Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 736
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

schabrak01.jpg

Shit vad snyggt :eek: :love:
Gillar din sick-sack-passpoal :love:

Är det svårt att sy ett schabrak? Funderar på att sy ett fint vitt, då jag inte hittar något som jag vill ha :( Är det verkligen dyrare att sy ett eget?

Och någon som vet om man kan brodera själv på utan brodyrmaskin, fast med samma sorts stygn? Väldigt svårt?

Alla här är så duktigta och jag blev så inspirerad så jag satte igång själv med ett schabrak, som från början var sytt för slit och släng - men det blev det nog för fint för... Ritade av ett Agria-schabrak som mönster och det hela tog en dag. Det är ju helt klart dyrar att sy själv än att köpa!!! Men man kan ju få precis vad man vill (Om man letar några dagar efter material).

schabrak01.jpg

Wow.... :love:

vad fina hästgrejer! :rofl: själv har jag bara gjort en vojlock åt min sköthäst+jag är urusel på att sy, men vojlocken blev inte så illa som jag trodde. skulle ha sytt ett täcke på vintern men hemma hos mig har jag bara att sy på mammas urgamla symaskin från medeltiden, som jag skulle tro. den skulle inte klara med cirka 1meters stäckor heller! :D

Guud vad snygga saker alla gör! Ska försöka blinga en vojlok med lite band, får se hur det går :) haha kan bli kul att se. Lägger upp en bild senare.

Är det svårt att sy ett schabrak? Funderar på att sy ett fint vitt, då jag inte hittar något som jag vill ha :( Är det verkligen dyrare att sy ett eget?

Och någon som vet om man kan brodera själv på utan brodyrmaskin, fast med samma sorts stygn? Väldigt svårt?

Nää, det är inte svårt att sy schabrak. Det blir vad man gör det till:)
Titta på ett schabrak som du redan har ser ut och sy sedan ett därefter fast med dina önskemål. Och har man material hemma redan som kan fungera att göra schabrak av så blir det nödvändigtvis inte dyrare.

Broderier för hand är ganska enkelt men väldigt pilligt och det tar tid. Olika stygn passar till olika mönster också. Biblioteken har skitbra böcker om broderier och sånt som man kan få mycket hjälp av:bow:

Lycka till du=)

Hehe, tack :o

Inte så svårt att göra - men det är klart att det är svårt att håll ihop alla tyglager när man ska sy ihop dem med "fluffet" emellan. Ett hett tips är att sy/nästa ihop, för hand, hela tygen innan du klipper ut delarna. Då glider de inte runt, eller gör som lata jag: Klister (vliesofix, men det är sa*ans dyrt och jag gör nog inte om det igen. Kanske klipper jag remsor av det eller nåt).

Jag tror du kan komma undan med det tunnare mellanvadden på 110gr, kostar typ 49kr/m, annars blir 200gr bättre (69kr/m) men jag använde här 400gr (aldeles för dyrt).

Sedan tyget, där behöver du en meter minst, i affären ca 79kr/m. Avänd den tjockare bommulsväven, den tunna för 49kr tål ingen slitage.

Kanske något kantband? Kan kan använda dig av snedremsa - det blir ganska snyggt, om man syr på något band till med den. Det är vad jag ska prova nästa gång. På denna klippte jag snedremsor av ett grönt tyg 8cm breda. Om du gör det så krävs det ännu en halvmeter tyg till det. Detta tyget räcker även till alla stropparna.

Zigzag-bandet kostade typ 10kr/m o det blir ca 3 meter runt hela.

Man kan brodera själv på, det blir nog snyggare till och med ;) Förslaget är nog att använda sig av moulinegarn, inte symaskinsbroderitråd. Om du använder den tunna tråden kommer det att ta EVIGHETER!!! Låna någon bok på biblan om broderi - där finns massa tips. Då behöver du bara en spetsig broderinål o någon fin färg. Garnet kostar inte så mycket om du bara ska ha en "docka" (som det så fint heter om broderinystan).

Lycka till!!!
Och lova attvisa upp resultatet!!!
:banana:

Är det någon här som vet hur mycket Gortex-tyg kostar på metervara? Och vart man i sånnafall får tag på det?
Gortex är ju vattentätt och andas så det verkar bättre än bävernylon.

Jag tror inte det går att köpa riktig Gore-Tex bara sådär. Men har du företag (dom säljer bara till företag, tyvärr) så finns det att köpa hos Swelogent (kolla på nätet) ett tyg som heter Hippo och som är till för att göra hästtäcken av. Var ett tag sedan jag tittade i katalogen så jag minns inte om det står vattenTÄTT eller vattenAVVISANDE, men det andas vet jag. Det går även att köpa sånnadär fiffiga täckersspännen där.

Tjoho!:bump:

tack tack:) Värsta är bara att man inte har något företag SJÄLV.... men man kanske kan få tag på ändå..genom annat företag?

Vad har man för något emellan tygerna? Vill ha ett ganska tunt schabrak, eftersom hans sadel plattar till dem så lätt :o
Jag vill så gärna sy ett coolt dressyrscharbrak, till tävling då. Med lite guld och blått, sen någon extra liten diskret touch på. (något förslag??)

Tack för bra beskrivning annars :D Ska spara den, och använda mig av den när jag syr.
Vad är bäst att ha för tyg till själva schabraket? Bomullstyg?

Vad har man för något emellan tygerna? Vill ha ett ganska tunt schabrak, eftersom hans sadel plattar till dem så lätt :o
Jag vill så gärna sy ett coolt dressyrscharbrak, till tävling då. Med lite guld och blått, sen någon extra liten diskret touch på. (något förslag??)

Tack för bra beskrivning annars :D Ska spara den, och använda mig av den när jag syr.
Vad är bäst att ha för tyg till själva schabraket? Bomullstyg?

Ja, alltså det finns vadd att köpa i tygaffärerna. Vissa kallar det viledon, fibersoft, vlieseline-vadd... Kärt barn har många namn. Det är ett fluffigt vitt tyg kan man säga - inte helt olikt bomull till utseendet. Vill du ha ett riktigt tunnt kan du ju prova med 100gr - men jag tror att det kanske blir för tunnt. Gå dit o känn på det ;). Annars är förslag nr2 att köra med skumgummi, 1-2cm tjockt. Har inte provat själv än - men jag ska.

På utsidan kan du ju ha vilket tyg som helst, som inte glider för mycket förståss - men jag antar att möbeltyger funkar lika bra. Annars är den bomullen som ser lite ut som jeans i väven, dvs där vävränderna på rätan går diagonalt väldigt bra (och klassisk på schabrak o vojlockar). Den är lite tjockare än den vanliga bomullsväven och mycket mer slitstark i tvätt. Ska det vara vitt så kommer det ju att behövas tvättas. :angel:

Ett annat förslag är att sy det lite lite större så att det finns viss krympmån. Både tyget o mellanlägget krymper ju. Räkna med 5%.

:idea:HETT TIPS!
Sy inte fyrkanter när du syr ihop mellanläggen... Det är jättlätt hänt att tyget veckar sig när sömmarna korsas - speciellt om du har TJOCKT mellanlägg. Jag tror risken är mindre på tunnare, men ändå. Det blir alltid en viss förskjutning på tyget. Sy ränder eller prickar eller krullar som inte korstar varandra. Då blir det ju oxå mer personligt.

Marinblått har ju alltid mycket royal-feeling! I Likes! Kör marin och guld! Kanske stick in en lite ljusare blå paspoal med.

visst är det kul!!!:bump:

Ja, alltså det finns vadd att köpa i tygaffärerna. Vissa kallar det viledon, fibersoft, vlieseline-vadd... Kärt barn har många namn. Det är ett fluffigt vitt tyg kan man säga - inte helt olikt bomull till utseendet. Vill du ha ett riktigt tunnt kan du ju prova med 100gr - men jag tror att det kanske blir för tunnt. Gå dit o känn på det ;). Annars är förslag nr2 att köra med skumgummi, 1-2cm tjockt. Har inte provat själv än - men jag ska.

På utsidan kan du ju ha vilket tyg som helst, som inte glider för mycket förståss - men jag antar att möbeltyger funkar lika bra. Annars är den bomullen som ser lite ut som jeans i väven, dvs där vävränderna på rätan går diagonalt väldigt bra (och klassisk på schabrak o vojlockar). Den är lite tjockare än den vanliga bomullsväven och mycket mer slitstark i tvätt. Ska det vara vitt så kommer det ju att behövas tvättas. :angel:

Ett annat förslag är att sy det lite lite större så att det finns viss krympmån. Både tyget o mellanlägget krymper ju. Räkna med 5%.

:idea:HETT TIPS!
Sy inte fyrkanter när du syr ihop mellanläggen... Det är jättlätt hänt att tyget veckar sig när sömmarna korsas - speciellt om du har TJOCKT mellanlägg. Jag tror risken är mindre på tunnare, men ändå. Det blir alltid en viss förskjutning på tyget. Sy ränder eller prickar eller krullar som inte korstar varandra. Då blir det ju oxå mer personligt.

Marinblått har ju alltid mycket royal-feeling! I Likes! Kör marin och guld! Kanske stick in en lite ljusare blå paspoal med.

visst är det kul!!!:bump:

Ååh, fy vad duktig du låter :love:. Jag kan ju typ inte sy ;)
Får väl fråga de i tygaffären också, de kanske vet bättre än stackars mig.
Hur menar du med fyrkanter? menar du mönstret på schabraket, eller själva tygerna?
Vill sy något tufft mönster på, något ovanligt. Fast med min fantasi lär det väl bli något vanligt :D

Jo, jg tänkte också på marin och guld, men frgan är vart jag kan smyga in de färgerna. Vill ju ha et helt vitt schabrak, men med lite diskreta detaljer i de färgerna på. Tänkte mig en guld passpoal, och en ljusblå kant. Men jag vill ha något tufft någon annanstans på schabraket. har ingen fantasi bara :p

Så fint! Nu kom jag just på att jag skulle beställa swarovski-kristaller så jag kan blinga lite, hittade en bra sida för sånt på nätet.

Vart hittade du det?

Jag har två idéer på pannband som jag vill ha men hittar inte att köpa så då får man väl kanske be en sadelmakare göra det...men kristaller måste jag nog fixa själv iaf.

Ååh, fy vad duktig du låter :love:. Jag kan ju typ inte sy ;)
Får väl fråga de i tygaffären också, de kanske vet bättre än stackars mig.
Hur menar du med fyrkanter? menar du mönstret på schabraket, eller själva tygerna?
Vill sy något tufft mönster på, något ovanligt. Fast med min fantasi lär det väl bli något vanligt :D

Jo, jg tänkte också på marin och guld, men frgan är vart jag kan smyga in de färgerna. Vill ju ha et helt vitt schabrak, men med lite diskreta detaljer i de färgerna på. Tänkte mig en guld passpoal, och en ljusblå kant. Men jag vill ha något tufft någon annanstans på schabraket. har ingen fantasi bara :p

Använd annars något coolt vitt tyg med mönster i väven som bara syns i vissa vinklar!!! Ta något möbeltyg i bomull. Det blir annorlunda!

Med fyrkanter menar jag när du syr ihop de tre lagren av tyg o mellanlägg till ett lager som ska bli själva schabraket. Det vanliga på schabrak är ju att det är som rutor påsytt så att det bubblar sig. Sy inte dessa rutor, för om du först syr raka streck över hela åt ena hållet o sedan vänder o korsar dem du tidigare sytt - då veckar sig tyget o fastnar. Alltså, som du ser på mitt så har jag gjort punkter istället. Då får tyget bubbla sig hur det vill.

Du kan ju köra vitt utanpå o marinblått på undersidan? Sedan marinblå kanter med två paspoaler. Ett i guld o ett i ljusare blått? Kanske tom paljetter i guld? Så det riktigt glittrar?

imorgon ska jag sy klart mitt 1800-tals schabrak. :p Det blev supercoolt! Ska hänga ut en bild sedan. Helt guldigt blev det. :love:

Tja!

*KL*

Smyger in en liten skapelse jag gjort, inte världens bästa kanske & just nu en aning skryklig då den legat nerpackad men denna har jag gjort....
schbrack.jpg

Jo jag kan :)

Du behöver två strumpstickor så det inte finns några ploppar i ändarna på stickorna. Lägg upp så många maskor du behöver och sticka ett varv. Vänd inte på stickningen utan dra tråden bakom hela stickningen och dra stickningen till kanten av stickan och gör ett varv. Fortsätt så så blir det ett rep och tråden du dragit bakom ligger innanför maskorna så det syns inte.

Hmm, jag är nog lite trög, men fattar faktiskt inte hur man gör:o
Kan du beskriva lite tydligare för mig?

Nu är det ÄNTILGEN klart! Mitt Guld-schabrak! Håll i er alla barock-fans :D

7bb422cfad87cecb140565fa0d2b39e8.jpg

Här en liten bildbeskrivning. Dom där fyrkantiga lapparna är klister-vlieseline.
704fff0c4f9acd8ade6f17818cd6d2c7.jpg

Tjena-tjena!

skitsnyggt, hur gör du plupparna?

mitt första schabrak blev inte så bra tyvärr...blev helt fel när jag gjorde rutorna för allt flyttade sig men men man lär av sina misstag och sådana pluppar som du gjort ska jag nog köra med nästa gång, var får man tag på sånt klistergrejs vad heter det?
kantbandet får jag aldrig att bli bra så ska testa sån där snedslå bla bla till det bruna osm jag planerat, tror det håller sig bättre på plats
070611039.jpg

Senast ändrad:

skitsnyggt, hur gör du plupparna?

mitt första schabrak blev inte så bra tyvärr...blev helt fel när jag gjorde rutorna för allt flyttade sig men men man lär av sina misstag och sådana pluppar som du gjort ska jag nog köra med nästa gång, var får man tag på sånt klistergrejs vad heter det?
kantbandet får jag aldrig att bli bra så ska testa sån där snedslå bla bla till det bruna osm jag planerat, tror det håller sig bättre på plats

Men det blev ju skitbra ju!! :banana: Man ser inte vart det har veckat sig ens! Jo, jag har oxå försökt med kantband men det blir bara inget bra - o dyrt är det med. Bättre o göra eget som matchar tycker jag. Sen gör man ju stropparna av samma :idea:

"plupparna" gör jag med hjälp av en bred jättetät sicksack (kan ställa in på knapphål) backar o kör fram två gånger. Innan har jag markerat prickar med avstånd 5x5cm.

Klisteret är vliesofix, dom vet vad det är på affären. Jag använde kanske 30cm totalt, uppkapat i små fyrkanter. Man får ju sätta fast det på båda tygen. Sedan stryka på tyget på ovansidan så det fastnar i vadden. Annars smälter ju vadden ;)

Snedslå gör du billigast (o snyggast) själv. Man måste klippa tyget på diagonalen så att de blir elastiska sedan sy ihop dem som ett L - pressa in båda kanterna mot mitten så har du en snygg remsa. Låna någon sybok på biblan så står det detaljerat däri hur man gör. Jag behövde 3.5m. Sedan nålar man fast bandet kant i kant med rätan av snedslån mot undersidan av schabraket. Sy i runt i vecket. Vik sedan över o pressa ihop schabrakkanten så att den försvinner under snedslån och vik in snedslån runt traskanten. Dra hela snedslån över till utsidan av schabraket, mitt kantband syns ju egentligen bara på framsidan - på baksidan syns bara en söm. På de rundade ställena behöver man klippa lite jack i traskanten på scharaket för att det ska böja sig. Sen syr man fast allt på framsidan nära snedslåkanten. Då blir kanten 3cm bred, de andra 3cm av snedslån är ju invikta inunder alltihop.

:idea:Nästa jag syr ska jag ta vettiga foton under hela processen o lägga upp på en hemsida tror jag. Det verkar finnas efterfrågan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka