Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 737
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Har tyvärr inget bättre än det här på denna datorn :)

12342696.jpg

Jättesnyggt blev det i alla fall :bump:
Vad använde du för material? något stöd, typ en kartongbit eller något i botten? vet inte vart jag skulle ha den. Boxen är precis bredvid stallgången, med kortändan mot täckeshängaren :(

Jag använde bara vanligt bomullstyg från ikea (typ gardintyg). Det var rea på tyget så jag fick jättemycket för litet pris dessutom :)

Jag använde ingenting som stöd i botten, men satte då istället dit snören som höll uppe dom stora "lådfickorna". Det går nog att ha kartong i botten men jag skulle tro att fickorna hänger iallafall då. De kommer nog inte hänga så mycket ( för de gjorde de inte utan snören heller) men för snyggheten skull så behöver man nog ha något som håller uppe fickorna.

På bilden så har jag min på en box men det var inte där den var menad att vara:p Nu hänger den över en dörr som är 140 hög kanske, och där passade den riktigt bra:p Har ju hela stallet för mig själv så jag kan ju hänga vilket skit som helst vart som helst;)
Har du inga dörrar du kan spika upp två krokar på och hänga en sån här boxgardin på? Vill man ha borstar o sånt i den så gör den ju kanske mest nytta vid uppstallningen eller där man är med hästen mest.

Lycka till!:D

ÅH man blir jätte inspererad av den här tråden;o tror att jag ska sätta fart och sy, lite ländtäcke shabrak osv. Men jag vill brodera, hur gör man?:crazy:

På bibblan finns många bra böcker där man lär sig brodera:) Har själv använt mig av många sånna där och jag tycker de är riktigt bra. Man kan ju gå in på sin kommuns hemsida - biblioteket och sen söka i deras bokregister och se vad som finns hemma:)

Vill man sen brodera egna mönster så är det väldigt enkelt att skaffa sig sånt här karbon-papper. Man ritar på pappret och stryker det sedan över tyget och då har mönstret hamnat där. Busenkelt:D
Dessa finns i syaffärer:)

Haha mitt blå prickschabrak är inte klart än på länge, har inte jobbat med det på flera dagar.. Men jag har gjort prickar på typ en fjärdedel av schabraket :crazy: Detta kommer att ta år att pricka allt :crazy: Sen när jag äntligen är klar det det ska ska jag sy på ett kantband och band som håller fast sadeln, om jag hittar ngt sånt band här hemma ngnstans.. Om jag inte gör det så får jag väl i värsta fall ta dom gamla från det schabraket jag klär om ( även om dom är bruna :angel: )

Härligt jobbat!! När du e klar får du visa en bild!
Du kan ju annars göra egna band av ett tygstycke! Snedremsor kallas det. Det är faktiskt ganska enkelt! Man klipper dem på skrådden. Alltså 45 graders vinkel mot stadkanten. Hittade ett fiffig sätt på nätet. Inte jag som har gjort bilderna så jag klipper in en länk. http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=5665&highlight=egna+snedremsor

Det låter som ett jobbigt arbete att sprätta bort det gamla på schabaket. men gör det om du känner att det är lättast. Lycka till!;)

Jag använde bara vanligt bomullstyg från ikea (typ gardintyg). Det var rea på tyget så jag fick jättemycket för litet pris dessutom :)

Jag använde ingenting som stöd i botten, men satte då istället dit snören som höll uppe dom stora "lådfickorna". Det går nog att ha kartong i botten men jag skulle tro att fickorna hänger iallafall då. De kommer nog inte hänga så mycket ( för de gjorde de inte utan snören heller) men för snyggheten skull så behöver man nog ha något som håller uppe fickorna.

På bilden så har jag min på en box men det var inte där den var menad att vara:p Nu hänger den över en dörr som är 140 hög kanske, och där passade den riktigt bra:p Har ju hela stallet för mig själv så jag kan ju hänga vilket skit som helst vart som helst;)
Har du inga dörrar du kan spika upp två krokar på och hänga en sån här boxgardin på? Vill man ha borstar o sånt i den så gör den ju kanske mest nytta vid uppstallningen eller där man är med hästen mest.

Lycka till!:D

Ooh, man kanske skulle ta sig en tripp dit eller nåt. Fast just nu har jag inga pengar alls, så jag får vänta :(

Vill också ha ett eget stall. Jag tycker jag tar minimalt med plats i stallet för att det ska bli fria ytor, men vad gör man då?! Jo alla andra tar för sig, så det blir skittrångt :mad:
Har inget bra ställe just nu, hoppas på att sommarhästarna flyttar ut snabbt, och att en av inackorderingarna makar på sig :angel:
Hon tar mest plats av alla, kanske till och med kan få plats med hans täcken då, och boxgardinen såklart :bump:

Jag måste säga att jag har det väldigt bra här i mitt ensamma stall:smirk: iallafall om det är som du beskriver det:crazy: hatar att trängas.
Det värsta är bara att jag, som har ett stall med 8 boxar (förut 10 men två har tagits bort för utrymmets skull) och egen loge inte har plats för bara mej! :eek: jag har så förbannat mycke skräp överallt så jag får använda övriga tomma boxar till förråd, när jag borde få rum med allt på den ytan som är fri:crazy: Och nu har jag ändå nyss storstädat:o

Fick ju sätta upp en dörr framför sadelkammaren nu bara för att få rum med boxgardinen och några krokar:rofl:

nej usch:p

Hej!
Jag hade tänkt att jag skulle sy ett schabrak. Men vilket material ska jag ha emellan?

#2366: Hej!
Hur gjorde du den fina silverkanten och det gulliga hjärtat på schabraket?

Men jag KAN inte sy. :angel: Men jag har pysslat lite med mitt spö, mina sporrar och pannbandet på tränset.. Det tycker jag blev jättesnyggt. :D

Spöt
1.jpg

Pannbandet
2.jpg

Sporrarna
3.jpg

4.jpg

Det blev ju jättebra. Jag var en av dem som undrade om det skulle funka att sy. Nu blev jag inspirerad. Måste köpa tyg!!

Hej!
Jag hade tänkt att jag skulle sy ett schabrak. Men vilket material ska jag ha emellan?

Du ska ha en vadd som man köper på meter. Det är en jätterulle med vadd, lite svårt att förklara, men det är vitt och lite halvluddigt :angel: haha

Kan du berätta hur du har gjort? Tkr det är skitsnyggt :D

Jag tog sånt där "vanligt presentsnöre" och så "flätade" jag det så där man gör på pannband. :crazy: dåligt förklarat men jag kan inte föklara bättre. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka