Sy eget regntäcke?

L

LiselotteA

Hejsan!
Eftersom jag har en miniherre på 76 cm så är det inte jättelätt att hitta bra täcken till honom. Vet att många nu säkert tänker... vad ska hon med ett täcke på häststackarn, han har säkert superpäls....

Visst har han päls, men absolut inte lika mycket som de andra shettisarna i stallet, och den håller heller inte för 6 timmars regn.. så därför är ju nu i tankarna att sy ett eget regntäcke till honom..

Nu till min fråga... vad tror ni är det bästa tyget att använda? Jag satt och funderade på om man skulle använda vaxduk, men kanske att den blir för stel? Galon, Bävernylon? Har ni några ideer?

Ha en trevlig kväll i blåsten!:banana:
 
Sv: Sy eget regntäcke?

inte galon, tänk nu på ANDAS funktion galon är helt åt ****** anadas inte ett sheet, du vet ju hure är att gå med fuktiga fossingar i gummistövlar.. efter en dag i sånna så har man svamp.

Vaxduk borde bli samma sak fast med lite andas funktion
bäver nylon som du impregnerar är ju det ultimata skulle jag tro.

för övrigt hittade vi ett LITET lila shettis täcke i strl. 80 cm eller 90 cm. ett tips är ju att du letar efter ett litet täcke och syr in det så du kapar några dm/cm där bak och syr på kanten igen och svanskappan
 
Sv: Sy eget regntäcke?

måste tipsa om att ringa eller maila Anne på Stuteri Jäboruder, hon har en shettisshop med smååå saker. Dessvärre är inte mycket utlagt på hemsidan, men som sagt: ring eller maila
http://www.jaboruder.se/


om du trots allt vill sy ett eget så tycker jag att du ska köpa ett regntätt skrittäcke till fullstor häst, och sen sy om det.
 
Sv: Sy eget regntäcke?

Lura inte folk...:p

Börjes och liknande har helt ok regntäcken för billig peng i små storlekar.
 
Sv: Sy eget regntäcke?

KL Lite i alla fall...

Svarar alla.

Tack för tipsen..! Jag är ute efter täcken i 75 i sådanan fall, för 85 badar han i.. :)

Men det kanske finns på Börjes? Måste kolla i alla fall..
Ska kolla upp Jäboröder också.. För det bli faktiskt inte asbilligt att sy själv heller.... Däremot jag har typ hemma för att sy ett eget fleece, men som sagt... vattentäta täcken är ju desto värre...

TACK!
 
Sv: Sy eget regntäcke?

Jag googlade på regntäcke 75
Hittade massor.

Alltid bra att kunna jämföra priser osv.
 
Sv: Sy eget regntäcke?

ja bra ide, dom brukar finnas i 75. :D

annars ta det minsta shettistäcket du hittar och korta av/sy in det. att använda nån sorts plast tycker jag låter jättedumt, tänk vad fuktigt och stelt det blir..
 
Sv: Sy eget regntäcke?

ohh ja de finns.. på jobbet ha vi täcken upp till 83 cm i bak on track och 90 cm i "vanliga" regn täcken..

så stora bamse hundar kan också få täcken :P
 
Sv: Sy eget regntäcke?

Tror inte det är värt besväret att försöka sy ett täcke, det är otroligt mycket pill för att få det snyggt och regntätt, dyrt och svårt att hitta lämpligt material.
Shettisarna i mitt stall har regntäcken från Hööks o Börjes, tror det är stl 85, men det borde gå att korta av lite.
 
Sv: Sy eget regntäcke?

Jag googlade på regntäcke 75
Hittade massor.

Alltid bra att kunna jämföra priser osv.

Skitbra ide, det har jag inte ens tänkt på att man kan göra... Ska testa på en gång! TACK! för tipset!

Ha en bra dag!
 
Sv: Sy eget regntäcke?

Varför inte köpa ett stort hundtäcke, det borde ju bli lagom.
´

Också jättebra ide! Tänkte jag heller inte på... han är ju faktiskt mindre än de största hundarna... kanske inte på bredden dock.. :)
 
Sv: Sy eget regntäcke?

ja bra ide, dom brukar finnas i 75. :D

annars ta det minsta shettistäcket du hittar och korta av/sy in det. att använda nån sorts plast tycker jag låter jättedumt, tänk vad fuktigt och stelt det blir..


Ja, precis som du säger.. det är mycket jobb, och svårt att få bra... Man vill ju att det ska vara tätt för fukten in, men däremot släppa ut om det blir någon, och det kanske inte är det lättaste att hitta någon bra material som gör det... Men som du säger så kan man kanske korta och och fixa lite med ett befintligt täcke.

Ha en bra dag!:banana:
 
Sv: Sy eget regntäcke?

Tror inte det är värt besväret att försöka sy ett täcke, det är otroligt mycket pill för att få det snyggt och regntätt, dyrt och svårt att hitta lämpligt material.
Shettisarna i mitt stall har regntäcken från Hööks o Börjes, tror det är stl 85, men det borde gå att korta av lite.

Precis.... jag är nog på ditt spår nu... :)
 
Sv: Sy eget regntäcke?

Nu vart det så att jag gick in på Horze som hade många olika täcken i storlek 75, så jag struntade i att sy både fleecetäcke och regntäcke! SKÖNT!

Tack för alla tips! :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
974
A
Utrustning Har köpt ett ofodrat regntäcke. Undrar vad ni har för erfarenhet av sådana. Är de kylande snarare än skyddande? Tänkte börja använda det...
Svar
14
· Visningar
4 184
Senast: Ingela_S
·
S
Islandshäst Jag har aldrig varit mycket för att täcka hästen i tid och otid. Hon har fleecetäcken efter svettiga ridpass och när hon ska torka upp...
Svar
12
· Visningar
1 153
Senast: Skuggabaldur
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp