Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 668
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Vad gör man när Buke dör? Jo, man sätter sig och tillverkar ÄNNU ett träns. Den här gången bidde det ett showträns till Maja. Hoppas det mörknar när jag oljar det, sadeln är nämligen mörkare.

Showtrans_vanster.jpg

Det är 21+21 små hål på varje sida, 9 mm från varandra. Smalt läderband som jag trädde igenom, en rulle med silvertråd varje gång remmen passerar översidan. Knäppning i nacken. Enkelt egentligen förutom att det var rätt pilligt, men ganska effektfullt.

Senaste tidens inlägg är ju borta. Mina bilder från de inläggen finns på http://s34.photobucket.com/albums/d102/salantha/ om någon ville titta på något igen.

/Ida

*knapplån*

Det jag visat förut är borta så jag lägger in samma igen...

vad fint:) du borde kanske satsa på tränstillverkning;)

Jag blir så sugen på att göra ett eget träns nu.

Vad kul att ni lägger upp era bilder igen. Photobucket segar så när jag ska ladda upp så jag måste ta bort bilder som har legat ute så pass länge att de flesta kanske sett dem på buke, så att dom nya bilderna laddas upp snabbare. Därför har jag bara några bilder kvar där, men kan lägga ut dom iaf.

Jag hoppas verkligen att de som skrev här innan saker och ting försvann hittar tillbaka och fortsätter där vi slutade. Alltså fortsätter som innan:p Skulle vara jätteroligt med tanke på alla idéer man får och att man kan få se på allt fint som ni gör:)

http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/YorkshireBoots.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Rachillsdraklndtcke.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Mariesomsyddarefelxtcke.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara fråga...Är det någon här som gjort en "riktig" tömkörningsgjord någon gång?
Funderar på att göra en av två gamla sadelgjordar...Går det tror ni och vad ska man tänka på?

att tänka på: se till att ryggraden ligger fri, går att ordna genom att sy fast tvättsvampar på var sin sida av ryggraden

kan tillägga att jag nu ska börja med mitt projektarbete, dvs sy hästgrejer som är extra skonsamma mot hästen (t.ex. schabrak utan ryggdel, så inget trycker på ryggraden). det ska bli kul.

några förslag på grejer?

MercedesBenz skrev:
Det jag visat förut är borta så jag lägger in samma igen...

Det där tränset är bara så snyggt :love:
Genialt sätt att använda en pullargrimma.
Får man fråga hur du fäst de övre remmarna vid sidstyckena? Sitter de helt fast eller kan de flyttas?

Jag har satt fast dem i sidostyckena med chicago skruvar man använder på westernträns.

Slaktade ett av mina gamla träns så då tog jag dem. :D

ciliegia skrev:
att tänka på: se till att ryggraden ligger fri, går att ordna genom att sy fast tvättsvampar på var sin sida av ryggraden

Vad smart med tvättsvamparna :idea:!! Man kanske kan göra ett körschabrak med lite extra veddaring på sidorna om ryggraden så blir det ännu mindre risk för tryck där.

extra säkra hästgrejer som jag kan komma på är bara schabrak/vojlock.:o tryckutjämnande nackludd kanske:idea: :rofl: så att det trycker mindre mitt på nackkotorna.

jag har en dum tömkörningsgjord utan "kuddar" som höjer den över ryggraden, så jag använder alltid tvättsvampar :)

jag får se vad jag kommer på för grejer sen, så ska jag visa det här för er

jag måste verkligen prova det med tvättsvamparna. dom kan ju också vara smarta att använda till vaddering i olika föremål. Nosludd tex :idea: fasiken va bra att du nämnde det.

Det har stått stilla. Fick inte tag på tjockt och fint läder förrän för 2-3 veckor sen. Sen ska man ju hinna med det oxå. Men till vintern blir det ju mer tid inne.

läckert!
började fundera på vart ögonen skulle hamna på det där :D
skulle vara kul att se det utan pannband också om du har möjlighet att fota. isåfall kanske det hamnar på listan över "saker att tillverka" :D

åhh vad sugen jag är på att sy nått nytt till min häst men vet inte vad:/

Gud vad fint!
Vet någon om H**ks fortafarande säljer de tränsen?
(ber om ursäkt om det inte är därifrån, liknar det iaf)

Kn nån pma länkar till ställen där man kan köpa läderremmar o spännen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur