Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 737
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Hmm... Jag måste alltså byta ner mig i häststorlek :rofl: haha
Nej, jag får se vad jag gör med skarven, om det blir någon. Får väl titta lite på andra täcken, hur de gjort där.
mitt vanliga fleecetäcke har ju ett kantband på ryggen, vet inte om det känns skumt när man sitter heller. men det är inte så snyggt på ett ridtäcke kanske :angel:

Jag sydde in ett platt tunnt band på insidan av ryggsömmen och lagt sömsmånen platt delat liksom. Det känns inte knöggligt utan blev bara lite tjockare. Anledningen till att jag satte bandet där från början var för att slippa se ryggsömmen spricka isär.

Hmm.. låter rätt smart. kanske jag också ska testa.
Men min syster undrade om det inte blir väldigt halt när man rider, att sitta på fleecen. Inte tänkt så mycket på det. Mest att om det var det, skulle jag klippa ett hål istället. vad tror du?!

Jo, men självklart. men jag vill ju helst inte att sömmen ska synas allt, alltså vill jag har ett kantband över alla sömmar. Och det kan ju skava lite när man rider :rofl:
Lättast vore ju att hitta ett lagom långt tyg, men det känns hopplöst. Om man inte har ett som är över 2meter brett då ;)

Nu minns jag inte riktigt hur ditt täcke skulle se ut men en ide är ju att lägga en rätt bred kontrastrand i annat färgat fleece kanske (om det var det materialet du skulle använda...minnet..) typ jag tänker mig en bred rand i en färg mitt över ryggen kanske en bit nedanför bogbladet skarvar du och sedan en annan färg därifrån och en bit ner och sedan kanske samma färg som över ryggen längst ner vid kanterna och knyta samman de båda fälten med samma färg runt rumpkanten och framme vid bogen....
Bara en ide :idea:

Har faktiskt tänkt på denna designen om man hade fått tag i mesh/sånt där nättyg. Fuktabsorberande fleece över ryggen och mesh på sidorna, men den har inte kommit längre än ritbordet än...;)

Hmm.. vet inte om jag förstår hur du menar riktigt.
men jag ska ha ett kantband i anting grått eller i guld, som ska vara runt om täcket. Alltså i alla kanter. men på ryggen vet jag inte om jag ska ha något. Tror du att det kan bli knöligt om jag lägger ett band där också? Vill helst ha samma färg på hela täcket :D

Hmm.. vet inte om jag förstår hur du menar riktigt.
men jag ska ha ett kantband i anting grått eller i guld, som ska vara runt om täcket. Alltså i alla kanter. men på ryggen vet jag inte om jag ska ha något. Tror du att det kan bli knöligt om jag lägger ett band där också? Vill helst ha samma färg på hela täcket :D

Nä jag e rätt sopig på å förklara också...:rofl:

Tänker mig såhär:
7025.jpg

Men du kan ju bara dra upp skarven en bit till och antingen markerar du skarven med ett kantband eller inte och man behöver ju inte ha två färger man kan ju göra som detta fast enfärgat, det hjälper hur som haver med dilemmat skarv i ändalykten...:D

Ahaaa. Det var snyggt, men jag vet dock inte om det passar på ett ridtäcke. Jag får väl helt enkelt leta upp ett tyg, och se om det är lagom brett innan jag börjar åma mig :p

Men jag ska fundera på lösningen faktiskt, kanske inte är så dumt ändå.

Hur tror du det är att ha det över sadeln. Glider man mycket när man rider i det, eller ska man ha ett "hål" för rumpan?!

Fleece blir nog rätt halt. Fast jag har inte orkat bry mig om det riktigt:angel: Jag kan leva med att det är lite halt, jag vägrar ändå rida på hästar som hoppar omkring ;) En erfarenhet jag kan dela med mig av är att har man två lager fleece är det OMÖJLIGT att få dem att ligga slätt mot varandra. Verkligen omöjligt.

Jo det kan ju bli lite halkigt över sadeln men jag tänker mig kanske att man kan sy fast tunna resårband på undersidan som man kan fästa lite finurligt på sadeln.... bara en tanke.. om man inte vill göra hål i det.
Man borde väl egentligen kunna ha ett långsmalt resårband som man fäster på undersidan som så att när man ska lägga dit täcket "trär" man liksom det från sidan under sadeln och över på andra sidan vet inte om du förstår hur ja menar men om sadeln ligger på och man sedan lägger på ridtäcket så har man ett band som går genom hela sadeltunneln från front till bakvalv där det då fästs i tyget både fram och bak.
Typ om man tänker att man inte spännt åt nån gjord ännu utan om det där "bandet" skulle vara super elastiskt så kan man i princip stå på sidan och dra ner det under hela sadelkåpan och upp mitt under till rätt läge... vet inte kanske komplicerat att förklara men väldigt enkelt i praktiken..;)

Man kan väl stryka tygerna med sånt där vlisofix eller vad det heter emellan då ska dom ju fastna ihop... eller :confused:

Nej nej nej nej NEJ! !"#¤%%&&///¤%¤#"""##¤%%¤%¤¤#"##:mad: Åh vad jag är DUM som inte tänkte på att man kan sätta nåt som håller ihop tygerna emellan! Dum dum dum! Skulle det påverka täcket så att det inte är vändbart månntro? Fast det klart, det vore ju väldigt dyrt att stryka in sånt under hela..... *fundera*

Hur som helst... Har fotograferat mitt ridbyxeprojekt idag :) Lite jobb är kvar, vänsterbenet är vidare än högerbenet och är inte fållat. Sen ska båda fickorna på benen sys fast igen. De är sydda av ett par riktigt gamla stretchbyxor som blivit för korta och helskodda med resterna av ett par jeans. Jeanstyget är vänt med insidan utåt :)

8200715.jpg

8200717.jpg

8200719.jpg

*tillägg*

Tebazz, du kan ju skaffa sån där anti-glid matta från typ ikea och sy fast lite diskret på insidan där sadeln är :idea:

Senast ändrad:

Lyrazel: Super fint pannband! Verkligen! Men hur syr man ett sådant? Jag tänkte köpa ett till mitt träns, har inget, men alla är för stora, spec i dom små "hålen" som man sätter runt sidostyckena!

Haha!!! Lyckans ostar!!!:)

Mina plaster har kommit!!!!

Bild på bägge färgerna....:

plast002.jpg

Närbild på där jag lagt under en bit reflexpasspoal, (hade inget reflexband kvar å testa me) ,det funkar!!! :bump:

plast001.jpg

Haha snart så har jag mina alldeles egna plastöverdragna benreflexer, för att inte säga allt annat man kan sätta plastöverdragna reflexer på....:d

Lyrazel- Snygga byxor!!

jag har inte heller sytt något, än... men jag hade tänkt att sy ett ridtäcke med något gulligt möster:) använder nog mitt andra ridtäcke som mall :smirk:

Nu är krukorna klara.
Slänger in bilder på stallskyltarna oxå...

Mulle krukan

Kruka med mig och glenn.
Lägg märke till hans enda kännetecken i form av 3 vita strån på mulen och 1 på halsen som jag målat dit... :angel:

Sadelkammar skylten med Zatyr och Glenn
Foder kammar skylten

Och så ett litet smakprov på ridfilten som jag håller på att brodera..
Bild på broderi.

Åhh va duktig du e... gillar både skyltarna och krukorna... jättesnygga :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka