Sy in stickade ylleklänningar?

Mia_R

Trådstartare
Går det och hur?
Jag gissar att det inte bara är att stoppa dem i symaskinen, men skulle vilja ta in dem under bysten och i midjan. Går ju alltid att tvätta dem för varmt i maskin, men är rädd att det blir små filtar som kommer ut. 😄
 
Går det och hur?
Jag gissar att det inte bara är att stoppa dem i symaskinen, men skulle vilja ta in dem under bysten och i midjan. Går ju alltid att tvätta dem för varmt i maskin, men är rädd att det blir små filtar som kommer ut. 😄
Det beror nog på hur grov den är i materialet, hur stora är mackorna? Är det smått och maskinistickat så kan symaskin funka, annars är det för hand. Hur ser sömmarna ut på dem som det är nu?
 
Går det och hur?
Jag gissar att det inte bara är att stoppa dem i symaskinen, men skulle vilja ta in dem under bysten och i midjan. Går ju alltid att tvätta dem för varmt i maskin, men är rädd att det blir små filtar som kommer ut. 😄
Jag tror att det finns en diskrepans mellan materialet och sömmen i en vanlig symaskin. Dvs materialet töjer sig men en vanlig raksöm på en symaskin gör inte det. I t-shirttyg ska man ju använda overlock såvitt jag förstått. Vissa maskiner kan ju ha en sömtyp som ger mer elasticitet också.

Samtidigt om man stickat den själv är det ju inte elastan eller liknande i och då borde det väl gå att sy in på samma sätt som man syr ihop den helt enkelt.

Annars kan du ju gissningsvis handsy och använda efterstygn som ju ska vara elastiska i jmf med raksöm.

Sedan finns ju en massa kortfilmer med ett slags smygsöm som folk tar in jeans med som är i sicksack och ser ganska elastisk ut. Vet inte vad den heter.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det finns en diskrepans mellan materialet och sömmen i en vanlig symaskin. Dvs materialet töjer sig men en vanlig raksöm på en symaskin gör inte det. I t-shirttyg ska man ju använda overlock såvitt jag förstått. Vissa maskiner kan ju ha en sömtyp som ger mer elasticitet också.

Samtidigt om man stickat den själv är det ju inte elastan eller liknande i och då borde det väl gå att sy in på samma sätt som man syr ihop den helt enkelt.

Annars kan du ju gissningsvis handsy och använda efterstygn som ju ska vara elastiska i jmf med raksöm.
Det går bra att använda vanlig zickzack på stickat, det gör jag när jag steekar tröjor dvs när man rundstickar och sedan klipper upp dom till koftor (vanlig metod för rundstickade koftor).
 
Det är köpta stickade klänningar så tätstickade i ull. Antar att jag helt enkelt får testa och funkar det inte så slänga och skänka bort resten i någon insamling. 🤷‍♀️
 
Det är köpta stickade klänningar så tätstickade i ull. Antar att jag helt enkelt får testa och funkar det inte så slänga och skänka bort resten i någon insamling. 🤷‍♀️
Jag skulle testa handsy med efterstygn på en i alla fall. Jag tror det kan bli snyggast. Sedan gäller det ju att lägga ned (platta ut och sy fast platt) det överblivna tyget som blir på insidan, eller stryka ned det, annars blir det ju inte helt bra ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 136
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 536
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 457
Senast: Cattis_E
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp