skikt/grenar är lite av en ankdamm. Det intressanta blir att se hur det hanteras.
 
Vad jag kunde läsa i en fb grupp så verkar flera i styrelsen vara släkt eller väldigt nära vänner med varandra och det anklagade stallet. 🤷‍♀️
Jag tycker faktiskt inte det är ett dugg konstigt att personer i toppen är vänner med varandra. Det blir man liksom i en organisation, oavsett vilken. Man är på samma möten, tävlingar och liknande.

Jag är i en bransch där jäv diskuteras massor och det går liksom oftast inte att hamna i sammanhang där människor inte känner varandra/har gjort affärer med varandra/etc. Det viktigaste är HUR man hanterar ev jävssituationer. Jäv kommer alltid att uppstå, men det måste finnas tydliga riktlinjer för hur det hanteras.

får man en ledande position i en organisation kommer man inte direkt från gatan och blir inslängd som ordförande. Utan det krävs att man har organisationskunskap och koll på hur (i det här fallet ridsporten) allt funkar. Därför blir det ofta personer som har varit med länge och som känner många. Det behöver inte vara dåligt, utan ger ofta en stabilitet och kontinuitet i organisationen. Sedan får det såklart inte bli osunda strukturer, det måste alltid motverkas och lyftas. Men att tro att det går att ha en organisation utan att folk i toppen ska vara vän med någon annan eller ha gjort affärer med någon är liksom inte rimligt
 
Fast det första man borde börja ifrågasätta är väl vilka krav man ställer på hästar i olika tävlingar och championat. Som jag ser det är detta en del av det som driver fram oetisk hantering av i alla fall unga hästar där det ytterst allltför ofta handlar mer om pengar och status än om god hästhållning m hästens bästa i fokus. Ägare och uppfödare lämnar bort sina unghästar och vill ha resultat - hästen ska prestera och öka i värde. Det kostar pengar att ha hästen på utbildning och ju längre tid det tar desto mer pengar kostar det …
Det vi ser komma upp i ljuset är ju den värsta avarten av en hel industri som kretsar kring främst tävlingshästar. Sår i munnen, hårt spända nosgrimmor, hyperflexion som ju är ju knappast nytt …Att skapa visselblåsarfunktioner kan kanske hantera toppen på isberget, men under ytan finns ju alla på olika sätt bidrar - allt från organisationen som sätter krav i ett tävlingsreglemente, domaren som ställer upp på kraven, uppfödaren som
lämnat bort sin häst f inridning och visning, den som köpet hästen och fortsätter träna mot nästa mål och till den som köper biljetter till unghästchampionat och Falsterbo och sitter på läktaren och beundrar ….Det är nog en del som behöver tas en total omstart kring för att få bukt med detta ….
 
Senast ändrad:
Fast det första man borde börja ifrågasätta är väl vilka krav man ställer på unga hästar i olika tävlingar och championat. Som jag ser det är detta en del av det som driver fram oetisk hantering av i alla fall unga hästar. Ägare och uppfödare lämnar bort sina unghästar och vill ha resultat - hästen ska prestera och öka i värde. Det kostar pengar att ha hästen på utbildning och ju längre tid det tar desto mer pengar kostar det …
Det vi ser komma upp i ljuset är ju den värsta avarten av en hel industri som kretsar kring främst tävlingshästar. Att skapa visselblåsarfunktioner kan kanske hantera toppen på isberget, men under ytan finns ju alla på olika sätt bidrar - allt från organisationen som sätter krav i ett tävlingsreglemente, domaren som ställer upp på kraven, uppfödaren som
lämnat bort sin häst f inridning och visning, den som köpet hästen och fortsätter träna mot nästa mål och till den som köper biljetter till unghästchampionat och Falsterbo och sitter på läktaren och beundrar ….
Ja en visselblåsarfunktion som är oberoende är bra, men vi måste försöka ändra förutsättningarna som gör att sånt här kan förekomma. Redan innan det här uppdagades funderade jag på om det inte vore vettigt att helt förbjuda tävlingar för hästar under 5 eller kanske tom 6 år - och även en åldersgräns på GP på 9 eller 10 år. Det är dåligt för ekonomin i sporten, men är troligen positivt för hästarna. Jag tror också det är nyttigt att sluta tala om att hästar "är utbildningsmässigt i fas" - så som det används handlar det ju om att den ligger i topp gällande utbildning för sin ålder, inte att den ligger i något ideal eller snitt. Även vi vanliga hästköpare måste ha rimliga förväntningar på utbildning, och vara beredda att betala för god utbildning på hästens villkor. Vi måste lära oss uppskatta (och vara beredda att betala för) hantverkshästar hellre än industrihästar!
 
Jag tror också det är nyttigt att sluta tala om att hästar "är utbildningsmässigt i fas" - så som det används handlar det ju om att den ligger i topp gällande utbildning för sin ålder, inte att den ligger i något ideal eller snitt.
Det här är viktigt. Jag minns när en person jag känner skulle importera en häst från USA . H*n fick köpa den billigt för den var efter i utbildningen. Hästen? Jo det var en 3-åring som inte hade börjat med spinn än :crazy: det var lite mer men den var insutten och fullt fungerande på bäbisnivå. Den skickades till en tränare så den skulle komma ifatt och sedan skulle den tävlas i höga klasser i Europa inom jag tror reining och cutting. Jag tror aldrig den presterade särskilt bra för jag hörde inget om den. Den gick sönder i 10-15 årsåldern, tror det snarare var 10 än 15 men minns inte exakt.
Det är tragiskt att vi ska stressa bebisar igenom den grundläggande utbildningen.
 
Om du syftar till en viss person som sista tiden skrivit flera inlägg som kritiserar förbundet i huvudsak, så får man tyvärr ta hen med en nypa salt, tycker jag. Hen är dömd för grovt förtal tidigare och har också med väldigt hårda ordalag försvarat flertal av männen inom ridsporten som stått anklagade för sexuella övergrepp etc.
Ja, den bonde söker fru - deltagaren skadar nog faktiskt mer än hen hjälper för hen är bara ute på ett personligt korståg mot SvRF oavsett vad det gäller men hens genomslagskraft blir stor, i synnerhet som de flesta som rör sig på sociala medier inte vet att hen är rättshaverist.
 
Ja, den bonde söker fru - deltagaren skadar nog faktiskt mer än hen hjälper för hen är bara ute på ett personligt korståg mot SvRF oavsett vad det gäller men hens genomslagskraft blir stor, i synnerhet som de flesta som rör sig på sociala medier inte vet att hen är rättshaverist.
Exakt. När man använder ord som incest slutar de flesta att lyssna.

Såg också att någon ville att Sandra Ruuda skulle avgå, vilket känns lite märkligt? Hon har ju liksom precis börjat och kan knappast anklagas för det som varit
 
Exakt. När man använder ord som incest slutar de flesta att lyssna.

Såg också att någon ville att Sandra Ruuda skulle avgå, vilket känns lite märkligt? Hon har ju liksom precis börjat och kan knappast anklagas för det som varit
Ja, där går han också i bräschen - det är ett gapande om att just Ruuda måste uttala sig - räcker det inte med att sportchef och generalsekreterare gjort det?
 
Jag tycker faktiskt inte det är ett dugg konstigt att personer i toppen är vänner med varandra. Det blir man liksom i en organisation, oavsett vilken. Man är på samma möten, tävlingar och liknande.

Jag är i en bransch där jäv diskuteras massor och det går liksom oftast inte att hamna i sammanhang där människor inte känner varandra/har gjort affärer med varandra/etc. Det viktigaste är HUR man hanterar ev jävssituationer. Jäv kommer alltid att uppstå, men det måste finnas tydliga riktlinjer för hur det hanteras.

får man en ledande position i en organisation kommer man inte direkt från gatan och blir inslängd som ordförande. Utan det krävs att man har organisationskunskap och koll på hur (i det här fallet ridsporten) allt funkar. Därför blir det ofta personer som har varit med länge och som känner många. Det behöver inte vara dåligt, utan ger ofta en stabilitet och kontinuitet i organisationen. Sedan får det såklart inte bli osunda strukturer, det måste alltid motverkas och lyftas. Men att tro att det går att ha en organisation utan att folk i toppen ska vara vän med någon annan eller ha gjort affärer med någon är liksom inte rimligt
Jag håller med att det kan vara svårt men samtidigt förvånas jag över hur naiva människor kan vara ibland. Jag tänker på granskningen av medlemmar i Odd fellow och tjänstemän i domstolar.
 
Ja en visselblåsarfunktion som är oberoende är bra, men vi måste försöka ändra förutsättningarna som gör att sånt här kan förekomma.
Jag tror att det är en av nycklarna att inte ha dessa ridkrav på treårstestet.
Jag vet att det inom SWB (förut i allafall) pratats om att ridprovet ska betygsättas på ett annat vis mer än det är nu- då blir det ju ÄNNU värre.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 682
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 715
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 838
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp