Bukefalos 28 år!

Swedbank - vad händer nu?

Trycker på brevsymbolen på första sidan, där finns en post, e-faktura och autogiro
27300

Hittar ingen brevsymbol :( Ser ut så här när jag loggar in och tycker jag har klickat in mig överallt för att leta men hittar verkligen inte varken e-fakturor eller autogiro.
 
Jag funderar på att byta från Swedbank till Länsförsäkringar, är det någon som har Länsförsäkringar och kan säga vad de tycker om deras mobilapp?

Tycker Swedbanks mobilapp funkar riktigt bra och är inte så sugen på att byta bort den, men jag är inte så sugen på att vara fortsatt Swedbank-kund heller.
Jag har länsförsäkringar, är jättenöjd med appen. Inga krångligheter, jag upplever den som användarvänlig.
 
Jag kommer att flytta mina pengar till en lokal sparbank. Lönekontot har sedan länge i en annan lokal bank där jag bodde förut. Ni som tror att de lokala sparbankerna ”är knutna till Swedbank” har fel. De är helt fristående från storbanken. Man kan tex inte gå in på Swedbank och få hjälp om man har konto i en lokal sparbank och vice versa.

Ofta stödjer den lokala sparbanken det lokala föreningslivet i hög grad (och gynnar därmed ofta ridsporten). Det är en stor anledning till mitt val.

Däremot har de små bankerna köpt in sig på Swedbanks digitala tjänst och delar alltså system. Därför är det många som tror att ”det är samma sak”.
 
Jag kommer att flytta mina pengar till en lokal sparbank. Lönekontot har sedan länge i en annan lokal bank där jag bodde förut. Ni som tror att de lokala sparbankerna ”är knutna till Swedbank” har fel. De är helt fristående från storbanken. Man kan tex inte gå in på Swedbank och få hjälp om man har konto i en lokal sparbank och vice versa.

Ofta stödjer den lokala sparbanken det lokala föreningslivet i hög grad (och gynnar därmed ofta ridsporten). Det är en stor anledning till mitt val.

Däremot har de små bankerna köpt in sig på Swedbanks digitala tjänst och delar alltså system. Därför är det många som tror att ”det är samma sak”.

Fast nja, ja och nej. Ja sparbanken är fristående (men Swedbank var ju sparbanken förr. Man måste kanske vara lite äldre för att minnas det ;), men det är ju inte så märkligt om folk tror att det är samma sak).

Men t ex räntorna följs åt, många system är de samma osv. Jag vill nog mena att det LITE mer som är gemensamt än it-systemet.
 
Dyra och dåliga - baserat på vad?

Det som skiljer är ägandeformen.
citerar Wikipedia: "Länsförsäkringars bolagsform är ömsesidig vilket betyder att ägarna utgörs av bolagets kunder och försäkringstagare. Eftersom länsförsäkringsbolagen är kundägda finns inte några externa aktieägare eller andra specifika ägarintressen. Genom valda representanter, fullmäktige och styrelse, utövar kunderna aktiv påverkan. En följd av att Länsförsäkringar är kundägt är att kunderna goda år kan få del av resultatet i form av återbäring."

Det later ungefar som vara "Credit Unions" har i USA. Vi ar medlemmar i en och ar sa oerhort nojda! Jag vet att vi bara har en enda liten rost ... men det kanns som om man har battre insyn och kan vara med och bestamma.
Med var credit union can vi anvanda vilken bankomat som helst, bade andra banker och fristaende, och banken plockar upp avgiften da det ju inte finns sa manga av var credit union.
 
Ang de lokala bankerna så undrar jag hur det funkar om en flyttar, går det ens att ha kvar den banken då? Att tex använda Swedbanks internettjänster osv är ju en sak, men när en behöver ett fysiskt möte på banken osv känns det väldigt besvärligt att vara så knuten till en ort? Men å andra sidan är jag ju rätt onormalt frekvent i mitt flyttande så är väl därför jag ens tänker på saken...
 
Jag har inte märkt någon skillnad, är kund och för mig känns ett ev bankbyte väldigt komplicerat, ...

Nja, det beror ju på hur mycket affärer du har. Lönekonto, sparkonto, depå och lån eller?

Är på G att sälja bostaden här framöver ändå, men kommer ju då istället få ett stort belopp på kontot. Något att oroa sig över med det?

Jag har aldrig mer på kontot än insättningsgarantin täcker.
 
Ang de lokala bankerna så undrar jag hur det funkar om en flyttar, går det ens att ha kvar den banken då? Att tex använda Swedbanks internettjänster osv är ju en sak, men när en behöver ett fysiskt möte på banken osv känns det väldigt besvärligt att vara så knuten till en ort? Men å andra sidan är jag ju rätt onormalt frekvent i mitt flyttande så är väl därför jag ens tänker på saken...
Bankkontor? :rofl:
Min storbank har två i hela länet. Har knappt bott nära ett sedan internetbankerna blev vanliga. Har inte haft ett ärende som inte går att lösa genom att prata med dem på telefon. Det enda de velat ha dit mig för är att kvittera ut ny bankdosa när batterierna varit slut. Men eftersom de har skickat dem förut så har jag stått på mig och sagt att jag vägrar köra 15 mil för det och då har de skickat den trots att det först inte skulle gå.
 
Ang de lokala bankerna så undrar jag hur det funkar om en flyttar, går det ens att ha kvar den banken då? Att tex använda Swedbanks internettjänster osv är ju en sak, men när en behöver ett fysiskt möte på banken osv känns det väldigt besvärligt att vara så knuten till en ort? Men å andra sidan är jag ju rätt onormalt frekvent i mitt flyttande så är väl därför jag ens tänker på saken...

Så är det nog. En del saker ”måste” man ju nästan träffa banken för, eller åtminstone vill de ha det så.
 
Jag är nog rätt gammaldags men jag har föredragit en personlig kontakt för att se över bolån, lånelöften, besparingar och sparplaner. Jag har så svårt att koncentrera mig när dom pratar om sånt i telefonen...

Så olika man är. Jag vill helst ha det via mail för att i lugn och ro värdera erbjudandet.
 
Undrar om det är klart nu?

Dvs VD fick gå men styrelsen med Lars I i spetsen sitter kvar. Kommer det att rulla fler huvuden? Kommer USA att göra något?
 
Så är det nog. En del saker ”måste” man ju nästan träffa banken för, eller åtminstone vill de ha det så.

Är snart 31 år och har aldrig varit på möte på banken! Då har jag ändå köpt och sålt bostad, samt köpt igen plus att jag gjort ett helt bankbyte inklusive sparande och lån.
Nu för tiden går det ju enkelt att identifiera sig med mobilt bank id under ett samtal, skicka in foton på id-handlingar med några knapptryck etc så ett fysiskt möte ser jag inga behov till alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 337
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 223
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp