Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 667
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

*host* Jag*host*beslutade*host*att jag*host*köper*host*paddar*host*istället..*host* :angel:

Japp, har sytt ett antal täcken till whippeten...Man brukar behöva "sy av" dem i ryggen, dvs rakt en bit och sedan snedda ner över rumpan lite... bäst att nåla först för att gissa sig till hur mycket som behövs.

Kom på att jag kunde ta kort på de täcken jag sytt och lägga in så kanske det är lättare att förstå vad jag menar.:idea:

Fleectäcket med hals:
IMG_0680re.jpg

Två vintertäcken, det ena fäster jag "magskyddet" på insidan av täcket. Tyvärr var det ingen bra ide, täcket halkar lätt fram och frambenen kommer lätt på fel sida av magskyddet.
IMG_0683re.jpg

IMG_0682re.jpg

och till sist...en stickad tröja som husse inte vill att hunden ska ha på sig om han ska kunna visa sig med henne...
IMG_0681rez.jpg

Tack, tycker ofta det är mycket lättare att sy hundtäcken än till hästen (förutom paddar då). OM inte annat kan man nåla, göra om lite och prova igen...hästen står tyvärr inte utanför fönstret. Dessutom kan man ju använda rester från allt möjligt; i fleectäcket var det resterna från fleectäcket (likadant) som jag sydde till hästen, det andra blå täcket är fodrat med lite restmaterial, liksom kanten. Det grå är egntligen mina gamla byxor fodrat med rester från en kattkudde och lite röd manchester jag hittade i mammas skåp någon gån och självklart är det restgarn i tröjan...

jag tycker du ska skälla ut din kamera så att han tar ett kort att visa oss nu:devil: :D

Sparf skrev:
jag tycker du ska skälla ut din kamera så att han tar ett kort att visa oss nu:devil: :D
Jag har redan försökt :D
Men kameran(brorsan..) hittar varken laddare eller dator-sladd :mad:

Jag tog kort med mobilkameran..men jag har ingen aning om hur man sätter in bilder på datan därifrån..argh..:p
Jag ska klura ut det tiols nog iallafall! ;)

vad har du för mobil? kan du ladda över från datorn till mobilen så kan du ladda från mobilen till datorn... tror jag:angel:

säg till bror att han får en glass av dig om han hittar kablarna:p och sen när han har gjort det så säger du tack och nekar till att du någonsin har lovat något:D

jag har en sony ericsson k500i och jag tror knappast att ja kan muta honom! :rofl: iallafall inte med nån sketen glasspinne :rofl:

*kl*

va kul grejer ni gör...:)

att sy i läder är inte så svårt lite övning ger förståss bättre resultat:angel:
personligen föredrar jag en skärsyl framför stygn gaffel, den är lättare att manövrera när det är trångt att sy.
Om tråden skulle jag vilja säga bommulstråd den smälter bort om man använder olja till lädervård.Lintråd är gammalt och beprövat, dock inte så värst stark.
Förvaxad syntet tråd kallad tigergarn är bra för grova saker.
Syntet blandat med något annat naturmaterial är åxå bra men man måste vaxa den tråden själv, bivax duger bra=)

ps när ni gör egna sadelpaddar tänk då på att se till att dom underinga omständigheter ligger an mot manken direkt.Ibland kan man få göra en anings svängd en där för att passa bättre.
Även se till att om ni vill ha stigläder tänk på punkttrycket som uppstår om ni rider lätt i en sådan ds

lycka till med alla fina å kul saker som ni gör=)))

mvh loppfrö

Svarar till alla tre:

Halvblodridar´n, du kan ju alltid försöka:p Min nio år äldre bror skulle leta om jag erbjöd honom en glass:p eller kanske tvätta hans bil:D

Loppfrö, du har nog rätt med stiglädrena och om manken... funderar på att lägga min equializerpad under barbackasadeln då... eller sy på den på ridbyxorna så slipper jag sadelgjord:idea: :D

Danilo, TACK TACK TACK TACK TACK!!!!!!!!! jag skulle få låna dom böckerna från flyinge men dom har inte kommit till mitt bibliotek Än, och jag beställde dom därifrån för 3 månader sedan:mad: men nu kan jag ju faktiskt köpa dom, tack vare dig!!
059.gif

Eller så lägger amn den tillräckligt långt bak så att manken inte kommer ivägen. Har i och för sig en ganska manklös häst :D och stigläder var det aldirg någon tanke på hos mig just pga punkttrycket...

ååh hihi :o det var så lite så!
jag tror jag ska slänga iväg en beställning snart jag med :d

Kan du inte säga hur boken var då?
Jag har en gammal bok från `83, och i den ser täckena helt annorlunda ut än de vi köper idag!

Toppen ide´!!
025.gif

kollade genom listan där på Sunday Books igen och hittade massor av böcker jag vill ha!!:eek: synd man inte är rik
1346.gif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka