Sv: Sy egna hästgrejer
Okej, recept på en stadig barbackasadel...
Man tager ett schabrak som botten, jag valde ett ganska tjockt dressyrschabrak. Sedan mördar man en gammal madrass eller liggunderlag och bestämmer hur höga och hårt stoppade fram och bakvalv man vill ha. Jag har höga valv, framvalvet inte lika hårt stoppat som bakvalvet. Man bestämmer hur djup sitsen ska bli, hur låst man ska sitta. Jag har benstöd fram hela vägen ner till knäna. Och raka stöd för mer dressyrsits, om man väljer ett allroundschabrak så kan man få mer allroundsits.
Man hittar ett ganska strarkt tyg och syr fast i schabraket så att det blir tunnlar för madrassdelarna. Jag sydde fast ena sidan först och andra sidan med madrassen i. Att trockla med stygn på ca en tumstorlek funkade prima!
TIPS! Använd syl, och ganska lång/grov lädersömnadsnål och tråd man syr i läder med. Jag använde syntettråd istället för lintråd. Grova grejjer som håller!
Sedan är det dags att göra sadelgjordsfäste. Här hade jag en bit nylonband från ett ganmmalt täcke, brett är att föredra, ca 50 cm långt skulle jag tro. Det sydde/trocklade jag fast i schabraket hårt för att undvika tryck på ryggen av sadelgjorden. Enklast är att sy med samma nål och tråd och syl (vass grunka man gör hålen med) som innan och med TVÅ nålar. Man tar en underifrån och en ovanifrån genom samma hål, det blir startare och man slipper sy tillbaka samma väg. oooooooooc så typ. Lämna ca 10 cm längst ner på varje sida som du inte syr fast.
Sadelgjordsstropparna som man syr i nylonbandet blev av ett par stigläder, starkt och inte så dyrt. Jag skar bort spännena och sedan delade jag dem på mitten så att det blev fyra lika långa remmar totalt. (det går prima att såga med vass kökskniv

) och så syr man fast dem i nylonremmarna, samma sätt att sy som man hade när man sydde fast remmen i schabraket. Dra åt varje stygn så att det sitter stadigt, ca 8 mm långa stygn.
NU ÄR DEN ANVÄNDBAR!!!
Jag har även klätt min med blå ikeafilt eftersom den är så sexigt matchad med illblå bävernylon runt madrassdelarna och grått schabrak. Kan även meddela att den är jätteskön att leka kamelryttare med när man lägger fram knäna framför benstöden
Och så här blev slutresultatet!
Man behöver inga stigläder för man sitter stadigt ändå mellan benstöden, jag satt utan problem kvar häromdagen när hästarna blev rädda och gjorde en helomvänding och stack i galopp. Jag satt i mysbrallor och med bara repgrimma men satt inte ens löst! Och man kan ju såklart klä den i illgult eller randigt tyg om man hellre vill det! Den blir precis så personlig som man vill.
Och det blir inget tryck på ryggen av sadelgjorden eftersom man har sytt fast nylonbandet i schabraket så kan aldrig gjorden trycka mer än vad ett schabrak kna, dvs jag kan dra gjorden ordentligt och ändå få en handen under just där gjorden sitter. Tyvärr har jag inga kamel-ryttar-bilder att visa...
Kostnad/material.
1 st schabrak, allround eller hopp om man trivs med att sitta i lite stolsits, dressyr om man vill ha lodrät sits.
1 st nylonband ca 50 cm (gammal täckesgjord om man e snål

)
Madrassdelar/skumgummi/liggunderlag efter smak o tycke.
Tyg att klä madrassdelarna i (gamla lakan funkar prima!)
1 par stigläder (behöver du ändå inte nya till sadeln

) mina kostade 125 kr...
Tre stora lädersömnadsnålar. (kostar en femma st och det är alltid nån som går sönder o då vill man inte avbryta för att åka å köpa en ny).
En syl, kostar ca 45 kr.
Tråd, jag köpte 20 meter, syntet eller lintråd spelar ingen roll, jag hade syntet.
Något ballt tyg att klä allt med!
Och en sadelgjord för att hålla fast eländet, jag har dressyrgjord. Finns billiga begagnade om man inte har någon.
Kan tillägga att jag till och med har ridit träning i "skapelsen" som den är döpt till