Sv: switch

snigelfarmor skrev:
Det är finns inga testresultat som visar att permetrin är giftigt för däggdjur i så låga doser. Skogsfolk som planterar granplantor doppar alla plantor i permetrin och efter många års användande kan man känna av domningar i vissa lemmar samt andra mindre besvär, tillfällig blindhet tror jag tom. Men det är efter många års direkt kontakt (doppade händerna i permetrin)

Att en stor häst slickar i sig nån tusendels mililiter i månaden tror jag inte ger någon effekt om inte hästen tänkt att bli 300 år gammal. Men det är klart värt att tänka på.


Japp. Dessutom är Switch ok att använda både på di givande ston och fölungar, så skadligt i hög kaliber för dem är det INTE på det sättet.
 
Sv: switch

knapplån

jag har aldrig använt det förut. men har nu köpt hem det för att pröva.
försvinner swithen om man shamponerar hästen efter några dagar?
 
Sv: switch

Jag använder det INTE och kommer inte göra det igen.
Testade det på min arab och min korsning för 2 år sen och båda fick stora svullnader på kroppen varav araben fick feber efter.
Står i och för sig på förpackningen att det kan vara känsligt på fullblod och så men, NEJ tack!

Finns andra och bättre alternativ i å fall.
 
Sv: switch

lundborg skrev:
knapplån

jag har aldrig använt det förut. men har nu köpt hem det för att pröva.
försvinner swithen om man shamponerar hästen efter några dagar?

Nej, det går ut i blodet.
 
Sv: switch

lundborg skrev:
knapplån

jag har aldrig använt det förut. men har nu köpt hem det för att pröva.
försvinner swithen om man shamponerar hästen efter några dagar?

Du ska inte bada hästen efter switch. Dels försvinner det, dels så rinner gifftet ut i avloppet...

Jag tror att det sprids i fettet i hårremmen och inte tas upp i huden...
 
Sv: switch

Yossarian skrev:
Du ska inte bada hästen efter switch. Dels försvinner det, dels så rinner gifftet ut i avloppet...

Jag tror att det sprids i fettet i hårremmen och inte tas upp i huden...


ahh - har jag fel alltså att det går ut i blodet????? :bow:
 
Sv: switch

Det måste vara samma som med hund- att det går ut i blodet.

annars skulle man inte kunna garantera en viss tid för anti.fästingverkan.
Tänk om det regnar i 3 v. o hästen rullar sig i lera dagligen.

det skulle heller inte vara möjligt att det fördelas jämnt över/ undersidan på kroppen.

Då skulle de få fästingar på huvudet o i ljumsktrakten o det får de inte.

jag tror att insekterna känner av giftet innan de biter.
Har märkt den effekten på broms
Likväl som att människor bits mer eller mindre.
 
Sv: switch

snigelfarmor skrev:
Det är finns inga testresultat som visar att permetrin är giftigt för däggdjur i så låga doser. Skogsfolk som planterar granplantor doppar alla plantor i permetrin och efter många års användande kan man känna av domningar i vissa lemmar samt andra mindre besvär, tillfällig blindhet tror jag tom. Men det är efter många års direkt kontakt (doppade händerna i permetrin)

Att en stor häst slickar i sig nån tusendels mililiter i månaden tror jag inte ger någon effekt om inte hästen tänkt att bli 300 år gammal. Men det är klart värt att tänka på.

Alright, det förklarar varför folk vågar använda det trots att hästarna kliar varandra... :p

Men jag läser längre ner att man inte bör tvätta hästen, och jag som behöver tvätta min häst i man och längs ryggen och i svansen varannan vecka under sommaren - ska nog inte använda Switch i a f då... :smirk:
 
Sv: switch

Har slutat med det, är för lat för att jaga ponnyn runt i hage/box/stallgång när det är dags att applicera... :o
Hon bara HAAATAR Switch och vet precis när jag håller i flaskan även om den är gömd i fickan eller bakom ryggen... :angel: och bara moroten är synlig... annars är det ett bra medel tycker jag, inga andra hästar jag mött hatar det så...
 
Sv: switch

nej, det går inte ut i blodet. Det sprider sig i hästens hudfett. När det gäller hund o katt är det olika med olika medel om det går ut i blodet eller om det ligger i hudfettet.
 
Sv: switch

Martina_m skrev:
Använder ni det till er häst?

Varför?/varför inte?

Hejsan!

Jag har det nu, denna sommar, på mina två hästar.

Därför att varmblodet fick kraftiga ödem av alla insektsbett (och då har sommaren knappt börjat) och för att alla "naturliga" och "snälla" spraypreparat som jag provade förra sommaren hade ringa verkan eller ingen verkan alls. Anledningen att båda hästarna fick preparatet var att jag inbillade mig att insekterna annars skulle vara helt omöjliga på hästen som var utan medel. Att insekterna liksom skulle gå från den giftiga miljön till den giftfria. Kanske en löjligt tanke men den fanns där.

Resultatet är slående. Det är färre insekter runt hästarna och nästan ingen som sätter sig och verkligen biter. Som om insekternas luktorgan, eller vad det nu är som gör att de hittar rätt och bits, slås ut redan innan de faktiskt bits. Jag är hitintills mycket nöjd. Men jag vet, det är ett gift och som sådant skall man ha respekt för det.
 
Sv: switch

Ja, permetrin bryts ner så småningom. Var det inte en hund som dog när den ätit hästbajs med avmaskningsmedel i?

Man hoppas ju att fler folk börjar kolla om hästen har mask innan de proppar dem fulla med gifter som sen åker ut i naturen.
 
Sv: switch

jag hade på lite switsh idag, och oj vad svansarna gick på pållarna. svider det när man häller det tro?
 
Sv: switch

snigelfarmor skrev:
Ja, permetrin bryts ner så småningom. Var det inte en hund som dog när den ätit hästbajs med avmaskningsmedel i?

Man hoppas ju att fler folk börjar kolla om hästen har mask innan de proppar dem fulla med gifter som sen åker ut i naturen.

En hund??? ..... det är flera hundar som dött av att ha ätit hästbajs med avmaskningsmedel i.

Ivomecmedel finns även för behandling av hund... bland annat för behandling av noskvalster. Dock används det inte på vissa raser, tex collie. Dessa raser är överkänsliga mot Ivomec och det är många hundar som dött även av Ivomecmedel avsett för hund.
 
Sv: switch

loch skrev:
nej, det går inte ut i blodet. Det sprider sig i hästens hudfett. När det gäller hund o katt är det olika med olika medel om det går ut i blodet eller om det ligger i hudfettet.


Nu vill jag veta vad som är rätt - det du säger eller det Axel säger och det jag trodde -att det går ut i blodet?

om det ligger i hudfettet så kan man å andra sidan inte heller så lätt bada bort det - eller? det håller ju i 4 veckor även om man spolar hästen med vatten osv.
 
Sv: switch

Det ligger i hudfettet. En liten del försvinner så klart när du spolar hästen, men vatten löser ju inte fett så för att få bort medlet måste du schamponera hästen.
 
Sv: switch

mackan skrev:
Nu vill jag veta vad som är rätt - det du säger eller det Axel säger och det jag trodde -att det går ut i blodet?

om det ligger i hudfettet så kan man å andra sidan inte heller så lätt bada bort det - eller? det håller ju i 4 veckor även om man spolar hästen med vatten osv.

Står det inte på flaskan eller gjorde förr att vid mycket regn fick man ha kortare intervall mellan man hade på medlet ..

Har aldrig hört att det sprids genom blodet men å andra sidan kan man ju tänka sig att lite av medlet kommer in i blodbanorna eftersom man lägger det på hud/pälsen och medlet sprider sig själv över hästens päls !?!?

Miaa
 
Sv: switch

Nä, det ska inte svida. Känsliga hästar kan känna obehag när oljan "kryper" ut i hudfettet och sprider sig över huden.
 
Sv: switch

Tack för svar, och Miaa med.

de hästar jag känner reagerar massor på applicering, både vid mankam och länd, men får inte allergi eller andra reaktioner på medlet....så trodde det var att det sved....de är inte pippliga annars med annat som rinner....
 

Liknande trådar

Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 082
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: jemeni
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 593
Senast: Fiorano
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp