Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Halloj igen. Ja, bra att man fick en länk hit. Jag har varit dålig på att fota det jag "producerat", men det har mest varit lagningar av gamla grejer o ev någon storleksjustering. Kanske skulle lägga in en bild på ett grimskaft jag splitsat... kommer sen.

Jag har dock en fråga:

HAR NÅGON SYTT EN RIDKJOL?
HAR NÅGON EN KÖPT RIDKJOL?

Jag skulle gärna vara intresserad av att diskutera lite kunstruktion, mått och vidd - tänkte rita upp ett mönster nämligen.

:banana:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Vilken kul tråd! Ska lätt läsa genom alla.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Låter bra. Funderar kanske på att göra någon form av sidepull med konstläder överdrag då också. Blir nog bra det här :D

Åh, då får du ta massa bilder under arbetets gång då jag själv har funderat på att göra något liknande :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Nu har jag gjort ett pannband till dotterns kompis, som present för att hon lyckades kvala in till SM i ponnyhoppning i helgen:)
Hon älskar JW-grejer, så därför blev det ett JW-inspirerat pannband.
Hoppas hon kommer att gilla det.
CIMG1352.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Åh, då får du ta massa bilder under arbetets gång då jag själv har funderat på att göra något liknande :D
Polly_mulle i tråd nr 3 har gjort ett sidepull med konstläderöverdrag tror jag ifall du vill spana på något innan jag är klar, om jag blir klar :o :p
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Vad fint :D Det blir hon säkert jätteglad över :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

visst gör du dina pannband själv?
nitar du ihop dom eller syr du?
vilka mått går du efter i dom olika storlekarna?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag håller också på att sy!
Det jag syr på nu är en av Bukes "Kameldrivarkuddar", som jag även ska hålla föredrag i skolan om, det ska bli kul:).
Den ska bli i svart fleece, och med handukar i stöden, och uppbygd på en vojlock.
Tahoi
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag har sytt en ridkjol i grått ylle och ajg älskar den verkligen. gjorde dock ett misstag vilket jag ångrar i efterhand. går iof att fixa till men har inte orkat :-)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Vilket misstag gjorde du på ridkjolen? Och gjorde du den omlott? Isf hur mycket omlott? Har du bild? :) nyfiken nyfiken...
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

kändes som om det blev så trögt i den förra.
inga nya folk, de gamla folken la inte in nya grejer.. återvändsgränd.
så nu tar vi nya friska tag :D
här har ni resultatet av pannbandet jag visade igår:

starpannband003.jpg

har planer på att göra ett likadant, fast byta ut det svarta och lila mot andra färger
Mycket snyggt!! :bow:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Vad är det för "grej" du har i mitten av rosetten? Har du satt fast den med lim? Vilket lim använder du?

Hur gör man med knuten man skulle göra i början när man flätade? Och hur gör man med flärparna som "sticker ut från knuten"? Ska man sätta rosetten på öglan på pannbandet eller innan? Hur gör man om vill ha flärpar som sticker ner från rosetten som krullisgirl gjort? Tar man bara band och klipper och lägger som man vill och limmar och sen limmar man på lager efter lager av rosetten eller?

När limmar man baksidan av pannbandet? När allt är klart?

Hah, väääldigt många frågor :p men jag vill ju att det ska bli fint och det är första gången jag gör något sånt här.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

HAR NÅGON SYTT EN RIDKJOL?

1291965852059748183S600x600Q85.jpg


Jag sydde denna till en uppvisning, kjolen är ett stort stycke tyg med ett hål i ;)
Jag sydde i ett resårband i midjelinningen och sydde upp kanten längst ner, sen var den klar.
Det gick åt väldigt mycket tyg bara :o
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

¤ Den silvriga grejen är en jeansknapp (även kallad patentknapp), så rosetten sitter fastnitad i pannbandet med hjälp av den. Men det går lika bra med en pärla eller vad man nu vill ha, och att man sen limmar fast rosetten på pannbandet.
¤ Någon knut i början gör jag inte, jag sätter ihop banden med knappnålar istället, så slipper man fula veck.
¤ Jag klipper av ändarna som blir över och limmar fast den nya, kortare änden på baksidan
¤ Vill man ha "svansar" på rosetten så limmas dom enklast fast på baksidan av rosetten, du tar då band i de färger du vill ha och klipper sedan till en lagom längd när de väl sitter fast

Mitt viktigaste tips: kräv inte att det ska bli perfekt direkt.
Det tar ett tag innan man får in snitsen, men när man väl kommit dit så flätar fingrarna automatiskt. Rosetterna kan vara kniviga att få till, det blir gärna ojämnt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 475
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
355 637
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
59 620
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp