Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 667
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Vad häftigt!
590.gif

Har du knutit fast några "lösa" bitar, så att säga? eller har du använt hela repet utan att ha klippt av det någonstans? *dåliga förklararen:angel:* vart lite sugen på o göra ett sånt, fast kanske bettfritt...
681.gif

Sparf skrev:
en sådan borde väl gå att göra i dubbelt gardintyg?:idea: Vad har du för sadel? Alltså bom eller utan bom?
en "bommig" sadel behöver jag göra en väska till.
Men jag fattar bara inte hur det ska gå till:confused: .
Idéer?

hmm..det skulle nog vara lättare att köpa en :devil:
fy vad jag fegar ur jämt :angel: ...lr okej..andra ggn men ändå ^^

"Tränset" är knutet i två delar. Huvudlaget är en del. "käkremmen" sitter snett under ganacherna (?stavning?) Den sitter fast lite längre ner på höger sida och knyts på vänstersidan när man tränsar precis som en vanlig käkrem. Nackstycket är två repbitar (syns på bilden) var tänkt att den ena skulle bli pannband, men det var snyggare utan så det dubbelt nackstycke. "Nosgrimman" är gjord i en del som jag bara har lagt löst runt mulen igenom "sidostyckena" och gjort en knut av under hakan. När jag rider så lägger jag det fasta grimskaftet runt halsen på hästen och knyter fast det i nosgrimman på andra sidan. Funkar jättebra som broms när hästen blir ivrig och man inte vill ta i bettet. ;) Red Rönningeritten med det och det funkade jättebra. Fick bara positiv respons bla. från vet. funktionärerna. :D

de är sydda i flecce med teddy tyg som kanter, jag använde en vanlig "häst mössa" som mall.

Sydde detta idag

vojlock.jpg

Ser lite konstigt ut, men det hänger konstigt på stolen.

Allt material från Ikea, kostade ca 50:- (ca 100 totalt, men jag har material över till ett schabrak också, ska sy det när jag känner för det nästa gång :D )

Zaga skrev:
Jag har sytt ett fleecetäcke till "min" gamla ridskolehäst. Det var nu för ungefär sex år sedan och det håller förvånandsvärt bra fortfarande!

Jag utgick från ett vanligt stalltäcke, men gjorde om rygglinjen så det skulle passa bättre (tror jag hade mönsterpapper som jag ritade av på). Fast idag tror jag inte jag skulle valt att sy det själv, bla eftersom jag inte har syslöjd i skolan nå mer, utan istället varit lat och köpt ett!

Här är ett (dåligt) kort på täcket. Tyget passade honom perfekt, grönt är hans färg och han är en nallebjörn stora delar av året!
ht010102-4.jpg

När jag tänker efter har jag också sytt schabrak, reflexer och reflexländtäcke.

kan det vara HT på bilden tro? :rofl:

fegis. Nu tycker jag att du tar och frågar din mamma eller pappa eller mormor eller nån hur man syr en väska, sen improviserar du lite och vips a lá Halvblod ridarn´s sadelväska klar! Det går bara man har lite fantasi ... Men visst .... lite kreativitet skadar nog inte :D
du kan ju alltid prova!:D Jag ska iallafall testa mig på en!:idea:

saken är biff:smirk:

ahaa, det låter lurigt och svårt tycker jag... men försöka kan man ju alltid:) Jag skulle vilja göra en bettlöst fast ändå inte "bara" repgrimma... min travare är inte tillräckligt allmänbildad för att förstå annat än springa när man försöker skänkla:p men jag jobbar påre:p
Men man bör ju alltid testa lixom:D

jä*lar vad häftigt!!:)
nu har jag fått mer idéer... undrar om jag ska köpa mig ett snyggt tyg från ikea och sy en padd till min bomlösa... den måste ju då innehålla "fickor" så att jag kan stoppa in inläggen från min vanliga padd:idea: varför har jag inte tänkt på det förut? jag har bara trott att jag måste använda ett gammal och tråkigt schabrak....knäppt.

Sparf skrev:
fegis. Nu tycker jag att du tar och frågar din mamma eller pappa eller mormor eller nån hur man syr en väska, sen improviserar du lite och vips a lá Halvblod ridarn´s sadelväska klar! Det går bara man har lite fantasi ... Men visst .... lite kreativitet skadar nog inte :D
du kan ju alltid prova!:D Jag ska iallafall testa mig på en!:idea:

saken är biff:smirk:
Det kan nog kanske gå ändå :D
Men nu är det ju så att varan symaskin(det är fr. 60-talet) har havererat :smirk:

Det var faktiskt väldigt enkelt att göra, :D Bara tänka efter lite och göra lösa knutar innan man "hittar formen" Det klurigaste var att få till rätt längd för att bettet skulle sitta perfekt. Om du skall göra ett betlöst så bör du göra en ganska fast nosgrimma som sitter ungefär som en remontgrimma.
Har ett köpt repträns också det är konstruerat som en blandning mellan sidepull och bitless, skitbra! ;)

men händerna har väl inte havererat eller?:devil: nål och tråd:)

hmm.. jaa, det är ju värt att pröva iallafall:) i värsta fall så faller det väl "bara" av...:crazy: :D

Vart köpte du det där bitless/sidepull tränset? om man kunde få se en bild lixom:p :angel:

shit vad fina! tygelgrimskaften va ashäftiga:eek: :) Har du flätat dom själv oxå? isånnafall hur?:p

men gosh vad du slingrar dig:devil: ajja... jag ska iallafall sy en när jag blir klar med det övriga jag har planerat att göra:D:D:D

jaa :devil:

Jag har funderat på en sak..vad är det på din avatar? Jag tycker att det ser ut som en katt med lång nos och glasögon. jag ser nog fel:D
Vad är det för något? :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna