Sv: switch

Jag har Switch på mina hästar. Även skimmeln som är extrem allergisk mot vanligt flugmedel (hans hud svullnar upp 3-4 cm :eek: ) tål Switch.
 
Sv: switch

Jag har tappat bort bruksanvisningen till preparatet... *slarvmaja*

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna berätta i korthet hur ofta Switch skulle appliceras och under hur lång tid? :crazy:
 
Sv: switch

Men alltsâ...nâr jag bodde i Sverige i Hälsingland fanns där nästan aldrig fästingar, bara mygg o sânt. Vad har hänt?
 
Sv: switch

El Karisma skrev:
Jag har tappat bort bruksanvisningen till preparatet... *slarvmaja*

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna berätta i korthet hur ofta Switch skulle appliceras och under hur lång tid? :crazy:


Var 4:e vecka under fästing perioden för att skydda mot fästingar. vill du bara ha skydd mot knott så räcker applicering var 8:e vecka.
jag applicerar hela betes perioden, dvs så länge de går ute och fästingarna är pigga och alerta.... kan bli långt in på hösten ibland. det brukar bli ca 4 appliceringar på en betes period för mig....
 
Sv: switch

Martina_m skrev:
Använder ni det till er häst?

Varför?/varför inte?

har ingen häst, men jag skulle nog låta bli. lite väl giftigt. min fd sköthäst visade sig vara allergisk mot det. han fick utslag av det.
 
Sv: switch

Jag använder switch för jag är så rädd att min häst ska få någon fästingburen sjukdom. Sen så håller det även borta knotten och bromsarna biter inte.
 
Sv: switch

kl

Tänk på att switch innehåller ett nervgift. (permetrin) Farligt för alla vattenlevande organismer. Släng adrig tom behållare i vanliga sopor eller skölj ur.
Bada ej heller med hästen när ni använder switch.

Sen fungerar ju switch så att insekterna biter hästen, sen dör dem. Jag förstår inte hur det kan hjälpa så värst mycket när insekterna måste suga i sig blod för att dö? Möjligtvis minskar det antalet broms och mygg i långa loppet.
Det utvecklades för att minska flugbestånden i stallar, förr när djuren stod inne.

Själv föredrar jag Chevalet som inte säljs längre,innehöll förutom permetrin i låg dos även citronella. Det hjälpte min häst.
 
Sv: switch

Bara ordet nervgift får mig att må illa. Använder inte det på mina hästar, fast har inte så stora mängder fästingar. Visserligen kan man ju ha otur ändå att just den fästingen som biter bär smitta...

När jag hade en fjording på foder för många år sen fick ägaren för sig att hälla på henne switch utan att kolla att hon tålde det. Hon svullnade upp ordentligt i huden och svullnaden återkom år efter år när det blev varmt.... så var väldigt noga med att kolla så hon tål det innan du häller på!

Jag använder spray (kommer inte ihåg vad det heter men citron o massa örter i) på kroppen och skillingaryds salva på utsatta ställen. Tyvärr inte kommit på något bra för fästingarna.... Fast har inte haft en fästing än i år. Förra året plockade jag kanske ett par tre stycken på två hästar. Men som sagt kan man ju ha otur, skulle gärna ha ett bra alternativ mot switch....
 
Sv: switch

ja helt klart bra att ha på det...men hur blir pälsen på era hästar? tror ni det är någon allergisk reaktion om pälsen blir lite "fet"? :crazy:

Annars märker jag inga andra reaktioner på min lille kille. Det är bara det här med pälsen som blir konstig, främst på bakdelen. För jag häller den i manen och på bakdelen...
 
Sv: switch

Vågar ni använda switch när ni vet att hästarna kliar varandra? Jag har inte vågat använda switch av den anledningen, däremot så funderar jag på det nu när min islänning ska gå med två shettisar till sommaren. De når ju inte upp på honom i mankam å på ryggen. Men shettisarna kliar han ju på ryggen så då skulle han ju slicka i sig hela dosen - typ!

Ingen som vet nåt om detta?? :confused:
 
Sv: switch

Det är finns inga testresultat som visar att permetrin är giftigt för däggdjur i så låga doser. Skogsfolk som planterar granplantor doppar alla plantor i permetrin och efter många års användande kan man känna av domningar i vissa lemmar samt andra mindre besvär, tillfällig blindhet tror jag tom. Men det är efter många års direkt kontakt (doppade händerna i permetrin)

Att en stor häst slickar i sig nån tusendels mililiter i månaden tror jag inte ger någon effekt om inte hästen tänkt att bli 300 år gammal. Men det är klart värt att tänka på.
 
Sv: switch

Jag använder det på min häst. Han kommer från Holland och tål inte riktigt våra svenska insekter/mygg, har provat allt möjligt, men det är bara switch som har fungerat bra. Nu blir han inte biten och slipper ha stora bölder över hela kroppen. Det är ju väldigt praktiskt också eftersom man inte behöver hälla på det varje dag som man ju måste göra med många andra insektsmedel.
Det står ju på förpackningen att man ska prova lite innan man följer doseringsråden, och det kan nog vara klokt att göra så.
 
Sv: switch

snigelfarmor skrev:
kl

Tänk på att switch innehåller ett nervgift. (permetrin) Farligt för alla vattenlevande organismer. Släng adrig tom behållare i vanliga sopor eller skölj ur.

*lånar och spinner vidare*

Detta gäller även för avmaskningsmedel som innehåller ivermectin...
Tex ivomec....

Ämnet passerar genom hästen och fortsätter att avmaska och avmaska även när det kommit ut genom avföringen.
Ivermectin är i mickroskopiska doser dödligt för alla vattenlevande organismer. Ivermectin är inte heller biologiskt nedbrytbart så det som kommer ut i naturen stannar i naturen...

Har för mig permetrin till skillnad mot ivermectin är biologiskt nedbrytbart.
 

Liknande trådar

Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 081
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: jemeni
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 589
Senast: Fiorano
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp