symbolisk summa?

B

Banana Breeze

Vad anser ni vara en "symbolisk summa" för en häst?

Bara lite nyfiken vad andra hästmänniskor
tycker och tänker kring det här;)

Sv: symbolisk summa?

Det beror ju på lite vad det är för häst och åldern.
Varför man ska betala en symbolisk summa, om hästen är gammal, om man bara ska ha den som sällskap för det inte går att rida på den.
Så det är nog olika från fall till fall.
Allt är ju relativt...

Rent spontant tänker jag kanske 1000 kronor..

Mindre när det gäller hund och katt.
Symbolisk symma brukar ju vara för att man aldrig "ska" ge bort något helt gratis.

Jag tycker nog 1000 kr för en häst är en symbolisk summa i de flesta fall.

För ett mindre djur/pryl, givetvis mindre slant.

Jag tolkar uttrycket som "inte i relation till marknadsvärdet"/mindre summa.

Håller med dom andra.

1000:- för en häst är enligt mej en symbolisk summa.

Mvh Domino_s

Oj, nu blev jag förvånad, jag tycker att 1000 kr för en häst är alldeles för lite - det var vad jag gav för min hund som bortskänktes mot symbolisk summa. Jag skulle säga 3-5000 kr beroende på vad det är för häst. Får vara en himla skruttig kuse för 1000 kr tycker jag...

Jag sålde min hund till mina grannar för en symbolisk summa och det var 100kr.

Så 1000kr för en häst tycker jag låter bra

3-5tusen tycker jag är för mycket.

En symbolisk summa ska ju vara just det, ungefär som bortskänkes fast man tar något litet symboliskt.

Hörde en gång att ett skadat halvblod skulle "ges" bort för en "symbolisk summa", då för 15 000 :o

Jag tror jag fick en chock nu när jag läser vad ni anser vara en symbolisk summa :crazy::o:cool:

Betalade 5 kr för våran lilla katt, en krona för varje ben och en för svansen:D

Om det är några du känner väl som ska ta hand om hästen tycker jag 1000kr är helt OK precis som andra.

Om det är en ytlig bekant eller mer okänd än så ska man inte befatta sig med symboliska summor. Minimipris är då 10.000kr oavsett hästens skick och status. Säljer man för mindre är risken för en ovärdig slakttransport väsentlig. Om en häst betingar ett lägre pris tycker jag att man som ägare ska ta sitt ansvar för den.

Jag köpte för några år sedan tillbaka ett sto jag sålt flera år tidigare, efter att hon tävlat i några år hos ny ägare, skadat sig och blivit triangelmärkt. Jag betalade då en symbolisk summa på 500:-. Det handlade den gången om ett välstammat halvblodssto som skulle användas i avel.

Jag köpte för några år sedan ett triangelmärkt d-ponnysto (tävlat i hoppning, och används idag i avel) som sällskap till min andra häst. Henne gav jag 5000:- för inkl sadel och annan utrustning. Vet inte om det kan kallas en symbolisk summa, men skulle nog inte själv använda det uttrycket.

Några tusenlappar kan väl vara rimligt?

Förra året gav vi 1500 för vår då 15-årige nordsvenske valack. En fullt frisk och riktigt välutbildad häst utan några som helst olater. Registrerad med pass, vaccinerad osv.

Det är ju så olika pga hästens ursprungliga värde.. Jag skulle ju tycka att 20000 kr var symboliskt för en äldre (17-23 ) riktigt bra läromästare och å andra sidan skulle 500 -1000 kr vara logiskt för en lika gammal shetlandsponny!!
En travhäst som säljs för ridning har väl egentligen ofta "symboliskt värde" redan, trots att den är ung och fullt användbar, och de kan ju kosta allt från 1500 till 20000.
Förr gick man lite på slaktvärdet, som låg runt 5000 kr för en stor häst, men det är inte alls verkligheten idag. Konjukturläget nu gör ju att priserna sjunker och så även "symboliska värden"

håller med dig, det finns nog inget absolut symboliskt värde, utan det blir individuellt.

för flippans avkomma är väl 50.000 ganska symboliskt, medans grannans antika ardenner går för knappa 500.

För mig är symbolisk summa 1000 kr när det gäller hästar. fast jag har stött på hästar som ska säljas för symbolisk summa och sedan kostat både 10 och 20 tusen.
Jag betalade en symbolisk summa för min travare jag har nu. 5 år fullt frisk och en trevlig kille. 1000 kr plus 1000 kr för att de körde hit honom från stockholm åt mig.

Har alltid fått höra att symbolisk summa för häst är 500-1500:-

Om det är några du känner väl som ska ta hand om hästen tycker jag 1000kr är helt OK precis som andra.

Om det är en ytlig bekant eller mer okänd än så ska man inte befatta sig med symboliska summor. Minimipris är då 10.000kr oavsett hästens skick och status. Säljer man för mindre är risken för en ovärdig slakttransport väsentlig. Om en häst betingar ett lägre pris tycker jag att man som ägare ska ta sitt ansvar för den.

Jag håller med till fullo.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 008
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka