Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Det var ju jätte fint!
Hade ju varit snyggt att ha vojlock/schabrak och pannband i samma färger!
Alla är så duktiga!
JAg skulle oxå behöva lite kreativitet :bow:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag tycker att det är jätte kul att sy och ännu roligare om man syr till hästen så man får användning av det. Men tjänar man verkligen något på att sy täcken å sånt sj för jag tycker det verkar som att dey kostar lika mkt att köpa tyget som att köpa det färdiga "plagget"! lr???
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

njae. du har nog rätt. man tjänar inte så mycket på att sy själv. Särskillt inte med tanke på tiden det tar! Men det är ju inte kanske just därför man gör det... man gör det ju för att det är roligt och att man kan få unika grejer som inte nån annan har.

Tex vad som är BILLIGT att sy är saker som är små och enkla, som reflexer eller sadelgjordstunnel etc. Jag sydde en sadelgjordstunnel av en tjock ullfilt jag köpt billigt på ÖB, funkar superbra! Sen har jag använt den filten till att sy bla boots (då hade jag läder skräpandes hemma). Skulle funka skitbra som vojlock med skulle jag tro.
reflex-boots.jpg

Det är ju klart, har man massa material hemma som bara ligger så tjänar man på det. Men man tjänar nog mer på att laga trasiga grejer. Sen har jag funderingar på att sy ett svettäcke av gamla frottéhanddukar, typ ett lapptäcke. Man vet ju själv hur varmt o gott det är att torka i en fluffig morgonrock. Ett Hansbotäcke kostar ju skjortan, och jag tror att frotte skulle suga och värma lika bra om inte bättre ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

jag har lila benskydd och svart schabrak med silverpasspoal. tänkte sy på en lila passpoal också. sen borde det matcha fint :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

har ingen häst att sätta allt på, min ponny är inte tränsvan än :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Ja, jag nitar ihop läderremmarna på ändarna.
Det funkar bra, tycker jag. Storlekarna däremot har jag faktiskt inga fasta, utan brukar mäta av andra pannband. Det verkar variera ngt väldigt mellan de man köper också.:confused:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

+ Krullisgirl:

Nu sitter jag här och försöker "fläta" pannband men det blir knöggligt däruppe, jag kanske har köpt för smala band? Jag började med två färger (rosa och blått) och det rosa syns igenomdäruppe, det blir som små extra"rutor"/strimmor av rosa, och det vill jag ju inte! :confused: Men vad kan jag tänkas göra för fel?

Förresten, hur långa band har ni haft? Jag klippte till 1m men såg på den engelska sidan att det skulle vara 2m...
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Okej, tack så hemskt mycket för att du svarar på alla mina frågor och visar bilder. :bow:

Det blev lite bättre när jag flätade nu i slutet så jag antar att det kommer bli bättre och bättre ju mer jag övar.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

de första vändorna på ett pannband blir alltid lite konstiga, men jag brukar fläta på. limma fast i slutet och sen vända på pannbandet och fläta om det som var i början
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Vilken bra idé!
Jag skulle gärna vilja prova att linda ett pannband själv, men jag har inget att linda på, så det får vänta ett tag så länge...
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Någon som har en mall till hur man syr ett schabrak? :angel:
Har sökt lite varstans men hittar inget.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

knapplån

jag gillar verkligen att brodera hästprylar, en del saker syr jag själv men jag har oxå dille på att piffa till nyinköpta saker, bästa stöldmärkningen oxå....
tyvärr verkar mina bilder inte gå in idag.
men tex grimman, benlindorna. tom tömkörnings gjorden åker in i brodyrmaskinen. det är hemskt kul att exprimentera..
Hehe min häst har nog sitt namn på allt även handdukarna.

hmmm måste man ha en webbplats där man lägger upp sina bilder eller??? dum eller bara korkad???

http://www.pixbox.se/pic_show_id20681496.html grimma med namn.
http://www.pixbox.se/pic_show_id20681497.html

så kunde man ju göra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

ÅH! Brodermaskin!!! Sååå effektivt, coolt... o dyrt... :crazy:

Mamma har en, synd att hon bor 100 mil från mig...
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

ok, kör på det :) kan man använda ett täcke som stoppning?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Det skulle jag absolut tro! Smart idé. Kanske dock kan bli lite buppligt när du ska sy ihop, efterssom du har massa lager extratyg?
Ett hett tips när du ska sy ihop: UNDVIK SY RUTOR. Mycket bättre med tex ränder, då minskar du risken för att tyget viker sig.
20070615378.jpg

Jag gjorde punkter på ett, men har även gjort med ränder. Funka superbra.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

tack för tipset! skitsnyggt schabrak :laugh:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

har sett det tidigare (i en gammal tråd tror jag) och det är verkligen jäte fint :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 475
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
355 637
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
59 620
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp