Bukefalos 28 år!

Swedbank - vad händer nu?

Jag har alltid haft Swedbank eller deras föregångare. Känner nu efter senaste härvan att de börjar ha gjort sitt med mitt förtroende. Lutar mot bankbyte för mig. Frågan är vad... knappast Nordea i vilket fall.

Hur tänker andra? Blir ni kvar eller blir det bankbyte?

Jag har inte riktigt hängt med i allt vad de har gjort, har tänkt kolla på UG. Jag har alltid haft Swedbank som bank, har iof även andra banker också för sparande och aktier.
Har sålt min lägenhet och nu när jag köper ny kommer jag gå över till SBAB, de ger mig lägre ränta plus att dem är snabbare med lånelöfte. Jag skickade in om förnyat lånelöfte hos Swedbank för över 1,5 veckor sen som fortfarande inte blivit godkänt (jag har redan bolån hos dem). Plus att man inte får någon sparränta hos dem.
Det enda är väl att man inte kan ha bankID via SBAB.
 
Jag funderar på att byta från Swedbank till Länsförsäkringar, är det någon som har Länsförsäkringar och kan säga vad de tycker om deras mobilapp?

Tycker Swedbanks mobilapp funkar riktigt bra och är inte så sugen på att byta bort den, men jag är inte så sugen på att vara fortsatt Swedbank-kund heller.

För mig fungerar den bra, har inte haft några problem med den.
 
När det gäller erbjudanden så har jag pratat med olika banker och jämfört pappren hemma i lugn och ro. Tex när jag skulle köpa bostad var jag runt till åtminstone 3 olika banker och fick olika ränteerbjudanden. Aldrig samma sak som infon på deras hemsidor.

Det räcker ju dock att ringa dom, man måste inte fysiskt gå runt till olika banker för att få bra erbjudanden. Det går alltid att få lägre ränta än listräntorna på deras hemsida om man bara pratar med dom.
Mina tidigare banker SBAB och Skandia har inte ens något fysiskt kontor att gå till så vitt jag vet :)
 
Jag bytte för ett år sedan. Dels för att dom la ner kontoret så närmaste är 10 mil bort. Dels sedan dom gamla uvarna gått i pension som var superbra och kunde allt mot unga snorkiga tjejer som inte vet vad service är och den nya jag har använder fortfarande kontanthantering. Fick ner både billån och huslånet ordentligt i ränta så jag tjänade på det fast jag just satt om lånen i swedbank när handelsbanken löste dom
 
Det är en viss eftersläpning så att garantinivån fastställs för fem år framåt. Nuvarande nivå är utifrån den kurs som var 2015-07-03.

Ok så bestämmelsen om 100 000 € är korrekt, bara det att man baserar det på växelkursen från 2015? Det är ju en jäkligt dålig deal för oss! :D
 
Ok så bestämmelsen om 100 000 € är korrekt, bara det att man baserar det på växelkursen från 2015? Det är ju en jäkligt dålig deal för oss! :D
Men vad förlorar du på det? Är bara att skaffa konto i fler banker om beloppet är för lågt för dig. Det är väl bra för alla att ha en känd summa som man kan förhålla sig till över en viss tid. Stabilare trygghet.
 
Men vad förlorar du på det? Är bara att skaffa konto i fler banker om beloppet är för lågt för dig. Det är väl bra för alla att ha en känd summa som man kan förhålla sig till över en viss tid. Stabilare trygghet.

Men det är ju inte det vi diskuterar? Utan valutakursen? Och att garantibeloppet tydligen baseras på 100 000 € - 2015 inte idag
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är ju inte det vi diskuterar? Utan valutakursen? Och att den tydligen baseras på 2015, inte vad du får för pengarna idag?
Ja, om takbeloppet ska justeras löpande efter växelkursen eller periodvis. Eller vad tänker du på?
Kan inte se att det är så illa att det kan kallas en "dålig deal" att vi (tillfälligt) har ett lite lägre tak eftersom det ändå är så lätt att gå runt det. Hur stort är omaket med ett extra bankkonto för de (tämligen få?) personer som har en miljon på sparkonto.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 230
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp