Bukefalos 28 år!

Ofodrat regntäcke. Kylande?

A

afsana

Har köpt ett ofodrat regntäcke. Undrar vad ni har för erfarenhet av sådana. Är de kylande snarare än skyddande? Tänkte börja använda det redan nu vid plusgrader. Min New Forest är halvklippt (gjordes i nov så numera normalpäls) och resten av kroppen har ca 1,5- 2 cm päls.
Jag har Termo Master från Hööks á 549:-

Vi har bara haft honom i 4 mån och förra ägaren hade honom bara täckt när det regnade mycket eller vid många minusgrader (fleecetäcke och ofodrat regntäcke) då visserligen oklippt.

Vad tror ni? Kommer han frysa?
Vi kan inte ha fleecetäcke eller liknande under då han lätt får skav.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

min häst kan inte ha annat än ofodrat så länge det är plus grader ute. Han är halvklippt, har han fodrat blir han svettig direkt under.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

Nej inte generellt sett. Oftast fryser ju inte hästar vid plusgrader. Och det är enbart när hästen behöver rugga pälsen som ett ofodrat täcket är ett hinder, vilket ju oftast är vid minusgrader. Då blir täcket ett hinder istället för en tillgång. Men så länge det är varmt så ger ju täcket ett extra skydd mot regn och blåst.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

min erfarenhet är att ett helt ofodrat täcke kyler ordentligt om det blir VÅTT. alltså när det regnar.

jag använder bara ofodrade på sommarn men även om det är +15 så blir min häst alldeles iskall om ryggen om han får stå ute i regnet med ett ofodrat regntäcke.. då måste jag lägga ett bomullstäcke under eller byta till ett med lite foder.

att han blir så kall beror inte på att täcket är för tunnt, men att täcket blir kallt när det blir vått. och så kyls ryggen ner också.

så om det är kylande beror nog på hur mkt päls hästen har, eftersom det för mig räcker med att lägga ett tunnt bomullstäcke under, bara så att det blir ett skyddande lager..
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

Vi kan inte ha fleecetäcke eller liknande under då han lätt får skav.


Säker?
Jag har också en skavbenägen häst, men om det undre täcket är väl anpassat efter honom så är det inga problem att ha dubbla.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

jag använder bara ofodrade på sommarn men även om det är +15 så blir min häst alldeles iskall om ryggen om han får stå ute i regnet med ett ofodrat regntäcke.. då måste jag lägga ett bomullstäcke under eller byta till ett med lite foder.

Precis så blir min häst med!
Min andra kan dock ha ofodrat utan problem även vid regn. Lustigt att det är så olika.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

mm min gammelman blir inte heller så kall, så det är nog väldigt individuelt.. å andra sidan har han mkt tätare och längre sommarpäls också så det kan nog spela in.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

jag använder bara ofodrade på sommarn men även om det är +15 så blir min häst alldeles iskall om ryggen om han får stå ute i regnet med ett ofodrat regntäcke.. då måste jag lägga ett bomullstäcke under eller byta till ett med lite foder.


Min häst är också precis likadan. Han har väldigt kort och tunn sommarpäls och blir kall och öm i ryggen väldigt lätt. Jag sydde faktiskt i en bit fleece, täcker sadelläget och bakåt och nån dm ner på sidorna, i det ofodrade täcket och det klarade han sig mycket bättre med.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

vi har exakt ett sånt till en av våra ponnier. blått va ? . men visst är det lite fodrat...? . det har jag för mig. men iallafall ..., hon fryser inte även fast det blåser och regnar . hon är förövrigt helklippt.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

Tror inte du menade det till mig, va? ;)


(Vill tillägga att med "fodrat" regntäcke menar jag inte ett sånt där tunt bomullstyg. Fodrat är fleece, 100g eller liknande.)
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

Mitt fullblod har otroligt kort sommarpäls och blir inte ett dugg kall i ett regntäcke.
Han har även väldigt kort vinterpäls. håller sig varm med MYCKET sparsamt fodrade vintertäcken i minusgrader.

jag tror det beror på hur mkt "under ull" pälsen har. Min har kort päls, men tror den är ganska tät i botten. Har flera vänner med hästar som har vinterpäls som grizzly björnar rent utseendemässigt - dvs väldigt långa strån. men inte mycket under ull. dessa hästar är mycket mer känsliga än min. så det varierar med pälskvaliteten.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

ja så tror jag med, Flash har väldigt tät men kort päls både sommar o vinter, ser inte lurvig ut ngn gång. Han är väldigt väldigt varm av sig.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

Nej inte generellt sett. Oftast fryser ju inte hästar vid plusgrader. Och det är enbart när hästen behöver rugga pälsen som ett ofodrat täcket är ett hinder, vilket ju oftast är vid minusgrader. Då blir täcket ett hinder istället för en tillgång. Men så länge det är varmt så ger ju täcket ett extra skydd mot regn och blåst.

Precis! Bra förklaring :)

Sen tycker jag det är skillnad på olika ofodrade täcken. Just nu har vi ett ofodrat Shire-täcke men det känns inte så himla jättetunnt ändå. Verkar på nåt sätt varmare än ett annat ofodrat vi har som är jättetunnt och liksom smiter åt hästkroppen.

Jag inbillar mig i alla fall att Shires täcket som är av kraftigare tyg och som inte sitter så himla tätt om kroppen på pålle håller honom varmare än det andra. :)
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

jag använder aldrig ofodrat regn täcke då jag anser att mina hästar fryser med i de än utan. vet ej varför. man kan ju köpa tt täcke med tun fodring i stället.
 
Sv: Ofodrat regntäcke. Kylande?

Ja, det tror jag också. Min har som sagt rätt tunn sommarpäls. Vinterpälsen brukar vara tjockare även om den är kort. I år har han haft sitt 100g täcke hela vintern och klarat sig finfint även i hällande regn.
 

Liknande trådar

Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 467
Senast: Gimlan
·
Utrustning Funkar ett ofodrat regntäcke som vind- och regnskydd för en häst på vintern som har vinterpäls? Jag funderar på att skaffa ett. Inte...
Svar
14
· Visningar
2 053
Senast: Twihard
·
Islandshäst Min islänning är orakad (eller ja, jag rakade henne fram på halsen och en bit under magen i början av oktober, men det har typ redan...
Svar
19
· Visningar
2 806
Senast: REIN
·
Utrustning Min häst är täckesklippt och har lurvat på sig ordentligt i höst och går därför bara med täcke när det regnar hela dagarna. Jag har...
Svar
10
· Visningar
1 501
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp