Bukefalos 28 år!

Regntäcke?

S

Skuggabaldur

Jag har aldrig varit mycket för att täcka hästen i tid och otid. Hon har fleecetäcken efter svettiga ridpass och när hon ska torka upp och liknande. Hon har inte behövt mer.
Men nu regnar det nåt vansinnigt här på Västkusten. Det är liksom inte inom rimliga gränser. Blåser gör det också. Har hållit på i veckor nu.
Mitt oklippta islandssto är INTE våt inpå bara skinnet när jag tar in henne - 1 cm torr päls närmast huden. Men jag har börjat fundera på om hon inte behöver regntäcke nu när det är som värst?
Nu går hon in på nätterna, men ska börja gå ute på lösdrift efter nyår. Hur gör ni med era? Det är inte så kallt här - igår kväll var det hela 8 grader, men som sagt det regnar oavbrutet och inte är det lite heller:crazy:.
Om jag ska köpa regntäcke är det väl ofodrat man köper va?
 
Sv: Regntäcke?

helt ofodrat kan bli väldigt obehagliga för hästen om dom inte håller vätan ute helt.
tunt foder fleece eller liknande är bäst.
har samma problem som du nu med vädret.
våra hästar har tillgång till boxar i hagen.
vi tar in dom ändå på kvällarna nu när det regnar så.
man kan aldrig veta helt säkert att alla hästar får komma in och torka.
har ochså täcke på min nu, bucas smartex tror jag det heter.
regntätt, andas och har bra foder som torkar lätt.
min häst är klippt på halsen. den oklippta strängen päls längs täckeskanten var fortfarande blöt i morse.
han torkar så långsamt att en natt räcker inte att få honom torr.
 
Sv: Regntäcke?

Har nu beställt ett nytt täcke till min korsning, vbl, fjord jag tog ett regntäcke med 80g foder.
 
Sv: Regntäcke?

hej.. bor oxå på västkusten.... i det fall din häst är torr underst när du tar in den skall du INTE lägga på ett vanligt regntäcke pga att täcket kommer att platta till pälsen på hästen. följden av detta blir att pälsen tappar sin "fluffighet" och även förmågan att värma hästen. vill du ändå använda täcke så bör du köpa ett lite tjockare kanske ett med 200g fyllning och vara berädd på att använda det resten av säsongen! annars finns det stor risk att din häst kommer att frysa. jag har haft islandshäst på lösdrift och stall varvat dom senaste 6 åren och jag har bara haft täcke på den som va rakad.. OFTAST så klarar dom mer än vad man tror bara dom har grovfoder att tugga på som hjälper dom att hålla värmen.. mvh erica
 
Sv: Regntäcke?

pälsen blir aldrig fluffig där sadeln har legat och tryckt ned pälsen mer än något täcke klarar av.
om man inte rider sin häst på vintern så funkar det tänkandet på en del hästar .
dock inte min som fryser vid oavbrutet regnande.
har haft min häst i 8 år nu, när jag tog hand om honom hade han aldrig täcke och var ute för det mesta.
tyckte inte det var så kul med en häst som stod skakade i hagen vid ihållande regn.
nu har han täcke när det är dåligt väder och mår mycket bättre.
 
Sv: Regntäcke?

Okej, lite olika svar, men tack iaf:).

Min häst fryser inte vad jag ser, hon beter sig helt normalt. Hon rör sig en hel del och de har hö större delen av tiden. Kanske jag som förmänskligar henne?
 
Sv: Regntäcke?

knappast förmänskligar du hästen när det har regnat oavbrutet i 3 dagar.
att du är bekymrad visar att du bryr dig om din häst.
min häst har en jättestor hage som han inte använder pga av vädret.
alla hästarna bara står och väntar på bättre väder på den minst blöta plätten.
det tar hårt på hästen att hålla värmen i detta väder.
ryggproblem är inte ovanligt.
ett späcklager isolerar bra men vem vill ha det på sin häst med risk för följdsjukdomar.
 
Sv: Regntäcke?

Kanske ska ta och kolla på lite täcken då. För om det blir som förra året kommer det att regna till slutet av februari minst:eek:! Hatar svensk västkustvinter... eller vinter och vinter, det är väl snarare höst året om:mad:.
Hon är ju inte tjock heller nu, så det är ju inga extra reserver om man säger så.

Men måste hon verkligen ha täcke jämt på (till våren) om jag börjar med det? Om vi säger att jag slänger på det ibland när det är som värst ute så hon får lite skydd iaf? Blir de vana vid det så fort?

Är som sagt inte mycket för täcken om det inte absolut behövs, men när hon ska börja gå på lösdrift så kommer hon ju till slut att bli helt genomvåt efter några dar om regnet fortsätter. Vet ju inte om hon går in i ligghallen... Hon har bronkit med så hon behöver va ute så mkt som möjligt.

Hoppas på lite tur så det blir fint väder snart:).
 
Sv: Regntäcke?

Okej men min häst har redan rätt mycket päls som sagt och vill ej att hon ska bli för varm, köper hellre ett täcke till då om hon skulle till att frysa, men tror dock ej det då hon ej gör det i nuläget med sitt gamla täcke. Då mitt korthåriga hbl har klarat sig perfekt med ett 150g så tror jag min andra klarar sig med ett 80g det är även bra andas funktion på det så det går att lägga på när hon ar blöt. Mn tack ändå.
 
Sv: Regntäcke?

dom blir inte vana vid täcken, jag har bara täcke vid ihållande regn och blåst.
men man ser att dom uppskattar det vid riktigt busväder.
står inte och kurar ihop sig lika mycket som dom utan täcken.
 
Sv: Regntäcke?

Jag har ofodrade regntäcken till mina, lägger mellan fleece eller ull om det behövs ett lager till. Men täckena används mycket sällan, det är ju inte så att man i förväg vet om att det skall regna och blåsa kuling i flera dagar. Mina går på lösdrift, med tillgång till ligghall. Nu har de inte varit torra på flera dagar, gjorde ett gott försök idag att stänga in dem i hallen ett par timmar. De torkade iaf såpass att det inte rann om dom, men fortfarande blöta... De håller ju värmen mina två, fast den ena han blir så hoppig/stressad i sånt här väder. Han såg dock ut att trivas efter ett par timmar inne i halmen, lugn och avslappnad, och mätt :D

Hemsk tanke just nu är att de lovat flera minusgrader hos oss på måndag, och det skall fortsätta regna hela dan imorn. Önskar de hade hunnit bli torra innan pälsen fryser...
 
Sv: Regntäcke?

Det beror ju mycket på hur mycket hull dom har, och sådär. Lägger på täcke på min om det är regnigt, det har ungefär 2 cm foder ( kan inte det här så bra, då jag inte använder så mycket täcke egentligen) men han verkar nöjd med det. Det torkar snabbt och lätt, vilket är bra. Lägger även på fleece efter träning om tempen ligger runt nollan, vore ju dumt om hans päls blev till istappar ... ;)
 
Sv: Regntäcke?

Nu är det faktiskt bättre väder här, solen tittade fram igår redan! Hoppas det fortsätter på det viset...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 195
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 457
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 222
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp