Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 737
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

En fråga till er som sytt egna shabrak "från scratch": vad har ni för material som utfyllnad? Filt? Annat?

Jag har visserligen inte sytt något vanligt schabrak utan bara fodral till min bomlösa sadel men ändock med fyllning.:)
Jag har använt både tjockare filt, en gammal frottérock och ett billigt tunnare sommartäcke.:idea:

Jag har Ikeas billigaste täcke, Mysa Lätt innuti. Ett lager räcker, 2 funkar också :)
Tar man 1 lager räcker ett täcke till 3 schabrak!

Jag har använt ett mjukt gardintyg underst, mellan 4 lager av ett konstigt håligt tyg, och överst fleece. Inte de mest bästa tygsorterna att göra schabrak i kanske. Blev väldigt sladdrit.

Man kan i stort sett använda vilka tyger som helst, är bara att fundera på hur man tror det kommer kännas för hästen så:p

Oj, vad du ritar bra:o :) Det ser ut att bli ett skitsnyggt täcke!! Lycka till med projektet nu!!:D

Hihi. har man gått treårig bildestetisk linje så lär man sig ;)

Hoppas bara att jag har dolda talanger inom sömnad, haha. Hoppas på ett fint täcke nu :D

Palle: tack. Såg det på någon tävling någon gång tror jag :banana:

western_showman: man tackar. Återkommer om det misstänksamma resultatet ;) haha

Försöker igen... var får man tag i reflextyger? Gärna i olika färger?

Och hur syr man benlindorna? Syr ni hela lindan i ett stycke fleece eller blir det skarvar?

Åh! Det måste firas på nåt sätt :D

Jag har sytt ett pannband! Det sitter en liten ring i varje spets och sen en droppformad pärla i varje ring.

8117252.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_8/08110000-08119999/640x480/8117250.jpg

Lädret är inte sådär ljust på sidan, blixten gjorde det konstigt.
8117253.jpg

8117254.jpg
gulligt pannband! :D fräck ide!!

*knapplån*

Någon som vet vart man kan få tag på vattentätt tyg? Att beställa på internet eller som finns att få tag på i sthlm.
Tänkte försöka mig på att sy ett ländtäcke åt gubban. ^^

Okej. här kommer skissen på hur jag vill att mittt ridtäcke ska se ut.
för er som inte är intresserade har jag gjort det till en länk ;)

Det ska vara i vinrött och med ljusgrå kant, eller möjligtvis guldfärgad kanske ;)

Ridtäcket

Men GUUUUD :love: vad snyggt du ritar, och det där täcket kommer att bli jättefint ! Lycka till ! :)
Och glöm inte att lägga upp en bild då du är färdig :d

Men GUUUUD :love: vad snyggt du ritar, och det där täcket kommer att bli jättefint ! Lycka till ! :)
Och glöm inte att lägga upp en bild då du är färdig :d

Oooooh!! Tack så mycket :o
får väl säga att tre år på bildestetiska programet kanske gjorde mig duktigare ;)

Ska lägga upp bild när jag är klar.
ingen som vet om man kan sy hela i ett stycke fleece, eller om man behöver skarva?!

Har du ett tyg som är stort nog behöver du inte skarva. Men tyvär har man ju inte alltid det.

För övrigt måste jag säga att jag älskade teckningen :)

Nej, det är ju det jag menar. Men vart ska man lägga skarven om man nu ska sitta på täcket?! Jga vill ju inte ha en skarv i rumpan när jag rider :rofl:

Tack så jättemycket :D :bow:

Bra fråga. Jag la skarven i rumpan, kanske inte världens smartaste drag kom jag på nu :o Haha. Fast lite obekvämt kan jag tänka mig att sitta, det är bara fleece och det är ju klart snyggast att ha skarven uppepå :)

Jo, men självklart. men jag vill ju helst inte att sömmen ska synas allt, alltså vill jag har ett kantband över alla sömmar. Och det kan ju skava lite när man rider :rofl:
Lättast vore ju att hitta ett lagom långt tyg, men det känns hopplöst. Om man inte har ett som är över 2meter brett då ;)

Ja eller en väldigt liten häst :idea:

Nu har jag provsuttit min skarv och det var faktiskt inte speciellt obekvämt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31